نقد و تحلیل مثنوی سلامان و ابسال جامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده محبوبه زارع
- استاد راهنما محمد حسین دهقانی فیروزآبادی مرتضی فلاح
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده یکی از شاعران بزرگ قرن نهم هجری و ملقّب به خاتم¬الشّعرا، که علی رغم بروز مشکلات فراوان در زندگی و سفرهای فراوان، از هیچ کوششی برای کسب علم، حکمت و عرفان فرو گذار نکرد و آثار نظم و نثر فراوانی از خود به یادگار گذاشت، عبدالرّحمن جامی (898-817 هـ . ق) است. آشنایی این شاعر بزرگ با عرفان و عشق و منظومه¬های بزرگانی چون نظامی او را بر آن داشته تا به داستان سرایی منظوم روی آورد و مثنوی بزرگ هفت اورنگ را بسراید که از شهرت و مقبولیّت خوبی برخوردار است. یکی از منظومه¬های هفت اورنگ جامی، سلامان و ابسال است که آن را در سال 885هـ . ق، بر وزن رمل مسدس محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) سروده. این مثنوی شامل 1109 بیت است که به نام امیر یعقوب ترکمان آق¬قویونلو سروده شده است. اصل این داستان یونانی است و در کتاب¬های ابن سینا، فخرالدّین رازی و نصیرالدّین طوسی آمده است. این داستان را می¬توان از جمله داستان¬های رمزی دانست که تا کنون روایت¬های مختلفی از آن بیان شده است. در این پژوهش که با عنوان نقد و تحلیل مثنوی سلامان و ابسال جامی نگاشته شده، به بررسی روزگار، زندگی و آثار جامی و روایت¬های مختلف داستان سلامان و ابسال که شامل پنچ نوع شخصیت هستند (فرزند و دایه، دو برادر، دو دوست، مردان خیر و شر و مادر و فرزند) که تنها از نظر اسم ظاهر با هم اشتراک دارند، از گذشته تا کنون بررسی شده¬اند؛ همچنین به عناصر داستانی سازند? قصّ? سلامان و ابسال مانند درونمایه، شخصیت¬ها، گفتگوها، توصیف¬ها و تکنیک¬ها پرداخته¬ایم. از جهتی دیگر صور خیال در سه سطح آرایه¬های بدیع لفظی، معنوی و بیان بررسی شده است؛ نیز ویژگی¬های سبکی این مثنوی در دو حوز? زبانی و فکری شرح داده شده¬ است. کلید واژه¬: عبدالرّحمن جامی، سلامان و ابسال، روایت، عناصر داستان، صور خیال، سبک
منابع مشابه
تمثیل در سلامان و ابسال جامی
تمثیل یکی از مهمترین انواع ادبی است که جایگاه والایی را در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده است، با بررسی تمثیلات هر قوم میتوان از طرز زندگی اجتماعی و میزان تمدن و تربیت آن جامعه آگاه شد. تمثیل از یکسو وابسته به انگیزههای گوینده و از سوی دیگر، وابسته به مقدار دانش، هدفمندی و آگاهی شنونده یا گیرنده است. تمثیل میکوشد بخشی از آگاهی را ملموس کند و برای توضیح و تبیین معنی به کار میرود و در خدمت...
متن کاملفرامتنهای سلامان و ابسال
سلامان و ابسال، داستانی رمزی و تمثیلی است که در تمدن یونانی ریشه دارد؛ اما در فضای فرهنگ ایرانی پرورده شده است. وجود روایات متعدد از این داستان در پیشینۀ ادبی ایران، بیانگر اهمیت آن در میان اندیشمندان ایرانی است. قابلیتهای بالقوۀ این اثر رمزی در ایجاد مضامین عمیق، دستمایۀ شاعران و نویسندگان بسیاری قرار گرفته است؛ پدیدآورندگانی که برای برآوردن انتظارات مخاطبان، در سدههای پیوسته این اثر را باز...
متن کاملفرآیند معناسازی در مثنوی سلامان و ابسال جامی بر اساس الگوهای نشانه- معناشناسی
نشانه- معناشناسی، رویکردی نوین در تجزیه و تحلیل متن و نظامهای گفتمانی است. این رویکرد در نقد ادبی، به ارائة الگوهای متعددی منجر شده است که چگونگی کارکرد، تولید و دریافت معنا از متن را مورد تبیین قرار میدهد. این الگوهای برآمده از منطق متن تلاش میکنند هرگونه امکان خوانش متکثّرِ خارج از نظام ارزشگذاری اثر ادبی را تا جای ممکن کاهش دهند. از این رو این مقاله، مثنوی سلامان و ابسال جامی را که از جمله...
متن کاملمقایسة منظومههای عاشقانۀ «رابعه و بکتاش» عطار و «سلامان و ابسال» جامی
منظومة تمثیلی «رابعه و بکتاش» از الهینامة عطار نیشابوری، با درونمایة عرفانی در 421 بیت با مضامین عشق عذری سروده شدهاست. رابعه با اینکه شاهزاده است، عاشق بکتاش (غلام برادرش حارث) میشود. منظومة «سلامان و ابسال» نیز در 10860 بیت از هفتاورنگ جامی، داستان تمثیلی شرح دلدادگی ابسال (دایه) به سلامان است. در هر دو داستان، دختران شروعکنندة عشقاند. «رابعه» عاشق «بکتاش» و «ابسال» عاشق «سلامان» و ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023