نفی التشریع الضرری فی الاسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده فلاح الدوخی
- استاد راهنما علی نقی الاردبیلی عبدالمحسن البقشی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1385
چکیده
نوشتار حاضر، قواعد فقهی همچون: قاعده لاضرر، که هر گونه زیان در معاملات یا عبادات را برای افراد نفی می کند، به تفصیل شرح می دهد. نگارنده در سه فصل ابعاد مختلف و کارکردهای قاعده لاضرر را بررسیده و دیدگاه های فقها را در این زمینه مقایسه و ارزیابی می کند. وی در فصل اول به اثبات صدور دلیل قاعده لاضرر از احادیث پرداخته و با استناد به روایت مشهور پیامبر اسلام در باره قطع درخت نخل سمره اشاره کرده و با توجه به مفاد این روایت ادله مربوط به قاعده لاضرر و محتوای آن را شرح می دهد. نویسنده، حدیث لاضرر را از طریق اهل سنت نیز آورده و راه های اثبات صدور دلیل قاعده از این روایت را وصف کرده است. او در فصل دوم از تحقیق خود، فقره های مختلف حدیث لاضرر (حدیث سمره) را بررسیده و از مفاد این روایت و قاعده، استفاده های متعدد فقهی کرده و آن را قاعده ای ساری و جاری در همه ابواب فقهی دانسته و دیدگاه های فقهای شیعه را در شمول و محتوای آن منعکس می سازد. نویسنده در همین زمینه معنای ضرر و مصادیق محتمل آن با توجه به مفاد قاعده لاضرر، صور تقابل بین ضرر و نفع، تضاد دو ضرر با یکدیگر، نحوه استفاده از این قاعده در مورد احتمال ها و شرایط مختلف را از منظر فقهای شیعه بررسی کرده است. وی در فصل سوم از جهت هیأت به بررسی معنای لاضرر پرداخته و معنای عرفی حاصل از این هیأت، احتمال های ممکن در مفهوم جمله لاضرر، نوع بیان احکام ضرری با توجه به مفاد قاعده لاضرر و رابطه بین قاعده لاضرر با احکام اولیه را فراروی مخاطبان پژوهش خویش قرار می دهد.
منابع مشابه
حکم الغناء فی الاسلام
سلسه بحث با بررسی تاریخی از غنا و موسیقی شروع می شود بعد صفت وماهیت و بعد اقوال مرور می گردد. باستان شناسان احتمال می دهند که انسان اولیه با استفاده از ابزار و آلات ساده اولیه آلات موسیقی را ساختند این سیر تاریخی شروع، بعد عرب و به فقهای عصر حاضر به چالش کشیده شده است. ادله بر حرمت غنا مستفیض است و بطرق مختلف روایت شده چه نزد عامه و چه نزد خاصه، و قول به اباحه و زخرف و باطل است.
15 صفحه اولقاعده الشـبهه الدارئه فی التشریع الجنائی الاسلامی
کانت قاعده الشبهه الدارئه للحدود هی احدی القواعد الجنائیه فی الفقه الاسلامی .فاذا تحققت الشبهه للفاعل درأت عنه العقوبه الحدیه. فهناک مسائل فی تعریف الشبهه وضابطها؛حکمها فی غیر الحدود یعنی القصاص والتعزیرات؛جریانها للحاکم وامکان التعزیر بعد سقوط الحد.یبحث هذا المقال عن مستندات القاعده وآراء الفقه الجعفری وقد اشیر فیه الی بعض آراء فقه العامه تقریباً لآرائهم. هذه القاعده الاسلامیه واصول اخری لمصلحه...
متن کامل"أهمیه العائله فی الاسلام"
در این اثر با استناد به آموزه های اسلامی برگرفته از قرآن و سنّت، اهمّیت عایله و خانواده تعلیل شده است. این نوشتار در سه فصل و یک مقدّمه سامان یافته است. نویسنده در مقدّمه با تعریف علم جامعه شناسی و ضرورت آن، ارتباط علوم اجتماعی با مسأله خانواده را بررسی کرده است. در فصل اوّل دیدگاه های مختلف درباره خانواده و عایله و تنظیم خانواده و نیز ابعاد عاطفی و حقوقی مربوط به خانواده و زن و فرزند از منظر متفکّرا...
15 صفحه اولظاهره ولایه العهد فی الاسلام و مصادرها
کانت ولایه یزیدبن معاویه للعهد علاقه علی تکوین ملکٍ اموی و نحن فی هذا المقال إذ نفضّل القول فی هذاالموضوع و دوافعه، فنشیر الی الغایات التی کان ینشدها معاویه من وراء تنصیب یزید ولیاً للعهد و نبینُ بعض السوابق التی سبقت ذلک و مّهدت له مثل الاشرافیه فی بنی امیه و التّی سببّت انتقال النماذج الشائقه لدی الشعوب الأخری مثل ایران و الروم والیمن ، فی مجال الحکم الملکی الی الأراضی العربیه و نسعی کذلک الی توضیح ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023