فرهنگ کنایات سلسله الذهب، سلامان وابسال و تحفه الاحرار از هفت اورنگ جامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده غلامعلی حضرتقلی زاده
- استاد راهنما علی کریم زاده میرنعمت اله موسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پایان نامه ی حاضر با عنوام فرهنگ کنایات سلسله الذهب، سلامان و ابسال و تحفه الاحرار از مثنوی های هفت اورنگ جامی شاعر و عارف نامی ایران است. پس از تصویب موضوع پایان نامه کتاب هفت اورنگ جامی را (با تصحیح و مقدمه مرتضی مدرس گیلانی) تهیه نمودم و پس از مطالعه کتابهایی درباره دانش بیان و مطالعه هفت اورنگ و مقدمه دیوان، فیش برداری آغاز گردید، این مرحله با مساعدت و راهنمایی های استاد راهنما و استاد مشاور محترم به پایان رسید. بعد از اتمام فیش برداری ، کنایه ها بر اساس حروف الفبا تنظیم شد سپس تدوین انجام گردید : پایان نامه شامل یک مقدمه و دو فصل می باشد. در مقدمه زندگی نامه، شیوه شاعری و آثار جامی مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان پی نوشت ها ارایه گردیده است. فصل اول شامل تعاریف است. در این فصل تعریف علم بیان و کنایه و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته است و مثالهایی برای هر کدام ذکر شده است و در پایان این فصل نیز پی نوشت ها ارایه گردیده است. در فصل دوم که متن اصلی پایان نامه است شامل کنایات مثنوی های مذکور می باشد و انواع کنایات هر مثنوی بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است. در پایان این فصل نیز پی نوشت های آن درج گردیده است. باید گفت شاعر به جادوی کنایه پی برده و از فن کنایه به بهترین شیوه استفاده کرده است و همین امر بر زیبایی سخن وی افزوده و آن را پر رنگ تر نموده است. به طوریکه در لابلای اشعار وی انواع کنایه موج می زند و سخن وری و هنرمندی وی را به اثبات می رساند.
منابع مشابه
تأثیر پذیری جامی از شعرا و نویسندگان پیش از خود در آفرینش مثنوی هفت اورنگ
این مقاله به بیان اشتراکات و اقتباسات حکایات هفت اورنگ با حکایات منظوم و منثور شعرا و نویسندگان پیش از جامی می پردازد. پس از مقدمه ، پیشینه ی پژوهش،زندگی نامه و آثار جامی،پژوهش گر با توجه به ترتیب تاریخی مثنوی های جامی به بیان این اشتراکات پرداخته است. سه مثنوی سلامان و ا بسال،یوسف و زلیخا و لیلی و مجنون به دلیل پیوستگی حکایات و طولانی بودن آن ها عملا از دایره این تحقیق خارج شده است.جامی در دفت...
متن کاملاندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ
از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومههای هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشههای او در مورد برخی مسایل،از قبیل وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای هفت ا...
متن کاملسلامان وابسال
داستان سلامان و ابسال یکی از انگشت شمار داستانهای کهن فرهنگهای روی زمین است. دراین داستان رازآمیز نماد گونه، به پندارها و آرمانهای کهن آدمی اشاره ها رفته و برای به انجام رسیدن آنها ، راهها یی نشان داده شده و یبشنهادهایی در میان آمده امت . پندار و پروردن چنین در فضایی بیرون از زهدان مادر که از این رهگذر بتوان به نژادی برتر و جدا از جنس زن دست یافت ، یکی از موضوعهای این داستان است . ترکیب فشرده ا...
متن کاملتأثیر پذیری جامی از شعرا و نویسندگان پیش از خود در آفرینش مثنوی هفت اورنگ
این مقاله به بیان اشتراکات و اقتباسات حکایات هفت اورنگ با حکایات منظوم و منثور شعرا و نویسندگان پیش از جامی می پردازد. پس از مقدمه ، پیشینه ی پژوهش،زندگی نامه و آثار جامی،پژوهش گر با توجه به ترتیب تاریخی مثنوی های جامی به بیان این اشتراکات پرداخته است. سه مثنوی سلامان و ا بسال،یوسف و زلیخا و لیلی و مجنون به دلیل پیوستگی حکایات و طولانی بودن آن ها عملا از دایره این تحقیق خارج شده است.جامی در دفت...
متن کاملدیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ
تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوههای گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت به فرزندش ارائه کرده است. هرچند جامی بهارستان را به منظور تدریس فرزندش تحریر کرد، اما بیشتر دیدگاههای تربیتی او در مثنوی هفت اورنگ طرح شده است. جامی با تأثیر از فرهنگ اسلامی و...
متن کاملتوصیف الفبایی و هنری «بسمله» در هفت اورنگ جامی
حروف الفبا از جمله عناصری هستند که در زندگی انسان کاربرد زیادی دارند و شاعران به شیوههایی متنوع این حروف را برای خلق مضامین تازه و عمیق و آرایش سخن به کار گرفتهاند و به کمک آموزههای دینی، ادبی و فرهنگی به آنها جانی تازه و رنگی نمادین بخشیدهاند. نقادان سخن بر هر کدام از این شیوههای ابداع و آرایش کلام نامی نهادهاند؛ اما یک نوع هنری، شیرین و پرکاربرد از ترفندهای ادبی که سابقهای به قدمت خود ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023