بازتاب رمانتیسم ادبی در سروده-های معاصر عربی با تأکید بر شعر خلیل مطران و عباس محمود العقاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات
- نویسنده الهام بابلی بهمه
- استاد راهنما حسن دادخواه تهرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی، نوعی نیاز معنوی، فردی و اجتماعی دست به دست هم داد و مکتب رمانتیسم را بوجود آورد. اساس این مکتب، بر تخیل فردی و خلاقیت بر اساس تخیل بود و در واقع عکس العملی بود در برابر مکتب کلاسیسم. این مکتب ادبی نوظهور به سرعت توانست ادبیّات ملل دیگر جهان را هم تحت تأثیر قرار دهد. مشرق زمین به ویژه کشورهای عربی نیز در پی گسترش ارتباطات با غرب، میزبان این مکتب فکری – ادبی جدید شدند و به دنبال آن، شاعران و نویسندگان بزرگی که در اندیشه ی نوآوری بودند؛ به این مکتب نوپا گرویدند. خلیل مطران و عباس محمود العقاد، دو شاعر معاصر عرب از جمله شاعرانی بودند که کوشش داشتند اندیشه های رمانتیکی را در ادبیّات سرزمین خویش بارور سازند. آثار این دو شاعر به حق آیینه ی تمام نمای لطیف ترین مضامین و مفاهیم رمانتیکی است. این پژوهش ادبی به بازتاب رمانتیسم ادبی در سروده های معاصر عربی با تأکید بر شعر خلیل مطران و عباس محمود العقاد اختصاص دارد و در این پژوهش مکتب رمانتیسم غربی و ویژگی های آن بررسی و به تحلیل و ارزیابی آن ویژگی ها در سروده های عربی به ویژه در شعر مطران و عقاد پرداخته شده است.به کلّی یافته های پژوهش حاضر، بیانگر نقش برجسته ی این دو شاعر در جنبش رمانتیسم در جامعه ی عرب می باشد.
منابع مشابه
نوگرایی در شعر عباس محمود العقاد
پیوسته با تغییر در معیشت بشر، ادبیات نیز دچار تحول شده و شعر عربی از دوران تکامل آن در دوره ی جاهلی تا کنون دستخوش تحولات چشم گیری گشته و بخش عمده ی این فراز و نشیب ها به دوره ی معاصر بر می گردد که به دنبال پیشرفت های علمی و صنعتی و هنری غرب ایجاد شد. عقاد (1889-1964 م) یکی از شاعرانی است که در این تحولات ادبی سهم به سزایی داشته و با نوگرایی در ساختار شعر و مضامین آن به تسریع این روند کمک نمود...
15 صفحه اولبازتاب اساطیر کهن در ادب معاصر عربی(خلیل مطران ،ادونیس، عبد الوهاب بیاتی، خلیل حاوی)
از بارزترین پدیده های هنری در تجربه های شعری جدید استفاده فراوان از رمز و اسطوره به عنوان یک ابزار بیانی است. بازتاب اساطیر در شعر، زیباترین و هنرمندانه ترین کاربرد اسطوره پردازی است. با بازتاب اسطوره ها، جهان اساطیری جولان گاه تخیل و آفرینش شاعر و نویسنده ی اسطوره پرداز می شود تا گذشته و حال را پیوند دهد و از این راه دریافتها و استنباط های اجتماعی و سیاسی را به خواننده نشان دهد و بسیاری از نیا...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی نماد «شیر» در شعر نیمایوشیج و خلیل مطران
نیما یوشیج و خلیل مطران، از پیشگامان شعر نو، در ادبیات فارسی وعربی به شمار میروند. روحیه متفاوت آن دو، سبب شده تا پدیدههای طبیعی، در شعر هر یک از این دو، رنگی ویژه به خود بگیرد. هر کدام، در عالم خیال شاعرانه، از «شیر»، نمادی متناسب با احساسات درونی خود خلق نمودهاند که یکی ناتوان و گریان، و دیگری، شجاع و غرّان است. شیر در قصیدهی نیما، نمادی از آزادیخواهان در بند است و رنگی به شدت واقعگرایانه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023