بررسی بدیع و بیان در گرشاسب نامه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رضا بابایی
- استاد راهنما محمد فولادی
- سال انتشار 1392
چکیده
این پژوهش به بررسی بدیع و بیان، دو جنبه از جنبه های زیباشناختی آثار ادبی در کتاب گرشاسب نامه اسدی توسی می پردازد. صور خیال در ادبیات و شعر شاعران نقش موثری در توصیف ذهن و زبان شاعر دارد و به جاودانگی اثر او کمک به سزایی می کند. این تحقیق نشان می دهد که شعر فارسی در عصر اسدی از سبک ساده خراسانی حرکتی به سوی بیان تجریدی و نیز فشردگی استعاره و تصویرها داشته است. هدف از این تحقیق بیان علمی و کلاسیک انواع صور خیال و تأثیر آن در شعر حماسی خصوصاً گرشاسب نامه است تا بتواند راهنما و راهگشای دانشجویان ادبیات فارسی و پژوهندگان در این کتاب و متون حماسی دیگر باشد. برای رسیدن به این مقصود کتب مربوط به بیان و بدیع مطالعه شد و با اساس قرار دادن «نگاهی تازه به بدیع» و «بیان» دکتر سیروس شمیسا اکثر صورخیال گرشاسب نامه بر اساس آنها استخراج و از جنبه های مختلف بررسی شد و نمودارهایی جهت روشن تر شدن مطلب بصورت بسامدی و درصدی ترسیم گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که تصویرهای تشبیهی و استعاری در گرشاسب نامه به حدی است که فضای شعر را از حماسه دور نگه می دارد. به طور کلی می توان گفت که اسدی در وصف های غیر حماسی استاد است و شعر او برای وصف های غنایی مناسب تر است.
منابع مشابه
بررسی جایگاه و شخصیّت زنان در گرشاسب نامه
اگرچه گرشاسب نامة اسدی طوسی کتابی حماسی است که شخصیتهای اصلی آن را مردان مبارز تشکیل میدهند، حضور برجسته زنان را در آن نمیتوان نادیده گرفت. در این پژوهش، تلاش بر این بوده است تا هویت زنان و نقش آنان در شکلگیری جریانات جامعه و مسائل مربوط به آنها با تکیه بر گرشاسب نامه بررسی شود. بخش اول، تحلیل شخصیّتهای زن گرشاسب نامه را شامل میشود و در بخش دوّم، مسائل مربوط به زنان، ازدواج و خانواده پیگیر...
متن کاملآیین کشورداری در گرشاسب نامه اسدی طوسی
کهن فرهنگ و ملتها آموزههای اخلاقی فراوانی را در کولهبار خود دارند. حکمت ایرانی سرشار از آموزه و پندهای اخلاقی است. ارجمندی آنها را همین بس که بر تاج شاهان و کارنامههای آنان جای گرفتهاند، همچون صد پند انوشیروان، کارنامه ی اردشیر بابکان و اندرزنامه ی بزرگمهر. حکمت باستانی ایران و یونان پس از ظهور اسلام در پرتو فرهنگ قرآن رنگ باخت و با فرهنگ اسلام درآمیخت. نخستین سرایندگان فارسی دری مانند...
متن کاملتدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در «گرشاسب نامه» است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در «گرشاسب نامه» میزان اشعار ح...
متن کاملدگردیسی خون به مار در گرشاسب نامه
روایات اساطیری همواره با اشارتها و دلالتهایی رمزگونه و نمادین با اموری شگفت همراهند و این شگفتیها در منطق اسطوره، چیزی جز باورها، امیال و آرزوهای دیرین انسانهایی کهن برای رهایی از ابهامات و پیچیدگیهای هستی نبوده است؛ یکی از این امور شگفتیزا، دگردیسی موجودات و پدیدهها به یکدیگر است که خود حاصل خلاقیتهایی کهن و نشانگر تجلّیات گوناگون روانی، اجتماعی، زبانی، زمانی و مکانی انسانها در دوره...
متن کاملکارکرد رجز و رجز خوانی در شاهنامه و گرشاسب نامه
رجز نوعی گفتگو در میدان جنگ است در قالب دو تا هفت بیت که در آنها رجزخوان به شکل سؤال و جواب به مفاخره، تحقیر دشمن،حدیث نفس و....میپردازد. بنمایه اصلی رجزها یا نازش به اصالت گوهر و نژاد است یا به هنر، یعنی کسب تجربه در زمینههای گوناگون مانند جنگاوری،دشمن شکنی، کاربرد فنون و حیلههای رزمی و استفاده از ابزارهای جنگی. در حقیقت رجز یکی از ترفندهای مهم روانی غلبه بر دشمن به حساب میآید. نگارندگان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023