بررسی پایگاه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی وکلای ائمه (ع)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده مهستی ابوزرجمهری
- استاد راهنما محمد سپهری حمیدرضا صفاکیش کاشانی
- سال انتشار 1392
چکیده
سازمان وکالت، سازمانی است که از عصر امام صادق(ع) تا پایان دوران غیبت صغرا به فعالیت می پرداخته است و ضروری ترین دلیل تشکیل آن، پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و دشواری دسترسی آنان به ائمه(ع) بوده است. این سازمان، به عنوان شبکه ای منسجم و مطمئن، شیعیان اقصی نقاط عالم اسلام را از خراسان گرفته تا شمال آفریقا، به رهبران سازمان وکالت که همان امامان معصوم(ع) بودند، مرتبط می ساخت و اهدافی چون: جمع آوری وجوهات شرعی، نذورات، هدایا، مکتوبات شیعیان اعم از سوالات فقهی و درخواستها، رفع شبهات، آماده سازی شیعیان جهت ورود به عصر غیبت و پذیرش غایب بودن امام(ع) از انظار، مبارزه با مدعیان دروغین بابیت و مهدویت را دنبال می کرده است. در طول حیات 200 ساله خود از وجود وکلایی توانمند بهره جسته است که دارای ویژگیهای خاصی بوده اند که می توان به این موارد اشاره نمود: اکثر قریب به اتفاق این وکلا، محضر دو یا چند تن از ائمه(ع) را درک کرده و افتخار مصاحبت و مجالست با ایشان را پیدا کرده بودند، عمدتاً متعلق به خاندانهای اصیل و معتبر شیعی بوده اند و گاه، تعدادی ازمردان یک خاندان، عهده دارمنصب وکالت بوده اند، این وکلا از توانمندیهای لازم جهت ایفای وظایف وکالتی برخوردار بوده، اکثراً در عصرخود، از فقها و محدثین بزرگ شیعه محسوب می شده اند که نه تنها از محضر علما و فقهای بزرگ بهره برده و دارای تألیفات بسیاری در زمینه های فقهی و جز آن بودند بلکه شاگردان بسیاری را که خود، بعدها تبدیل به فقهای برجسته ای شدند، در دامان خود پرورش دادند، همچنین تعداد زیادی از این وکلا واسطه توقیعات ائمه(ع) خصوصاً در عصر غیبت صغرا بودند که وظیفه ابلاغ این توقیعات را به جامعه شیعیان بر عهده داشتند و این امر، بخوبی دلالت بر امانتداری آنان در رساندن اوامر ائمه(ع) به جامعه شیعیان دارد، آنان مرجع حل و فصل اختلافات شیعیان در زمینه های مختلف بوده اند که حاکی از صلاحیت داوری و قضاوت آنان است، این وکلا در شرایط منحصر بفرد امامین عسکریین(ع) و شرایط بسیار خاص عصر امام دوازدهم(ع) با مراعات بسیار بالای اصل تقیه، زیرکانه و محتاطانه عمل می کرده اند، به طوری که سالها در قالب مشاغل متعارفی چون روغن فروشی، به نوعی رهبری سازمان را نیز بر عهده داشته اند و همزمان، تلاش وافری جهت اثبات وجود امام دوازدهم(ع) و توجیه غیبت ایشان داشته اند. از بین این وکلا، برخی موفق به رویت امام دوازدهم(ع) و وقوف بر کرامات آن حضرت(ع) شدند. وظیفه خطیر سازمان وکالت در عصر غیبت صغرا عمدتاً بر دوش نواب چهار گانه آن حضرت قرار داشت که منهای مقام بابیت و سفارت آن حضرت(ع) از عهده وظایف وکالتی نیز به بهترین شکل ممکن برآمدند و جامعه شیعیان را در شرایطی که امام دوازدهم(ع) از انظارعموم، غایب بود،?هدایت و رهبری کردند. اکنون به صراحت می توان ادعا نمود که وکلای ائمه(ع) از پایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممتازی برخوردار بوده اند.
