برهان النظم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده قاسم محمد بشیری
- استاد راهنما مجتبی مصباح محمد مهدی احمدی اصفهانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1384
چکیده
برهان النظم الذی یشکل موضوع رسالتنا قد عرضناه فیها بقالب ثلاث تقاریر مختلفه وهی اسلوب التمثیل والقیاس والاستقراء مع مختلف صورها وحاولنا استقصاء جلها قدر الامکان ، وبمناقشتها خلصنا بنتائج معینه وکما تطرقنا إلی جمله من الاشکالات التی تخص کل اسلوب مع اجابتها اللازمه - علی فرض وجودها - . لقد کنا نستهدف فی جمله ما نستهدفه من انتخاب هذا الموضوع للرساله العثور علی طرق وتبریرات متعدده لتدعیم ما یحکم به وجداننا وتومن به فطرتنا ونحن نسبر فی أغوار نظام الطبیعه ، من لزوم وجود ید حکیمه وراء تلک المشاهد البارعه للنظم شاءت صیروره الأشیاء بصورها الفعلیه . حکم الوجدان هذا قد شذ من تخلف عنه من بین أفراد الانسان وذلک لوضوح معالمه ووفره دواعمه ، وإنما هو بحاجه الی وضعه فی اُطر معینه یعول علیها الانسان منطقیاً ویعتبرها معاییراً یبنی جمیع معارفه علیها حتی یمکن دفع خدشه المشککین والمترددین فی هذا الحکم للوجدان فمن هنا إرتأینا فی رسالتنا التحری عن هذه الحقیقه وکانت النتائج کالاتی وجدنا أن أسلوب التمثیل یفتقر إلی القوه اللازمه لتبریر هذا البرهان وذلک باعتبار أن تشبیه الاثار الطبیعیه بالمخترعات الصناعیه من أجل اثبات وجود الناظم للعالم یصطدم بحقیقه مفادها الاستفسار عن منشأ علمنا بوجود الصانع للساعه ، فلو کان الجواب دلاله نفس حاله النظم والتنسیق الموجود فیها عقلاً علی وجود مدبر وناظم ، کان ذلک کافیاً لدلاله نظم العالم نفسه علی الناظم لوجود الملاک نفسه فیه ، من دون توقف علی التشبیه المذکور . واما اسلوب القیاس الذی یراد فیه التأکید علی مقدمتین وهما وجود النظم فی العالم ودلاله کل نظم علی الناظم ، فقد خلصنا فیه الی أنه وعلی جمیع تفاسیره غیر مستغن عن مبحث تراکم الاحتمال المستلزم لحصول الاطمئنان ، وهو ما یبتنی علیه اسلوب الاستقراء أیضاً ، ومن هنا کان المهم تحدید قیمه مثل هذا الاطمئنان لنتیجه برهان النظم ، وقد وصلنا بهذا الصدد الی أن ذلک ناشیء من مبررات موضوعیه تورث الیقین لدی عامه أفراد الانسان نظیر علمنا بدوله الصین وکون صاحب الجواهر فقیهاً ، وان الواقف أمامی هو أبی ولیس شخص یشبهه مئه بالمئه . ولیس نابعاً من ظروف شخصیه للافراد ، فالتشکیک فیه نسف لجمله من معارفنا وتلاعب فی معاییر فکر الانسان وطرق إدراکه للواقع .
منابع مشابه
برهان صدیقین
با آنکه استدلال وجودی آنسلم و دکارت همواره منشأ بحث و جدل در میان فیلسوفان و الهیدانان غرب بوده، به استدلال وجودیای که نخست از سوی ابنسینا (370- 429 ه.ق) صورتبندی شد و پس از وی بسیاری از فیلسوفان مسلمان در طول قرنهای متمادی تا عصر حاضر، تدوینهای دوبارهای از آن ارائه کردند، توجه چندانی نشده است. در این مقاله، بر حسب ترتیب تاریخی، تقریرهای گوناگونی از آن را ارائه کرده، به برخی از مهمتر...
متن کاملبرهان تنظیم دقیق: بررسی مواجهة سوبر و مدافعان برهان
از برهان تنظیم دقیق، بر این اساس که حیات مبتنی بر کربن مستلزم قوانین فیزیکی و شرایط استانهای است، نتیجه میشود اینکه جهان را خدا نظم داده باشد از فرضیات دیگر محتملتر است. سوبر به این استدلال اعتراض میکند و معتقد است که تنظیم دقیقی که بین قوانین فیزیکی وجود دارد در معرض تأثیر انتخاب مشاهدهای ماست. هدف از این پژوهش بررسی برهان تنظیم دقیق و اعتراض انتروپیکی سوبر به آن و پاسخهای دادهشده به ا...
متن کاملمقایسه میان برهان وجودی و برهان صدیقین
پژوهشنامه حاضر، تحقیقی تحلیلی ـ عقلی درباره براهین وجودی و صدیقین و مقایسه میان این دو نوع استدلال می باشد. با توجه به تحقیقات فراوانی که در این زمینه صورت گرفت، روشن شد که: برهان وجودی برهانی است پیشینی که بدون مراجعه به عالم خارج و تنها از طریق مفهوم خدا (البته نه مفهوم بما هو مفهوم، بلکه مفهوم از حیث مرآتیت واقع و حکایتگری آن) وجود خدا را ثابت می کند. برهان صدیقین نیز برهانی پیشینی است ک...
15 صفحه اولعلوم در برهان قاطع
در فرهنگ برهان قاطع در کنار تعاریف و معانی لغات فارسی اشارات صریحی نیز به مواد و خواص و کاربرد آنها شده است که از نظر آشنایی با فناوری آن دوره از کشور اهمیت فراوانی دارد. در این مجموعه لغاتی گردآوری شده است که در آنها به فلزات ، مواد و کاربردی آنها اشاره شده است. لغات در سه سر فصل معانی، کاربرد و روش های تولید و کاربرد آنها طبقه بندی شده است و برای جلوگیری از تکرار در موارد مشترک فقط در یکی از ...
متن کاملبحثی در برهان صدیقین
همه ادیان در پذیرش وجود خداوند متعال اشتراک نظر دارند ‘آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می سازد ‘بحث در توجیه و تفسیر هستی مطلق است . در دنیای اسلام نیز نحوه قبول وجود خالق جهان در میان مذاهب گوناگون و حتی در فرقه های مختلف یک مذهب متفاوت می باشد .شاید یکی از دلایل پیدایش استدلالهای متنوع در این موضوع واحد همین باشد . اما از این نکته نیز نمی توان گذشت که تلاش زیادی برای اثبات وجود خداوند با استناد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023