بررسی و نقد نظریه تثلیت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده حسین مبارز
- استاد راهنما احمدرضا مفتاح رضا الهی منش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
آموزه تثلیث که از اصول دین مسیحیت شمرده می شود، خداوند را دارای سه اقنوم متمایز و دارای الوهیت کامل به نام های پدر، پسر و روح القدس می داند که در ذات خود، دارای جوهر واحد است. پژوهش حاضر با روش تاریخی تحلیلی، چگونگی شکل گیری آموزه تثلیث و شیوه توجیه آن از سوی مسیحیان را مورد بررسی قرار می دهد. گزینه توحید را مسیحیان از یهودیت به ارث برده اند ولی مفهوم تثلیث را از فلسفه و فرهنگ یونانی اخذ کرده اند. در باور آن ها عیسی ، کلمه متجسد خداست که از طرف خدای پدر، مأموریت یافت تا به واسطه روح القدس در رحم مریم قرار گیرد و در جسم انسان ظاهر شود، و پس از نبوتش برای برداشتن گناه نخستین انسان، خود را فدیه کند. چندین قرن بعد از مسیح، فرهنگ چند خدایی یونان به کمک برخی از اصطلاحات موجود در کتاب مقدس مانند "پسر خدا"، و همچنین تبلیغات گسترده فردی به نام "پولس"، زمینه های شکل گیری و گسترش تثلیث را در مسیحیت فراهم آورد؛ این مسأله تا مدت ها با مباحث و کشمکش های خونین در جوامع مسیحی همراه بود و قرائت های مختلفی از این آموزه در میان مسیحیان پدید آمد، اما تبیین و تفسیرهای چندگانه از وجود واحد بسیط، اساساَ متضاد بوده و در هیچ یک از جوامع علمی بشر، قابل توجیه نیست. به علاوه، عهد جدید هم به صراحت موضوع تثلیث را بیان نکرده است و در نتیجه، پذیرش آن برای نسل های جدید که باید کتاب مقدس را بخوانند و ایمان بیاورند ظاهراَ ممکن نیست. قرآن کریم هم حضرت عیسی را یکی از رسولان خدای یکتا می داند، و با صراحت، مسأله تثلیث را رد کرده و مسیحیان را به خاطر این اعتقاد مورد نکوهش قرار می دهد. از منظر قرآن، تولد غیرطبیعی عیسی بن مریم، سبب نمی شود تا او پسرخدا باشد، زیرا خلقت او عجیب تر از خلقت حضرت آدم نیست. هیچ کس پیوند وجودی، نسبی و فعلی با خداوند ندارد و او در همه امور هستی به تنهایی "صاحب امر" است و همه هستی مخلوق اوست. در کل هدف نهایی این تحقیق ثابت کردن این حقیقت است که اعتقاد به آموزه تثلیث باطل بوده و از آموزه های دینی مسیحیت راستین نیست، چون در زمان حضرت عیسی وجود نداشته است بلکه نظریه ای است که در تاریخ کلیسا پدید آمده است.
منابع مشابه
بررسی و نقد نظریه امنیتیساختن
امنیتیساختن، نظریهای است که از سوی مکتب کپنهاگ به منظور تحلیل مسائل امنیتی ارائه شده است. این نظریه بر اساس مفهوم اقدام گفتاری شکل گرفته و معتقد است که امنیت مفهومی مبتنی بر زبان میباشد و صرفاً پس از اظهارشدن به وجود میآید. نظریه امنیتیساختن با طرح مفاهیمی همچون بازیگر امنیتیساز، زمینه و مخاطب، مسائل مختلف مرتبط با این نظریه را در این چارچوب مورد بررس قرار میدهد. این نظریه بیشتر بر ...
متن کاملبررسی و نقد نظریه حذفگرایی مادهباور
حذفگرایی مادهباور یکی از دیدگاههای مطرح در فلسفه ذهن است که بنا بر آن، روانشناسی عامیانه، به مثابه یک نظریه عرفی درباره رفتار انسان، نظریهای کاذب است. یعنی، برخی یا تمام حالات ذهنی که روانشناسی عامیانه پیش مینهد، تحقق ندارند و از امری واقعی در عالم خارج حکایت نمیکنند. بنابراین، از نظر حذفگرایان، روانشناسی عامیانه باید کنار گذاشته شده و با روانشناسی علمی جایگزین شود. در این مقاله با ب...
متن کاملبررسی و نقد نظریه احساسگرایی آلفرد آیر
نظریه احساسگرایی یکی از مهمترین و در عین حال افراطیترین نظریات غیرشناختی در حوزه اخلاق محسوب میشود. این نظریه از طرف آلفرد آیر (1910 ـ 1989) و تحت تأثیر آموزههای حلقه وین و فلاسفه تحلیلی کلاسیک دوره اول نظیر: فرگه، راسل، مور و ویتگنشتاین به مهمترین نظریه اخلاقی قرن بیستم مبدل شد. این نظریه معتقد است که اخلاق چیزی جز ظهور احساسات و عواطف فردی نیست. چنین نگرشی به اخلاق صرف نظر از ازاله عقلا...
متن کاملبررسی و نقد نظریه رفتارگرایی فلسفی
رفتارگرایی فلسفی یکی از شاخههای فیزیکالیسم است. فیزیکالیسم نظریهای است که نفس و حالات نفسانی را یا غیرواقعی میداند (فیزیکالیسم حذفگرا) و یا برای آنها واقعیتی جز امور مادی قائل نیست (فیزیکالیسم فروکاهشگرا). رفتارگرایی فلسفی نوعی فیزیکالیسم فروکاهشگراست که بر مبنای آن نفس و حالات نفسانی با رفتار بیرونی انسان همسان پنداشته میشوند. این نظریه مبتنی بر سه دیدگاه است: رفتارگرایی روانشناختی...
متن کاملبررسی و نقد نظریه زبان رؤیایی قرآن
این پژوهش نظریه «زبان رؤیایی قرآن» را بررسی و نقد کرده است. پیش از هر چیز عناصر اصلی و مبانی نظریه مذکور و نیز ادلّه آن را بهروشنی و اختصار تبیین نموده، آنگاه به بررسی، نقد و بیان تهافتها و اشکالات آن همّت گماشته است. دیدگاه مذکور با اتخاذ مبناهایی چون تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ عصر نزول- و به عبارت دیگر زبان قوم- و طرح ادلّهای مانند منقولات و مأثورات تاریخی، ساختار و متن قرآن و وجود تناقض د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023