بازنمایی آخرالزمان در سینمای هالیوود
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده زهرا سرخیل
- استاد راهنما سیدرضا نقیب السادات محمدهادی همایون
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
پدیده سینما در دنیای تکنولوژیک و مملو از امکانات امروز دارای طیف وسیعی از مخاطبان در اقشار و سطوح مختلف فرهنگی و درجات متفاوتی از سواد رسانهای است. هر چند بگوییم سینما و به طور کلی تصویر برای مخاطب جذابیت احساسی دارد و اصولا مخاطب از سر گذران اوقات فراغت خویش به فیلم روی میآروند؛ ناگفته پیداست چنین مطلبی، یعنی سرگرمی، برای سازندهگان فیلمها موضوعیت نخواهد داشت. بیشک صاحبان این رسانه در ساخت و طراحی فیلمها دارای اهدافی هستند و در یک فیلم هیچ چیزی اتفاقی نیست. در این میان هالیوود به عنوان قدرتمندترین مجموعه فیلمسازی در سطح جهان دارای موقعیتی منحصر به فرد و بیبدیل است. این مجموعه با استفاده از ابزارهای پیشرفته تکنولوژیک و شگردهای بسیار پیچیده رسانه ای و تبلیغاتی به تولید و توزیع گسترده متون رسانه ای در قالب فیلم های سینمایی می پردازد. یکی از موضوعات اساسی که در سال های اخیر در سینمای پرمخاطب هالیوودی بهخصوص از سال 2000 به بعد به آن توجه ویژه شده و سرمایه کلانی برای طراحی و ساخت فیلمهای آن صرف میشود، موضوعات مرتبط با آخرالزمان و منجیگرایی است. قصد اصلیپایان نامه آن است که در چارچوب دو نظریه بازنمایی و برجستهسازی به بررسی مضامین آخرالزمانی و منجی گرایانه به عنوان یکی از مهمترین ابعاد اعتقادات دینی که وجه مشترک تمامی ادیان آسمانی است، بپردازد. هدف اصلی شناخت نحوه بازنمایی ویژگیهای مضامین آخرالزمانی در تولیدات سینمایی هالیوودی مرتبط با موضوع میباشد و هدف جزیی نیز عبارت است از: شناخت ویژگیهای منجی و آخرالزمان بازنمایی شده. روش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیلمحتوی بوده و واحد تحلیل پژوهش «صحنه» می باشد. عوامل و متغییرهای مورد توجه تحقیق عبارت خواهد بود از:رمزهای سازه ای، رمزهای فنی، روایت فیلم، عوامل تولید و نمادها.
منابع مشابه
بازنمایی ایران در سینمای هالیوود
وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانهها ارائه میشود، سبب شده تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکلگیری بازنماییهای رسانهای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاشها، امروزه بازنمایی رسانهای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانهای تبدیل شده است. بر اساس فرضهای اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانهای، مؤلفههای ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأث...
متن کاملبازنمایی ایران در سینمای هالیوود
وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ها ارائه می شود، سبب شده تلاش های بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکل گیری بازنمایی های رسانه ای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاش ها، امروزه بازنمایی رسانه ای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانه ای تبدیل شده است. بر اساس فرض های اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانه ای، مؤلفه های ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأث...
متن کاملبازنمایی اسطوره اتوپیا در سینمای معاصر هالیوود (نشانهشناسی فیلمهای «آواتار»، «بهشت» و «سرزمین فردا»)
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلمها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن ...
متن کاملتحلیل نشانهشناختی بازنمایی تروریسم در سینمای هالیوود، قبل و بعد از 11 سپتامبر
در این پژوهش سعی شده است به تحلیل تصویر تروریستهای عرب قبل و بعد از 11 سپتامبر در سینمای هالیوود پرداخته شود. از آنجا که از دهة 90 به بعد مسلمانان سوژة اصلی فیلمهایی با موضوعیت تروریسم بودهاند، با درنظرگرفتن 11 سپتامبر بهعنوان تاریخی مهم در حملات تروریستی، یک فیلم از دهة 90 (قبل از 11 سپتامبر) و یک فیلم از سال 2001 به بعد که موضوع اصلی آنها حملات تروریستی اسلامگراها بوده، انتخاب و تحلیل ش...
متن کاملبازنمایی شخصیت اصلی (قهرمان) در سینمای ایران و هالیوود
در بسیاری از فیلم های هالیوودی، مخاطب با قهرمان هایی مواجه می شود که با معضلاتی به ظاهر حل ناشدنی روبه رو هستند، اما قهرمان های هالیوودی در چنین شرایطی درمانده نمی شوند، بلکه با بهره گیری از نیروی اراده و چاره اندیشی های خلاقانه، سعی می کنند بر مشکلات فائق آید و خواسته خود را محقق کنند. اما در مقابل، شخصیت های اصلی فیلم های ایرانی ـ در شرایطی مشابه ـ توفیق چندانی در چیره شدن بر معضلات ندارند. ...
15 صفحه اولتصویرپردازی از سیمای پیامبران در سینمای هالیوود
امروزه شخصیتهای مقدس در آثار هالیوود بهنحوی ظاهر میشوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود بهعنوان مهمترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیهگرایی و تشبیهگرایی است. این مقاله به تحلیل نشانهشناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی میپردازد که زندگی پیامبران را دستمایۀ خود قرار دادهاند و عبارتاند از: ده فرمان، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023