بررسی گونه ها و احکام فقهی جوایز در اسلام

پایان نامه
چکیده

جایزه چه در قدیم، چه در جهان معاصر یکی از ابزارهای تشویق در جهت پیشبرد اهداف اشخاص و حکام و موسسات بوده است و در دنیای امروز با پیشرفت علم وگستردگی روابط بین انسانها وکشورها جایزه به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی اجتماعی فرهنگی عادلانه یا ناعادلانه استفاده می شود واز روش وشیوه قدیمی جایزه که اکثراً به عنوان جعل یا تشویق ویا هبه کاربرد داشت پا را فراتر نهاده است و به عنوان یک مساله مهّم در جهان کنونی کاربرد دارد. امروزه بیشتر کارخانه ها وشرکتها و سازمانهای دولتی یا خصوصی چه در داخل ایران چه در خارج برای فروش اقلام اقتصادی یا فرهنگی خود دست به ابزاری به عنوان جایزه می زنند وشاید با پیشرفت اینترنت این ابزار در خدمت کسانی قرار داده شود، که از این ابزار در جهت منافع نامشروعشان استفاده کنند. باید دید از دیدگاه فقه وحقوق جایزه تا کجا مشروعیّت دارد و در جایی که جایزه به عنوان تشویق صورت می گیرد، یکی از انواع هبه است با این تغییر نام در لسان مردم آیا می توان تمامی احکام هبه را بر آن جاری کند ،یا اینکه آن را به عنوان عقد یا ایقاعی مستقل دید ویا اینکه در جایی که جایزه به عنوان جعل استفاده می شود ،می توان تمام احکام جعاله را برآن جاری کرد. می-توان گفت جایزه به عنوان عوض یا گروبندی در مسابقات استفاده می شود، در اینجا باید دید که جایزه تحت کدام یک از عقود یا ایقاعات است. البتّه قبل از تدوین قانون مدنی و پذیرش اصل آزادی قرارداد ها، به علّت غلبه نظریه «حصری بودن عناوین عقود و معاملات » در فقه، پیمانهایی که در روابط حقوقی افراد تنظیم می شد در یکی از قالبهای حقوقی پیش ساخته ارائه می گردید. زیرا عقیده بر این بود که درچهارچوب یکی از قالبهاست که اراده قادر به ایجاد التزام است و بر این اساس اراده های خلّاق فرصت کمتری برای بروز می یافت و افراد برای تحقّق آنچه که مدنظرشان بود و با قالبهای متداول انطباق نداشت ، ناگزیر آن را به صورت «عقدصلح »یا «شرط ضمن عقد لازم » درمی آوردند و بدین صورت به هدف و منظور واقعی خویش دست می یافتند. این نظریه گرچه توسعه و تحکیم عقود معیّن می شد و تکالیف طرفین قرارداد را که از پیچیدگیهای مسائل حقوقی اطلاعی نداشتند، از قبل معلوم می کرد، ولّی از آنجا که با روند رو به تکامل اجتماع و نیازهای نوین مردم منطبق نبود، به تدریج قانونگذار را به این فکر هدایت نمود، که به اراده افراد در ایجاد تعهّد برای خود اهمیّت قائل شده و آنها را محترم شمارد. برای وصول به این هدف اصل آزادی قراردادها مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفت و به این ضرورت اجتماعی پاسخ مثبت داد. حال باید دید جایزه در کدام قالب از عقود معیّن قرار می گیرد آیا در سایه نظریه آزادی قراردادها خود عقدی یا ایقاعی مستقل است؟

منابع مشابه

مبانی فقهی جوایز قرض الحسنه بانک ها

یکی از مسائلی که امروزه در حوزه‌ بانک‌ها مطرح گردیده است، ایجاد حساب‌ های قرض الحسنه توسط اشخاص با هدف کمک به نیازمندان واقعی و بدون تعلق گرفتن سودی به آنها است؛ اما بانک‌ ها برای جذب افراد بیشتر، جوایزی را درنظر گرفته ‌اند که به قید قرعه به افرادی که به افتتاح این حساب ‌ها اقدام می‌کنند، تعلّق می‌گیرد. این عامل، سبب گردیده تا برخی با هدف شرکت در قرعه کشی و به دست آوردن جایزه، اقدام به افتتاح حس...

متن کامل

مبانی فقهی جوایز قرض الحسنه بانک ها

یکی از مسائلی که امروزه در حوزه بانک ها مطرح گردیده است، ایجاد حساب های قرض الحسنه توسط اشخاص با هدف کمک به نیازمندان واقعی و بدون تعلق گرفتن سودی به آنها است؛ اما بانک ها برای جذب افراد بیشتر، جوایزی را درنظر گرفته اند که به قید قرعه به افرادی که به افتتاح این حساب ها اقدام می کنند، تعلّق می گیرد. این عامل، سبب گردیده تا برخی با هدف شرکت در قرعه کشی و به دست آوردن جایزه، اقدام به افتتاح حساب کن...

متن کامل

«عدم تمایز احکام اخلاقی و فقهی اسلام از حیث الزام»

بسیاری از اندیشمندان اسلامی در آثار و نظرات خود، میان احکام اخلاقی و فقهی قرآن تمایز نهاده اند؛ در حالی که با بررسی ساختار، مبانی، قلمرو، هدف و موضوع گزاره‌های اخلاقی حوزه خانواده و تطبیق آنها با گزاره‌های فقهی قرآن می‌توان به نتایج همسانی بخصوص در مسأله الزام دست یافت. این پژوهش از طریق بررسی منشأ الزام در فقه و اخلاق و نمایاندن همسانی منشأ آنها، عدم تمایز الزام را در برخی گزاره‌های فقهی و اخل...

متن کامل

«عدم تمایز احکام اخلاقی و فقهی اسلام از حیث الزام»

بسیاری از اندیشمندان اسلامی در آثار و نظرات خود، میان احکام اخلاقی و فقهی قرآن تمایز نهاده اند؛ در حالی که با بررسی ساختار، مبانی، قلمرو، هدف و موضوع گزاره های اخلاقی حوزه خانواده و تطبیق آنها با گزاره های فقهی قرآن می توان به نتایج همسانی بخصوص در مسأله الزام دست یافت. این پژوهش از طریق بررسی منشأ الزام در فقه و اخلاق و نمایاندن همسانی منشأ آنها، عدم تمایز الزام را در برخی گزاره های فقهی و اخل...

متن کامل

بررسی مبانی فقهی جوایز ورزشی

یکی از مهمترین احکام فقهی که همواره مورد تاکید و بحث مذاهب اسلامی اعم از امامیه واهل سنت بوده ،موضوع فقهی مسابقات و جوایز ورزشی و سلسله احکام شرعی مرتبط با آن بوده است. در حقیقت، با توجه به گستردگی موضوع مسابقات و نمود بارز آن در کشور های اسلامی ، همواره از دیر باز، در رابطه با برگزاری مسابقات، مقولاتی نظیر برد ، باخت ،نوع مسابقات ورزشی اعم از مسابقات فردی یا گروهی و نیز مشروعیت و جایز بودن پرد...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023