تحولات اعتقادی و اجتماعی کلیسای آناباپتیست منونایت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده سید امیر حسین حسینی نوش آبادی
- استاد راهنما حسین حیدری جواد روحانی رصاف
- سال انتشار 1390
چکیده
منونایت های صلح طلب گروه عمده آناباپتیست های قرن شانزدهم میلادی هستند که پس از نابودی «برادران اشتراک گرای هاتری» و دسته های تندرو و خشونت طلب، عمده ترین باقیمانده آن جنبش محسوب می شوند. نام این کلیسا از یکی از رهبران آن به نام منو سیمونز اقتباس شده است که نقش بسیار مهمی در تثبیت و سازماندهی جناح صلح طلب آناباپتیسم داشته است. آمیش ها که به علت رفتار و ظاهر متفاوت خود دسته معروفی از آناباپتیست ها هستند از شاخه های کلیسای منونایت ها هستند. وجه تمایز اصلی این کلیسا با کلیسای کاتولیک را می توان در منحصر دانستن مرجعیّت به کتاب مقدس، نفی خشونت، برداشت متفاوت از مراسم عشای ربانی، غسل تعمید بزرگسالان و نفی تعمید کودکان و نفی سلسله مراتب کلیسایی دانست. عمده ترین وجه ممیّزه آن ها با پروتستان ها تأکید بر لزوم داشتن زندگی مریدانه بر اساس الگوی تعالیم و رفتار مسیح، نحوه تفسیر کتاب مقدس، امتناع از سوگند یاد کردن و عدم مقاومت دانست است. شیوه پژوهش انجام این پایان نامه به شیوه کتابخانه ای و عمده منابع آن اینترنتی بوده است. در چندین مورد با متخصصان منونایتی تماس هایی صورت گرفته و از نظرات آنها هم استفاده شده است. این پایان نامه در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول در چندین فصل ابتدا ریشه های آناباپتیسم و عوامل و شخصیت های دخیل در پیدایش آن بررسی شده اند و سپس تاریخ مبسوطی از آناباپتیسم ارائه شده و در آخر هم به شرایط کنونی منونایت ها که عمدتاً در آمریکای شمالی ساکن هستند اشاره شده است. در بخش دوم در دو فصل ابتدا اعتقادات آناباپتیست ها و تمایزات آن ها با دیگر مسیحیان توضیح داده شده و سپس برای اطلاع دقیق خوانندگان از اعتقادات منونایت ها متن کامل یک اعترافنامه منونایتی آورده شده است.
منابع مشابه
نمایشنامهنویسان ایرانی و تحولات اجتماعی
در این مقاله با مقایسه یافتههای دو تحقیق در مورد نمایشنامههای ایرانی در دو دوره متفاوت نشان داده شده است که چگونه شرایط اجتماعی بر روی سبک و مضمون نمایشنامههای نوشته شده در هر دوره تاثیر گذاشته و آنها را تغییر داده است. این تحقیق در حوزه نظری جامعهشناسی هنر نوشته شده است و چهارچوب نظری آن، رویکرد بازتاب است. روش به کار رفته در هر دو تحقیق، ترکیبی از پیمایش و مطالعه اسنادی بوده است که در ...
متن کاملکلیسای کاتولیک و جهان مدرن
نحوة مواجهة هریک از ادیان الهی با دنیای مدرن و دگرگونیهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و تحولات تند و سریع مدرنیته و مسائل ناشی از آن، از مسائل مهم پیش روی ادیان است. هدف این نوشتار ارائة گزارشی از نحوة مواجهة مسیحیت با لوازم و مسائل دنیای جدید و چارهاندیشی بهتر برای این مواجهه است. پیروان کلیسای کاتولیک در مواجهة با جهان جدید و مسائل و معضلات آن و رقیبان تازهنفس و مقتدری چون اومانیسم، لیبرالیسم...
متن کاملکلیسای قبطی
کلیسای قبطی در مصر مجموعه ای از آئین قدیم اسطوره ای قبطیان ‘ افکار یونانی بخصوص افلاطون ‘ اخلاق رواقی ‘ ثنویت شرقی ‘ توحیدی و ادیان موسی و عیسی (ع) بود که از دوران بطالسه در قبل از میلاد مسیح تا قرن هفتم میلادی فعالیت داشت . مرکز آن اسکندریه بود . عنصر غالب در این مکتب از لحاظ فلسفی ‘ تفکر نوافلاطونی و از نظر دیانت مسیح نیز ایده مونوفیزیت (یک طبیعتی ) داشت که مخالف کلیسای دولتی بیزانس بوده است ...
متن کاملزمانمندی و الگوهای تحولات اجتماعی درآمدی بر ویژگیهای تحولات اجتماعی در ایران معاصر
تحولات اجتماعی ایران در دو سدۀ اخیر، روندی بسیار آشفته و پر تنش داشته است. این تحولات، به نسبت جوامع غربی با تأخیر آغاز شده، به کندی پیش رفته و با گسستهای متعدد و گاه واگشتهایی همراه بوده است. در طول این دو سده، بسیاری از تلاشهای معطوف به اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نافرجام مانده و فرایندهایی نظیر صنعتی شدن، مردم سالاری و گسترش فرهنگ مدنی با موانع فراوانی روبرو بوده است. این و...
متن کاملاخراج راویان از قم؛ اقدامی اعتقادی یا اجتماعی
در سدۀ سوم هجری برخی راویان حدیث از سوی احمد بن محمد بن عیسی اشعری از شهر قم اخراج شدند. از آنجا که بیشتر اخراج شدگان متهم به غلو بودند، دلیل اخراج ایشان، غلو و انحراف عقیده دانسته شده است و با یک تعمیم کلی اظهار میشود که قمیها راویان را به کوچکترین شائبه غلو از شهر اخراج کرده و در حقیقت به حذف کلی آنان حکم میکردند، ولی به نظر میرسد که دلایل اخراج این افراد، تنها انحراف در عقیده نبوده است...
متن کاملبررسی دیوارنگارههای بومپارچه در کلیساهای ایران (مطالعۀ موردی: کلیسای وانک اصفهان، کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز)
گونهای از دیوارنگاره در برخی از کلیساهای ایران وجود دارد که از نظر مواد و مصالح، روش اجرا و بهطور کلی از نظر ماهیت با دیگر دیوارنگارهها متفاوت است و تا کنون پژوهشی مستقل در مورد آنها انجام نشده است. هدف این مقاله شناخت شیوۀ اجرای این گونه از دیوارنگارهها و همچنین شناخت سیر تحول آنها از طریق مطالعات میدانی، کتابخانهای و تحلیل اطلاعات بهدستآمده است. به دلیل کمبود پژوهش و ثبت اطلاعات فنی در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023