بررسی هنجارگریزی های دستوری در شعر چهار شاعر معاصر: نیما، شاملو، براهنی و امین پور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات
- نویسنده محسن قایمی
- استاد راهنما عباسعلی وفایی محمود بشیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در چند سال اخیر، بسیاری از شاعران معاصر در راه های مختلفی به"آزمون و خطا" پرداخته اند تا روشی منحصر به فرد در راستای"زیبایی آفرینی" در شعر ارائه بدهند. یکی از مهمترین این روش ها زیبایی آفرینی از طریق "هنجارگریزی دستوری" است. مسئله ای که تا قبل از نیما و حتی بعد از او، در بهترین حالت، تنها در راستای رعایت وزن عروضی به کار می رفت و در غیر این صورت، در اکثر موارد، اشتباهی از سوی مولف تلقی می شد. این نوشته با بررسی نمونه های این هنجارگریزی در شعر چهار شاعر معاصر و خوانشی دقیق تر از تئوری های ارائه شده در این زمینه، نشان می دهد که اگرچه کاربرد این هنجارگریزی در راستای زیبایی آفرینی به طور کلی بی سابقه نیست، اما شعر معاصر توانسته است ثابت کند که می توان آن را به عنوان ابزاری مستقل برای شعرآفرینی پذیرفت.
منابع مشابه
حسامیزی در شعر هفت شاعر معاصر (نیما، شاملو، اخوان، سپهری، فرخزاد، شفیعی کدکنی و امین پور)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولپیام¬های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین¬پور
شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیامآور ارزشهای تازهای برای انسان بوده است که بررسی این ارزشها، ما را به چشماندازهای تازهی انسان امروزی نزدیکتر میکند. آنچه که علاوه بر جنبهی زیباییشناختیِ شعر، خوانندهی امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد توجه به مسائل والای انسانی است. با مطالعهی شعر هر شاعر میتوان دریافت که آیا شاعر از «من فردی» به «من اجتماعی» رسیده است یا خیر؟ و دیگر اینکه آیا ...
متن کاملبررسی فرایندهای واژهسازی در شعر نو، شعر مدرن وشعر پستمدرن: مطالعۀ موردی نیما، شاملو و براهنی
پژوهش حاضر به بررسی فرایندهای واژهسازی در نمونههایی از اشعار نیما، شاملو و براهنی بهعنوان پیشگامان شعر نو، مدرن و پستمدرن میپردازد. واژههای حاصل از انواع فرایندهای واژهسازی، و نیز واژههایی که ویژۀ زبانِ این شاعران بودند شمارش شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که در شعر نیما فرایند ترکیب با 57.97%، در شعر شاملو فرایند اشتقاق با 46.92% و در شعر براهنی هر دو فرایند با 38.27% پرکاربردترین ...
متن کاملهنجارگریزی معنایی در شعر قیصر امین پور
هنجارگریزی یکی از شیوه های آشنایی زدایی در مکتب فرمالیسم روس است. در این شگرد قواعدی بر قواعد زبان معیار افزوده می شود که موجب برجستگی متن ادبی می گردد. قیصر امین پور، در اشعار خویش در موارد گوناگون به هنجارگریزی دست زده است و از این رهگذر به غنا و توسعه زبان شعر خود پرداخته است. در این مقاله، اشعار امین پور از منظر هنجار گریزی معنایی، مورد بررسی قرار گرفته است تا از این رهگذر گوشه هایی از زیبا...
متن کاملهنجارگریزی در شعر شاملو
هر زبانی به اقتضای شرایط از هنجارهای متغیّری پیروی میکند. هنجار، قانون و روشی است که از سوی اکثریت افراد جامعه پذیرفته میشود و هنجارگریزی اِعراض و عدول از روش و ایین معمول است. هنجارگریزی در زبان، انحراف از قوانین حاکم بر زبان معیار است و شعر یکی از مهمترین میدانهای انحراف از قواعد و معیار زبان به شمار میرود. شعر شاملو در امتداد تاریخ شعر فارسی، ادامۀ جریان پیوستۀ شعر با رویکردِ موسوم به شعر ...
متن کاملبررسی فرایندهای واژهسازی در شعر نو، شعر مدرن وشعر پستمدرن: مطالعۀ موردی نیما، شاملو و براهنی
پژوهش حاضر به بررسی فرایندهای واژهسازی در نمونههایی از اشعار نیما، شاملو و براهنی بهعنوان پیشگامان شعر نو، مدرن و پستمدرن میپردازد. واژههای حاصل از انواع فرایندهای واژهسازی، و نیز واژههایی که ویژۀ زبانِ این شاعران بودند شمارش شدند. یافته های این پژوهش نشان داد که در شعر نیما فرایند ترکیب با 57.97%، در شعر شاملو فرایند اشتقاق با 46.92% و در شعر براهنی هر دو فرایند با 38.27% پرکاربردترین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023