مال نامشروع از نظر قرآن و حدیث

پایان نامه
چکیده

اسلام برای مالکیتی که از طریق مشروع بدست می آید ارزش زیادی قائل است و آن را محترم می شمارد واَحدی حق اتلاف وزیان رساندن به آن ندارد و هرکس ضرر وزیانی به آن برساند مسوول جبران خسارت وارده است. اما برای مالکیت نامشروع واموالی که از طریق نامشروع بدست می آیند هیچ ارزشی قائل نیست وآنها را جزء مالکیت فرد به حساب نمی آورد و نه تنها مال نا مشروع را به رسمیت نمی شناسد بلکه حتی برای آن مجازات هم تعیین می کند.مال نامشروع آثار نامطلوبی در رفتار فردی واجتماعی، حرام خوار بر جای می گذارد و حتی عوارض نامطلوب آن در رفتار فرزندان ونسل های آینده او هم آشکار می شود. از عوامل واسبابی که باعث می شود انسانها بدنبال کسب مال نامشروع بروند می توان به موارد زیر اشاره کرد ؛ دنیا دوستی ،حرص وطمع ،تفاخر به مال دنیا، زیاده طلبی،پیروی از هوای نفس، جهل ونادانی. قرآن کریم با وضع مالیات های اسلامی از قبیل، خمس و زکات وتشویق مسلمانان به پرداخت صدقه وانفاق، سعی در برطرف نمودن پدیده ی شوم فقر که ار آثار وعوارض مال نامشروع می باشد کرده است. اسلام در مبارزه خود بر ضد مال نامشروع جدی ومصمم است واز طریق آگاهی بخشیدن به مسلمانان وتشویق مسلمانان به کار وتولید وتجارت حلال واز بین بردن موجبات فقروبدبختی وتوزیع عادلانه ثروت وتدابیر پیش از تنبیه وتعیین حدود، و تعزیرات و مصادره اموال نامشروع، وبرخورد با حرام خواران، با مال نا مشروع مبارزه می کند. کلید واژه: مال مشروع- مال نامشروع- زکات- تعزیر – مصادره

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی تحصیل مال نامشروع و تحصیل نامشروع مال در حقوق اسلام و غرب

در نظام حقوقی ایران دو اصطلاح تحصیل نامشروع مال و تحصیل مال نامشروع مورد استفاده قرار گرفته است. استعمال عبارت نخست از زمان تصویب قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در سال 1367 شیوع بیشتری یافته است. دلیل آن است که قانونگذار مشخصاً در ماده (2) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری از عبارت «طریق تحصیل فاقد مشروعیت قانونی» استفاده کرده است. بدون تردید منظور از ...

متن کامل

تحصیل مال از طریق نامشروع در پرتو مقررات پولشویی

تحصیل مال از طریق نامشروع، که در سال 1367 به موجب مادة 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری جرم‌انگاری شده بود، برای بار دوم در قانون مبارزه با پولشویی، اصلاحی 1397، به شرح تبصرة 3 مادة 2 پیش‌بینی شده است. این تبصره، البته مغایر با مفاد قانون تشدید نبوده و هر کدام از این‌ها در شرایط خاصّی قابل اِعمال می‌باشند. تحصیل مال از طریق نامشروع در قانون تشدید، بنا بر تفسیر غایی فقط توسط...

متن کامل

تحلیلی نوین از جرم تحصیل مال نامشروع در حقوق ایران

غالباً در حقوق ایران، بر اساس ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری مصوب 1367، در جرائم علیه اموال، از جرمی تحت عنوان «تحصیل مال نامشروع»، یاد می­شود. این ماده دارای متن مبهمی است که این شبهه را القاء می کند  این جرم از جانب هر شخصی با هر خصوصیات قابل ارتکاب است؟ یا مرتکبین چنین جرمی اشخاصی با ویژگی­های خاص هستند؟ با توجه به مبنا و شیوه ی انشاء متن و لزوم تفسیر به نفع متهم...

متن کامل

تحصیل مال از طریق نامشروع

با توجه به اهمیت حق مالکیت افراد، قانونگذار همواره سعی کرده است با تدوین قوانینی از تجاوز خاطیان به این حق جلوگیری نماید. قسمت پایانی ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس وکلاهبرداری مصوب 1367، جرمی را بنام تحصیل مال نامشروع معرفی کرده که با همین هدف جلوگیری از سوء استفاده های مالی وضع شده است. در ماده 2 قانون تشدید مجازات چنین آمده است: «هرکس به نحوی از انحاء امتیازی را که به اشخا...

15 صفحه اول

واپس گرایی از نظر قرآن و حدیث

آنچه در این مجموعه آمده است در مورد واپس گرایی از نظر قرآن و حدیث می باشد. واپس گرایی همانست که قرآن انقلاب علی اعقاب و ارتداد علی ادبارش خوانده و از زبان راسخان در علم و اولوالالباب با عنوان گمراهی بعد از هدایت از آن یاد کرده است. بعد از مدخل که به روشن نمودن مفهوم عنوان پرداخته ، عوامل زمینه ساز و موانع صیانت بخش و نتایج زیانبار به تصویر کشیده شده است در عوامل زمینه ساز از دشمن ، القا شبهه ، ...

15 صفحه اول

مدارا از نظر قرآن و حدیث

این پایان نامه مشتمل بر سه فصل است: فصل اول : مفهوم شناسی مدارا و مبانی آن در فرهنگ لیبرالیسم که در این فصل معانی لغوی مدارا از کتب لغت گرد آوری شده و همچنین به معنای لغوی و اصطلاحی مدارا از نظر فرهنگ غرب مورد اشاره قرار گفته است. فصل دوم: مدارا در اسلام که در این فصل مدارا از دیدگاه اسلام با استدلال به آیات قرآن کریم و نظریه مفسران اعم از شیعه و سنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فصل سوم: ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023