منابع مشابه
پایگاه سیاسی اجتماعی و فرهنگی شیعه در عصر امام صادق (ع)
عصر امام صادق (ع) که معاصر با اواخر دوره ی امویان و اوایل دوره ی عباسیان (148-83 ه ق )است ، از لحاظ سیاسی و اجتماعی از دوران های مهم تاریخ اسلام به شمار می رود. وضعیت شیعیان در دو دوره ی فوق و رفتار غاصبانه و ستمگرانه ی حاکمان نسبت به شیعیان منجر به قیام ها ی شیعی و وقایع مهمی در این دوران می گردد. از مهمترین این قیامها می توان به قیام زید بن علی و فرزندش یحیی در عصر اموی و قیام محمد بن عبدالله...
تحلیل اجتماعی رفتار دستبوسی در دوران حضور ائمه اطهار (ع)
چکیده دستبوسی نوعی الگوی رفتار اجتماعی و میانفردی است که نمادی از ابراز محبت یا ادای احترام و توجه ویژه انسان به همنوع خود به شمار میرود. به دلیل بهرهمندی رفتار دستبوسی از نیتهای پیشینی و اهداف پسینی و همچنین برخورداری از خودآگاهی بیشتر، این کنش، نوعی الگوی رفتار رسمی و دارای بار معنایی عمیق به شمار میآید. خاستگاه معرفتی و پیامدهای اجتماعی این رفتار موجب شده است در آموزههای اسلامی نیز ...
متن کاملنقش قبیله شیعی بنو عبدالقیس در حیات فرهنگی و اجتماعی کوفه در عصر حضور ائمه(ع)
بنوعبدالقیس، از قبایل عربی شمال شبه جزیره هستند که از قرنها پیش از اسلام، در بحرین قدیم (شامل: کویت، احساء، قطر و مجمع الجزایر بحرین کنونی) ساکن بودهاند. پس از تأسیس شهر کوفه، جمعی از افراد قبیله یادشده، به این شهر مهاجرت کردند و منشأ برخی فعالیت ها و تغییرها در مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر کوفه در عصر حضور امامان شیعه(ع) شدند. این نوشتار، پس از اشاره به پیشینه اسلام آوردن و تشیع گروی بنو عبدال...
متن کاملرفتار سیاسی ائمه اطهار (ع) با مخالفان
پژوهش حاضر با عنوان رفتار سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام با مخالفان می باشد.سوال اصلی تحقیق چگونگی رفتار سیاسی ائمه با مخالفانشان است.فرضیه ای مطرح شده آن است که اصل در برخوردورفتارایشان با مخالفان بررفق و مدارا بوده،مگر جایی که کیان اسلام در خطر نباشدودو سوا ل فرعی دیگرعبارتنداز: اول آنکه ،حدومرز مدارا با مخالفان تا کجاست. دوم آنکه؛ متوسل شدن به جنگ در چه شرایطی صورت می گرفته است.در جواب سوال ف...
15 صفحه اولبررسی حکم قتل ساب النبی (ص) و ائمه اطهار (ع)
سبّ نبی (ص) یا ائمه (ع) نزد مسلمانان آنقدر قبیح و غیر قابل تحمل است که قانون مجازات اسلامی، خون سب کننده را هدر تلقی میکند. جائی که دولت اسلامی استقرار ندارد یا در قلمرو حکومت اسلامی قانونی راجع به مجازات سبّ کننده وضع نشده است، قتل سب کننده موجب قصاص نیست؛ ولی وقتی قانونگذار بطور خاص در مادهی 513 ق.م.ا، برای این جرم مجازات اعدام را وضع کرده، در مقام جلوگیری از اجرای عدالت خصوصی است و دولت، مس...
متن کاملاصحاب ائمه (ع) و فقه قرآنی
روشهاى اصحاب ائمه(ع) در فهم و تفسیر آیات الأحکام مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. صحابه ائمه به کسى گفته مىشود که علاوه بر تشرف و نقل سخن امامان راه و روش آنها را هم پذیرفته باشد. اصحاب ائمه(ع) در جمع مفسّران و فقیهان قرن اول، دوم و سوم حضور چشمگیر دارند. دیدگاههاى فقهى قرآنى اصحاب ائمه(ع)، تفاوتهایى با هم دارد، آن دسته از صحابه ائمه(ع) که معاصر صحابه پیامبر(ص) و تابعین صحابه هستند در موار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023