نقد و تحلیل رمانتیسم در شعر سیمین بهبهانی و طاهره صفار زاده
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زینب ثریامحابد
- استاد راهنما سید مهدی رحیمی اکبر شامیان ساروکلایی
- سال انتشار 1392
چکیده
مکتب ادبی رمانتیسم، نهضتی فرهنگی، فکری و اجتماعی است که در اواخر قرن هجدهم میلادی با خصوصیاتی نظیر احساس گرایی، آزادی، علاقه به طبیعت، درون گرایی، کودکی و ... در شعر و ادبیات اروپا ظهور کرد، هر چند دوره ی این مکتب زیاد طول نکشید، اما نقطه ی تحولی برای تمام مکاتب ادبی بعد از خود بود و بر فکر و اندیشه ی بسیاری از کشورهای دیگر تأثیرات عمده یی گذاشت. در اواخر قرن نوزدهم میلادی بر اثر گسترش روابط شرق و غرب ابتدا زبان و ادبیات عرب را تحت تأثیر خود قرار داد و ا ندکی بعد در قرن بیستم در شاخه ای از ادبیات ایران پس از انقلاب مشروطیت، تأثیرات فراوانی گذاشت و شاعرانی با ویژگی های سبک رمانتیسم اروپایی به وجود آورد. سیمین بهبهانی و طاهره صفارزاده در دوره ای از زندگیشان به نوعی تحت تأثیر این مکتب بوده اند. نگارنده در این پایان نامه تلاش کرده است تا بر اساس مولفه های رمانتیسمی، اشعار این دو شاعر را بررسی کند و تفاوت ها و شباهت های رمانتیسمی آن دو را بازگو کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که زندگی، نوع اندیشه و باورهای بهبهانی و صفارزاده در نوع به کارگیری مولفه های رمانتیسمی آن ها موثر بوده است. رمانتیسم بارز طاهره صفارزاده، رمانتیسم اجتماعی و انقلابی است که متأثر از نگرش های سیاسی و فعالیت های مذهبی او می باشد و سیمین بهبهانی در هر دو نوع رمانتیسم اجتماعی و فردی، اندیشه های خود را در شعر بازتاب داده است، اما در شعر بهبهانی احساس-گرایی به ویژه در حوزه ی فمنیسم و اروتیسم جلوه ی پررنگ تری دارد، در مجموع طاهره صفارزاده به رمانتیسم اجتماعی و سیمین بهبهانی به رمانتیسم فردی توجه بیشتری نشان می-دهد؛ اگرچه بهبهانی در مضامین اجتماعی و انقلابی هم فعالیت کرده و یک بعدی جلوه نکرده است. این پایان نامه از نظر ساختاری چهار بخش دارد: بخش اول که در ذیل آن به صورت اجمالی بعد از پرداختن به شرحی از شعر معاصر فارسی و عصر رنسانس؛ به پیش رمانتیسم و معرفی مکتب رمانتیسم، و ارتباط آن با دیگر مکاتب ادبی پرداخته شده است و در ادامه به رمانتیسم در ایران و تقسیم بندی دوره ای حضور این مکتب، در ایران پرداخته می شود، در پایان این بخش به تقسیم بندی مولفه های رمانتیسم اروپایی و ایرا نی می پردازیم. در بخش دوم در ذیل آن به شرح احوال، زندگی، اندیشه و آثار سیمین بهبهانی و طاهره صفارزاده پرداخته می شود و سالشماری از زندگی آن ها تهیه شده است و در بخش سوم به بررسی و نقد مولفه های رمانتیسم در شعر هر دو شاعر به صورت موضوع محور پرداخته شده است. بخش چهارم هم که قسمت نتیجه گیری ا ست، به بررسی تفاوت و شباهت مولفه های رمانتیسمی شاعران مد نظر پرداخته شده است و مهمترین نتایج پایان نامه به صورت فهرست وار بیان می شود و بعد از آن هم میزان بسامدی مولفه های رمانتیسم در ا شعار هر دو شاعر به قالب نمودار نشان داده می شود.
