مطالعه در خصوص ضمیر خودآگاه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده عباس هنری پناه
- استاد راهنما محمد رضا ابراهیمی مهدی حیدری
- سال انتشار 1392
چکیده
هدف این کتاب کمک به دانشجو در زمینه مطالعه رشد و نمو ضمیر خودآگاه است، و در عین حال ایده هایی را به دانشجو القا می کند که می توانند برای وی مفید واقع شوند. به طور خلاصه ماده ای که منظومه شمسی ما را تشکیل می دهد در هفت شکل یا چارچوب خاص و مهم ظاهر می شود؛ تکامل طبیعی انسان در سه تا از این چارچوب ها ادامه پیدا می کند: یعنی چارچوب فیزیکی، چارچوب احساسی یا ستاره ای و چارچوب ذهنی،که اغلب آن ها را "سه دنیا" می نامیم. در دو چارچوب برتر است یعنی چارچوب های غیر مادی خرد و توان و چارچوب های بودایی و آتمیک، که بعد از اولین شروع های بزرگ در پی تکامل خاص آغازین می آیند. این پنج چارچوب شامل حوزه تکامل خودآگاه می شوند. از این پنج چارچوب دو چارچوب بالایی حوزه ای از فعالیت الهی را نشان می دهند که همه چیز را احاطه می کند و تحت پوشش قرار می دهد، و از آن جا تمام انرِژی های الهی، که نظام را به طور کامل احیا می کنند، را به بیرون ساتع می کند. این چارچوب ها که در حال حاضر برای ما قابل فهم نیستند چارچوب های خودآگاه الهی هستند. در این چارچوب ها است که لوگوس یا تثلیت الهی لوگوس ها تجلی پیدا می کند. اسامی این دو چارچوب نیز به ما داده شده است: چارچوب پست تر ?نوپاداکا نام دارد همانی که در آن "هیچ گونه ارتباطی هنوز شکل نگرفته" و چارچوب برتر آدی نام دارد که "اولین"، پایه و پشتیبان جهان و منبعی است که حیاتش را از آن می گیرد. ما بدین طریق هفت چارچوب از جهان و منظومه شمسی را در دست داریم یعنی چارچوب آدی، ?نوپاداکا، آتمیک، بودی، ذهنی، احساسی و فیزیکی؛ و می توانیم آن ها را در سه گروه متمایز تقسیم بندی کنیم: 1. حوزه ظهور لوگوس مفرد 2. حوزه تکامل فراطبیعی، همان تکامل آغازین 3. حوزه تکامل عنصری، معدنی، گیاهی، جانوری و بشر طبیعی اگر ما تمام آن چه که در جهان وجود دارد را تجزیه و تحلیل کنیم، به تعمیم مهم زیر دست می یابیم: همه چیز در "من" و "غیر من"، در "خود" و "غیر خود" قابل تفکیک است؛ و هر هدف مجزا در یکی از این دو طبقه بندی مهم "خود" و "غیر خود" جای خواهد گرفت. هر چیزی که در جهان وجود دارد باید در یکی از این دو تقسیم بندی قرار گیرد. خود، حیات و خودآگاه است؛ غیر خود، ماده و شکل است.
منابع مشابه
ضمیر دومشخص در داستانهای فارسی
متنِ داستانی، علاوهبر القای حالوهوای جهانی موهوم، تناسبی را نیز میانِ آن جهانِ خیالی و جهانِ واقع برمیانگیزد. انگییِ اینگونه مناسباتِ هستیشناختی میان جهان داستان و زیستجهانِ پیرامونِ خواننده را در اینجا به «بافتوابستگیِ گفتمانِ روایی» تعبیام و برای تبییی یی از نشانههاییِ برجستهاش - یعنی ضمیر دومشخص ـ پرداختهام. در آغازِ این راه، پارهای از مفاهیمِ روایتشناختیِ لازم برای تشریح بافتوابستگیِ داستا...
متن کاملکشمکش سایه و خودآگاه در داستان
نظامیگنجوی از شاعران مطرح عرصه جهانی است. داستانپردازیهای او که بر اساس واقعیت است به همراه تخیل وصفناپذیرش، وی را به عنوان شاعری توانا در حوزه انسانشناختی و روانکاوی معرفی نموده است. به نظر میرسد اوج هنر نظامی در هفتپیکر او باشد. در این اثر ارزشمند ـ بهخصوص در هفت افسانه آن ـ که از لایههای درونی و عناصر برونی داستانی برخوردار است، میتوان از مسیر روساخت به ژرفساخت راه یافت و ابعاد ...
متن کاملتعبیر اصطلاح ضمیر در زبان روسی
" ضمیر" از جمله اقسام کلماتی است که تعابیر متفاوتی در خصوص ماهیت و جایگاه آن در نظام اقسام کلمات از سوی زبان شناسان و دستورنویسان روس مطرح می شود. اکثر زبان شناسان روس، با تأکید بر نقش "اشاره ای یا کنایه ای " بودن ضمیر به منزلة یکی از مهمترین مشخصه های دستوری آن، از تعیین "ضمیر" به عنوان یک قسم کلمة مستقل خودداری نموده اند و آن را بیشتر به عنوان " کلمهء ضمیرگونه" به اقسام کلمات مختلف نسبت می ...
متن کاملجابهجایی ضمیر شخصی متصل در شعرِ معاصر
هنجارگریزی از زبان معیار، انحراف از قوانین حاکم بر همنشینیِ واژهها، افزودنِ قاعدههایی به برونۀ زبانِ معیار، به همریختنِ نحوِ جملهها و دخل و تصرّف در ساختمانِ دستوریِ زبان معمول و متعارف، مجموعۀ روشهایی است که اغلبِ شاعران برای رسیدن به زبان شعر از آن بهره میبرند. اصولاً بهکارگیریِ روشهایی در زبان، که توجهِ مخاطب را از پیام، به زبان معطوف میکند، منجر به برجستهسازیِ زبانِ شعر میشود و این برجستهسازی...
متن کاملمطالعه تطبیقی کارکرد ضمیر ناخودآگاه در تجارب عرفانی و سوررآلیستی
ضمیر ناخودآگاه به دلیل رابطه ای که با فطرت آدمی دارد، راهی برای نزدیک شدن به «حقیقت برتر» به شمار می آید. در تلاش های مبتنی بر جست وجوی ناخودآگاه، «عقلانیّت» به عنوان بزرگ ترین مانع ظهور ناخودآگاه، کنار گذاشته می شود تا راه برای فعالیّت این ضمیر باز شود. عرصه هایی از زندگی آدمی که خالی از نیروهای اراده و عقل و آگاهی است، بهترین جولانگاه ضمیر ناخودآگاه است. چنانکه به عنوان نمونه خواب و رویا یکی از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023