ساختار درام مستند تلویزیونی
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده علی زحمتکش
- استاد راهنما محمدحسین تمجیدی محمود اربابی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده درام مستند(داکیودرام) به عنوان یک زیرگونه مهم در فیلم سازی و برنامه سازی تلویزیونی در مطالعات در حوزه درام ومستند شناخته می شود. ازآانجا که درام مستند از تلفیق و همنشینی دو گونه درام و مستند که به لحاظ ماهوی دارای تضادهایی می باشند، شکل می یابد؛ بدین معنا که اساس مستند را واقعیت و درام بر مبنای تخیل شکل می گیرد، دستیابی به ساختاری که بتواند درام تخیل مبنا و مستند واقعیت مبنا را در کنار یکدیگر به توافق برساند، اهمیت زیادی خواهد داشت. شناخت نسبتهای ساختاری درام و مستند، و نیز شناخت جایگاه خیال به عنوان رکن درام، و واقعیت به عنوان رکن مستند، و میزان جایگاه هر کدام در ساختمان این زیرگونه، مسیر مناسبی جهت تشخیص ساختار و الگوهای اجرایی تولید این زیرگونه تلقی می شود. میسری که در نهایت ما را به این حقیقت رهنمون می سازد که درام مستند اگرچه واجد مختصات تصویری و تکنیکی خاص خود است، اما در وهله اول اهمیت ، در مواجهه با مخاطب است که جایگاه مستند یا درام در این زیر گونه معنا می یابد. این رهیافت، نگرشی بی طرفانه است که شاید گامی در جهت پایان اختلافات نظری میان صاحبنظران فیلم مستند و درام شناسان در حوزه تعیین مرزهای درام مستند باشد.
منابع مشابه
ساختارشناسی درام تلویزیونی مکان-محور (درام آپارتمانی)
امروزه تعداد بسیاری مجموعه و سریال تلویزیونی با موضوعات مختلف ساخته می شوند که لوکیشن در آن ها عنصری کلیدی به شمار رفته و نقشی بسیار مهم در شکل گیری محتوی و ساختار درام بر عهده دارد. این آثار در زمره ی درام مکان محور طبقه بندی می گردند و گونه ی خاصی از آن که به زندگی گروهی از افراد در یک خانه یا مجتمع آپارتمانی می پردازد درام آپارتمانی خوانده می شود. درام های مکان محور با وجود دارا بودن نمونه ه...
15 صفحه اولتاک شوی تلویزیونی به مثابه درام
خلاصه تاک شوی تلویزیونی به عنوان مهم ترین، موثرترین و جذاب ترین برنامه تلویزیونی در سراسر جهان، گفتگو محور است و اصل بنیادین آن گفتگو ست؛ بنابراین با پذیرش گفتگو به عنوان درام، تاک شو نیز می تواند به مثابه درام پذیرفته شود و با توجه به نقش گفتگو که یکی از ارکان درام است، یک «تاک شوی» دراماتیک و جذاب تلویزیونی، ساختاری است که به درستی از عناصر «درام» از جمله گفتگو بهره گرفته است و در واقع یک در...
درام مستند، نمایش یا واقعیت؟ (با نگاهی به مجموعه ی تلویزیونی "راه رفتن با هیولاها" تولید bbc )
سال های سال از دو منظر درام و واقعیت، خط تمایزهای جدی میان سینمای داستانی و مستند کشیده شده بود. اما به نظر می رسد مدتی است که این خط تمایزها تا حدود قابل توجهی کم رنگ شده اند. اوج این اتفاق در ظهور ژانری تحت عنوان «درام مستند» قابل مشاهده است. به نظر می رسد «درام مستند» حاصل بررسی هایی است که سعی دارد مرزهای نا مطمئن میان سینمای داستانی و مستند را به چالش بکشد. باید پرسید «درام مستند» چیست و چ...
15 صفحه اولتأثیر مستند تلویزیونی بر ترویج رفتار تغذیهای ایرانی-اسلامی با مطالعه موردی برنامه ناهار فامیلی
هدف از این پژوهش نقش مستند تلویزیونی ناهار فامیلی در ترویج تغذیه مبتنی بر سبک ایرانی – اسلامی دربین خانوادهها در شهر قم است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری شامل 500 نفر از مردم شهر قم با سطوح فرهنگی مختلف در دو گروه کنترل (گروهی که فیلم مستند ناهار فامیلی را ندیدهاند) و گروه آزمایش (کسانی که مستند را دیدهاند) بود که به روش نمونهگیری تصادف...
متن کاملبازنمایی هویت در مستندهای تلویزیونی: رویکردی مبتنی بر تحلیل گفتمان در دو مستند اشرف و هویدا
پژوهش حاضر درصدد تحلیل گفتمان بازنمایی هویت در مستندهای پخش شده سیما («اشرف» و «هویدا») است. جهت تحلیل مسئله از رویکرد نظری برساختگرایی، بازنمایی و تحلیل گفتمان و روش پژوهش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف استفاده شده است. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که مؤلفههای قدرت، ثروت، شهوت، شجاعت، اشرافیگری، وفاداری به شاه، عقده، عاری از عشق بودن و اختلاف با زنان دربار، سازنده هویت اشرف هستند و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023