مفاهیم زمان در دیوان شمس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده شیرین فربدفر
- استاد راهنما عبدالله طلوعی آذر
- سال انتشار 1392
چکیده
زمان" و مصادیق آن، جزء پرکاربردترین و اساسی ترین مفاهیم؛ هم درحوزه ادبیات هم درحوزه دین و هم در حوزه عرفان است؛ بطوریکه در میان گنجینه های عرفانی و ادبی بزرگانی همچون حافظ، مولانا، سعدی و... بارها از اهمیت آن سخن به میان رفته است. جناب مولانا به دو نوع مرحله درخصوص زمان اشاره می کند: اولین مرحله، در این جهان اتفاق افتاده است که در آن، زمانی از جنس ویژگی های جرم فیزیکی جاری است؛ اکنون ما اصطلاحاً آن را بعد سوم می نامیم. و دومین مرحله، مرحله ایست که بعد از اتمام زمان کنونی آغاز می شود و می توان آن را "فرازمانی" یا "لازمانی" نامید. نکته قابل توجه در میان دریای عمیق ابیات مولانا اینجاست که یک سالک، در مسیر عرفان، با مدد عشق، می تواند از حصار زمان جاری در این جهان فراتر رود و لازمانی را ادراک کرده و درمورد چون وچند آگاهی کسب نماید؛ همان کاری که خود او نیز بارها از لذت آن سخن گفته است. عقل گوید شش جهت حد است و بیرون راه نیست عشق گوید راه هست و رفته ام من بارها در این پایان نامه مصادیق زمانی، از جهت کاربرد دستوری، مفهومی، دینی، فیزیکی، فلسفی، استعاری و همچنین از دیدگاه تصوف، عرفان قدیم، عرفان جدید، عرفان ویژه و مختص مولانا، و نیز حوزه علم کلام و همچنین از دیدگاه جهان های ما بعد )لازمانی( مورد بررسی قرار گرفته است. در میان مآخذ به دست آمده، روز و شب، از جمله پر بسامدترین مصادیق به کار رفته در کلیات شمس هستند که مجرایی برای انتقال معانی با عظمت عرفانی گشته اند. کلید واژه: مولوی، زمان، کلیات شمس، شعر عارفانه، لازمانی، عشق
منابع مشابه
استعارۀ مفهومی"شادی" در دیوان شمس
این پژوهش به بررسی استعارههایی میپردازد که با محوریت احساس شادی در دیوان شمس به کار رفتهاند. بنیان نظری پژوهش، نظریة استعارههای مفهومی است که استعاره را از حد ابزاری صرفاً زیباشناسانه به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن اعتلا بخشیده است. مولانا در دیوان شمس برای تبیین بسیاری از ویژگیهای شادی، از حوزههای «اشیا»، «جانور»، «خوراک»، «گیاه» و «بازار» مدد جسته و توانسته این مفهوم انتز...
متن کاملفراهنجاری نحوی در دیوان شمس تبریزی
موضوع اساسی در این مقاله فراهنجاری نحوی در دیوان شمس است که شگفتی و تنوعِ خاصّی به غزلهای وی میبخشد. نگارنده، پس از پرداختن به موضوعاتِ آشناییزدایی و برجستهسازی بهعنوان مباحث مقدّماتی، مقاله را با تأکید بر مشخّصههایی چون: تطبیق صفت با موصوف، عدم مطابقت نهاد با فاعل، ایجاد پرش ضمیر، گسترش دادنِ جزء اوّل فعل و نیز با طرح مؤلّفههایی نظیرِ قلبِ نحوی، مطابقهی فاعلی، چینشِ واژگانی، استعمال هنریِ فعلهای ...
متن کاملتحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پسِ این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
متن کاملنقد و بررسی تصحیح دیوان شمس طبسی
شمسالدین محمد بن عبدالکریم طبسی، متخلّص به شمس، از شاعران قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. از آن جا که نسخهای مستقل از دیوان شمس در دست نیست، تا کنون، این دیوان به صورت کامل و منقح، تصحیح نشده است. در سال 1343 تقی بینش با استفاده از دو نسخۀ قدیمی و مقابلۀ آنها با چند نسخه دیگر، تصحیحی از آن ارائه داد و مقدّمهای مفصّل و ارزشمند، به همراه تعلیقاتی سودمند بدان افزود؛ اما با وجود تلاشهای انکارناپ...
متن کاملتحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پس این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - پژوهشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023