منابع مشابه
جلوه های رمانتیسم در شعر سیمین بهبهانی
چکیده ادبیات معاصر ایران، جلوهگاه ابداعات و تحولاتی ژرف در حوزههای لفظ و معنا است. این تحولات گاه در توانمندی اندیشهورزان ریشه دارد و گاه در اقتباسهای مستقیم و غیرمستقیم از ادبیات جهان سیمین بهبهانی، نماینده آن دسته از شاعرانی است که با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، رویکرد اصلاح طلبانهای را در پیش گرفتهاند و در این مسیر نیمنگاهی هم به ادبیات اروپایی داشتهاند. دراین جستار، جلوههای ر...
متن کاملنقد و تحلیل کارکرد ردیف در شعر سیمین بهبهانی
ردیف از ویژگیهای بارز اشعار فارسی، بهخصوص غزل است؛ به گونهای که اکثر شاعران غزلسرا از ردیف به طرزی ویژه بهره بردهاند و کمتر شعر موفقی را میتوان یافت که ردیف نداشته باشد. حال باید روشن شود که این ردیف چه زیباییها و کارکردهایی دارد که حتی شاعران معاصر ما بدان گرایش دارند و برای نمونه، حدود هشتاد درصد اشعار سیمین بهبهانی مردّف است. ردیف مانند قافیه، شعر را آهنگین میکند و سطح زیبایی آن را با...
متن کاملنقد و تحلیل کارکرد ردیف در شعر سیمین بهبهانی
ردیف از ویژگیهای بارز اشعار فارسی، بهخصوص غزل است؛ به گونهای که اکثر شاعران غزلسرا از ردیف به طرزی ویژه بهره بردهاند و کمتر شعر موفقی را میتوان یافت که ردیف نداشته باشد. حال باید روشن شود که این ردیف چه زیباییها و کارکردهایی دارد که حتی شاعران معاصر ما بدان گرایش دارند و برای نمونه، حدود هشتاد درصد اشعار سیمین بهبهانی مردّف است. ردیف مانند قافیه، شعر را آهنگین میکند و سطح زیبایی آن را با...
متن کاملجلوه های رمانتیسم در شعر سیمین بهبهانی
چکیده ادبیات معاصر ایران، جلوهگاه ابداعات و تحولاتی ژرف در حوزههای لفظ و معنا است. این تحولات گاه در توانمندی اندیشهورزان ریشه دارد و گاه در اقتباسهای مستقیم و غیرمستقیم از ادبیات جهان سیمین بهبهانی، نماینده آن دسته از شاعرانی است که با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، رویکرد اصلاح طلبانهای را در پیش گرفتهاند و در این مسیر نیمنگاهی هم به ادبیات اروپایی داشتهاند. دراین جستار، جلوههای رمان...
متن کاملنقد و تحلیل کارکرد ردیف در شعر سیمین بهبهانی
ردیف از ویژگیهای بارز اشعار فارسی، بهخصوص غزل است؛ به گونهای که اکثر شاعران غزلسرا از ردیف به طرزی ویژه بهره بردهاند و کمتر شعر موفقی را میتوان یافت که ردیف نداشته باشد. حال باید روشن شود که این ردیف چه زیباییها و کارکردهایی دارد که حتی شاعران معاصر ما بدان گرایش دارند و برای نمونه، حدود هشتاد درصد اشعار سیمین بهبهانی مردّف است. ردیف مانند قافیه، شعر را آهنگین میکند و سطح زیبایی آن را با...
متن کاملواکاوی رمانتیسم جامعه گرا در شعر سعاد الصباح و سیمین بهبهانی
رمانتیسم اجتماعی یا جامعهگرا شاخهای از رمانتیسم ادبی است که یر خلاف رمانتیسم فردی، مسائل و مشکلات جامعه را مورد توجه قرار میدهد. سعاد الصباح و سیمین بهبهانی دو شاعر توانای ادب معاصر عربی و فارسی، در طول دوران شعری خود، علاوه بر رمانتیسم فردی، رمانتیسم جامعهگرا را با موفقیت تجربه کردهاند.این پژوهش به دنبال آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مکتب آمریکایی به تطبیق مهمترین مؤلفههای ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023