مقایسه انواع تلمیح در شعر مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فائزه بوذری
- استاد راهنما تراب جنگی قهرمان شبنم نقیب زاده مشایخ
- سال انتشار 1391
چکیده
تلمیح یکی از عناصر و آرایه های مهم شعر فارسی است و می تواند ما را در رسیدن به آبشخورهای فکری و فرهنگی و اندیشه های شاعران رهنمون باشد. تلمیحات موجود در شعر نو حاصل بینش و نگرش متاثر از دوران جدید است. تلمیحات تازه و متنوعی در شعر نو شکل گرفته که در جای خود مستلزم تحقیقات تازه ای نیز هست. شاعرانی چون احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث -که از ارکان شعر نو محسوب می شوند -ویژگی هایی در بیان افکار و اندیشه های خود دارند. در این تحقیق با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای سعی شده است اهدافی چون نشان دادن پویایی شعر نو در عرصه ی تلمیحات اعم از تلمیح سازی و تلمیحات جدید و بررسی و ذکر مقایسه ای تلمیحات موجود در اشعار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث مورد بررسی قرار گیرد. از ویژگی های مهم تلمیحات در شعر شاملو ساختار شکنی در اسطوره ها و تلمیحات است. او گاهی دست به اسطوره سازی نیز زده است. شاملو از اسطوره ها و تلمیحات کلاسیک کمتر استفاده می کند و در موارد بکارگرفته شده نیز در نحوه ی بیان آن تغییراتی داده است. اخوان یکی از پر تلمیح ترین شاعران معاصر است. در اشعار اخوان تقریباً انواع تلمیحات بکارگرفته شده است. از جمله تلمیحات عرفانی، شاهنامه ای، تلمیح به مکان ها، شاعران و نویسندگان، زرتشتی و . . . علاوه براین ها در برخی از اشعار او تلمیحات شخصی، مسایل سیاسی و اجتماعی و تلمیحات ایرانی قبل از اسلام بازتاب می یابند. در مقایسه ی این دو شاعر با هم می توان گفت: تلمیحات سیاسی(ایران،جهان)، تلمیحات به فرهنگ و اساطیر و تاریخ و ادبیات جهان، تلمیح به مسیح و اجزای تلمیحی آن، اسطوره سازی و ساختار شکنی در تلمیحات گذشته ... در شعر شاملو بیشتر از اخوان است و در مقابل تلمیحات شاهنامه ای،زرتشتی و رنگ و بوی بومی و ایرانی،خصوصاً ایران باستان در شعر اخوان بیشتر است.
منابع مشابه
بررسی انواع آشناییزدایی درآثار مهدی اخوان ثالث
آشناییزدایی یکی از اساسیترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیستهای روس است که هدف آن، بررسی جنبههایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی میشود. تمهیدات ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری میشوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست میدهند. در یک تعریف گسترده آشناییزدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آنها بهره میبرد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمند...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملمیراثگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و أمل دُنقُل
مهدی اخوان ثالث کار خود را در آغاز دورهی نوگرایی با سرودن شعر به سبک خراسانی آغاز کرد، اما خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و بهعنوان یکی از وفادارترین یاران وی باقی ماند. أمل دنقل، شاعر ملیگرای مصری، در سال 1940 (1319 ه.ش) در "قنا" به دنیا آمد. او که در عصر رؤیاهای تعصبگرایانهی عربی مصر میزیست، به شاعر اعتراض مشهور است. دلبستگی اخوان به میراث نیاکان خویش چنان است که در جای جای سرودههای او،...
متن کاملبررسی آرمانشهر در شعر مهدی اخوان ثالث،احمد شاملو و سهراب سپهری
اندیشه آرمان شهر و آرزوی دستیابی به جهان مطلوب ذهن بسیاری از اندیشمندان، فلاسفه و شاعران را به خود مشغول کرده است. در ادب کلاسیک و در آثار شاعران بزرگ، اندیشه آرمان شهر وجود دارد. امّا در دوره معاصر با توجه به ورود بیشتر شعر به مسائل اجتماعی این مساله چشمگیرتر شده است. شاعر معاصر شعر و زبان خود را وسیله ای برای بیان رنج و بیدار سازی مردم قرار می دهد از این رو به ترسیم جامعه ای می پردازد که در آن...
تأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملمفهوم «زمان اساطیری» در شعر شاملو و اخوان ثالث
در گذشته ایرانیان، چرخۀ هستی را زمانی دوازدههزارساله میدانستهاند و این دوازدههزارسال را به چهار بخش تقسیم میکردند؛ در آغاز، جهان روشنی و تیرگی از هم جدا بود تا اینکه، اهریمنان به سرزمین روشنی تاختند و آن را به تباهی کشیدند و نیکی را با بدی درآمیختند. در دورۀ پایانی، قرار است که آفرینش دوباره به سمت پالودگی و پیراستگی برود و آلودگی و بدی از دنیا رخت بربندد. باور به این چرخۀ چندهزارساله در ذ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023