«مقایسه تطبیقی جنبه های نمایشی داستانهای زوباه پیرزاد و مارگریت دوراس– پروژه عملی: نگارش نمایشنامه (از ماه من تا ماه گردون)»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده یاسمن افتخاری روزبهانی
- استاد راهنما حبیب الله لزگی مصطفی مختاباد محمد جعفر یوسفیان کناری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
در این پژوهش با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی تلاش شده تا با مقایسه ی جنبه های نمایشی داستان های مارگریت دوراس و زویا پیرزاد، قابلیّت تبدیل این متون ادبی متأثر از رمان نو، به متون نمایشی بررسی شود. جنبه های نمایشی رمان نو، برگرفته از شیوه های متأخر داستان نویسی از قبیل الگوهای جدید شخصیّت پردازی، روایت هایی با جهش زمانی و استفاده از دیالوگ برای پیشبرد روایت، توسط سردمداران این جنبش ادبی قرن بیستم فرانسه می باشد. این ویژگی های ساختاری و محتوایی در رمان نو، متأثر از سینمای مدرن و تأثیرگذار بر درام پس از جنگ جهانی دوم بوده است. از یک سو، حضور موثر و پررنگ شخصیّت های زن در آثار دوراس و نزدیکی فضای داستانیِ نوشتار وی به دنیای نمایشی و از سوی دیگر، پرداختن به جنبه های روزمرّه و شبه نمایشیِ زندگی زنان و اقلیّت های مذهبی در رمان های زویا پیرزاد، امکان تطبیق جلوه های دراماتیک در داستان های این دو نویسنده را فراهم آورده است. پژوهش حاضر سعی دارد تا با انتخاب جنبه های نمایشی مدرن در داستان های مارگریت دوراس و زویا پیرزاد و با بررسی ویژگی های خاصّ رمان نو در مقایسه با ادبیات کلاسیک، نشان دهد به چه میزان این متون ادبی ظرفیّت نمایشی دارند. در انتها نیز، یافته های این تحقیق از جمله حرکت شخصیّت اصلی زن، زمان پریشی در روایت و نقش اشیاء در نمونه های مطالعاتی، همراه با نمودارها و جداول ارائه شده است.
منابع مشابه
بررسی جنبه های نمایشی در حکایات گلستان سعدی – پروژه عملی : نگارش نمایشنامه "سراب"
پایان نامه حاضر با بررسی روایت و تعاریف مختلف ان و همچنین با نگاهی به عناصر ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی شامل:طرح شخصیت گفتگو...و ساختارهای نمایشی ارسطویی و غیر ارسطویی را در این حکایات مورد بررسی قرار داده و با طبقه بندی این حکایات ظرفیتهای فراوان این حکایات را در حوزه های نمایشی اعم از تئاتر سینما و تلویزیون مورد بررسی قرار خواهد داد
15 صفحه اولشیوه های نگارش خلاق متون نمایشی در روشهای اگوستوبوال - پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «اوهام»
این پایان نامه به بررسی روش های آگوستو بوال در شکل گیری متن نمایشی مبتنی بر مشارکت مخاطب می پردازد. ابتدا در بخش اولیه به آشنایی با آگوستو بوال، تئاتر سرکوب شدگان، روش ها و تکنیک های مختلف در این تئاتر پرداخته شده و در بخش بعد خاستگاه این تئاتر، نقد های بوال به تئاترحماسی برشت و نظریات ارسطو مورد باز بینی قرار میگیرد و درنهایت کاربردها، دستاوردها و نتایج تئاتر سرکوب شدگان در زادگاه آن یعنی برزی...
15 صفحه اولجنبه های نمایشی در آئینهای سنتی آذربایجان (با تأکید بر موسیقی عاشیق)- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «کسی به نام من»
چکیده: این پایان نامه به بررسی جنبه های نمایشی در آئین های سنتی آذربایجان می پردازد. درابتدا در مورد سرزمین آذربایجان ، هنر در این سرزمین ، خاستگاه نمایش در تاریخ ادواری و حکومتهای مختلف ، تاریخچه وپیدایش موسیقی عاشیقی ، چگونگی ورود این هنربه سرزمین آذربایجان ، نقش داستان و نمایش در اشعار موسیقیایی ، حماسه و اسطوره در اشعار عاشیقی و نقش زبان ترکی در اشعار و موسیقی عاشیقی و همچنین آشنایی با نت ...
مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران. پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «دستان آبی قابیل»)
پژوهش حاضر سعی دارد تا با بررسی جلوه هایی از هویت ایرانی به مطالعه فرهنگی درام سه دهه اخیر ایران (1360-1390) بپردازد. مسئله اصلی این تحقیق شناخت دگرگونی های هویت در متون نمایشی به عنوان نماد مکتوبی از کنش های اجتماعی هر دهه است. در برابر ارزش های بنیادین دهه 60، دردهه 70 مفاهیمی از دنیای مدرن که تاکنون حذف شده بود یعنی در واقع «مفاهیم به حاشیه رانده شده تجدد گرایی»، باز مورد توجه قرار می گیرد. ...
بررسی جنبه های نمایشی درخسرو و شیرین نظامی گنجوی/موضوع عملی: نگارش نمایشنامه دیدار شوم
این پژوهش برآن است که با معرفی یکی از چهره های ادب فارسی ، حکیم نظامی گنجوی و بررسی آثار او ، بویژه منظومه داستانی خسرو و شیرین ، به جستجوی این مساله بپردازد که این اثر دارای جنبه های نمایشی است یا خیر؟ چرا و چگونه؟ به همین خاطر ابتدا اشاره شده است که مقصود از جنبه های نمایشی چیست. سپس با معرفی منظومه خسرو و شیرین به بررسی ویژگیهای یاد شده در آن پرداخته و برای روشن شدن جنبه های نمایشی این اثر ب...
15 صفحه اولبررسی جنبه های نمایشی جنگ دوازده رخ در شاهنامه فردوسی – پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «خط مقدم نبرد»
این پایان نامه به بررسی جنبه های نمایشی جنگ دوازده رخ در شاهنامه فردوسی می پردازد . در ابتدا تعریف جنگ از دیدگاههای مختلف و نگاه فردوسی به مقوله جنگ آورده شده است و در ادامه انواع ادوات جنگی ، ساخت آنها و مزایایی که جهت پیشبرد اهداف و پیروزی در جنگ بررسی و تحلیل می شود . سپس خصوصیات جنگ در شاهنامه و ایران باستان ، شیوه های جنگیدن و عناصر نمایشی جنگ در داستان دوازده رخ و شاهنامه و همچنین چگونگی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023