مطالعه مردم شناختی سینمای عبدالرضا کاهانی (مطالعه موردی فیلم بیست)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده نغمه خضری پور
- استاد راهنما سعید آقایی محمد همایون سپهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سینما دارای ماهیت اجتماعی است وپدیده ای خنثی نیست وبر تمامی ارکان جامعه موثر است.مطالعات سینمایی و نظریه فیلم، در این سالها شکل تازه ای به خود گرفته است ودیگر نمی توان سینما را به تنهایی، و یکه در حوزه هنرهای هفتگانه ،مورد تامل و بررسی قرار داد. این رساله می کوشد ، فیلم" بیست " به کارگردانی آقای عبدالرضا کاهانی را به لحاظ جنبه ی مردم شناختی، مورد بررسی قرار بدهد. همچنین زمینه های فرهنگی-اجتماعی ، موثر بر شکل گیری شخصیتهای فیلم بیست را تجزیه و تحلیل نماید. یافته ها ی پژوهش نشان می دهد که تالار سلیمانی یا اجتماع کوچک آن، در واقع نمادی از اجتماع بزرگ ایران است. آنگونه که جامعه ایران از دیرباز دارای نگاهی اندوه بار بوده است و آثار هنری و ادبی موجودکه موجی از تاثیر فرهنگ در آن دیده می شود، ترکیبی مرد سالار ،که خشونت و تبعیض زنان را در پی دارد. همچنین تحلیل قدرت، که استبداد را به عنوان نتیجه ای حتمی و نماد دیرین سلطه نظام مردسالارانه ی شرقی را بر جامعه ، دنبال خود یدک می کشد و آثار شوم وتاریک آن در هزاره ها تبلور خود را در تمام ارکان فرهنگی جامعه بر پا می دارد. روش مطالعه در این پژوهش ،تحلیل محتوای کیفی و کتابخانه ای ،به علاوه مشاهده ی مستقیم فیلم بیست و توصیف وتفسیر نمادهای این فیلم بوده است . کلیدواژه:مردم شناختی ،ایران، سینما، عبدالرضا کاهانی، بیست
منابع مشابه
بررسی مردم شناختی آیین های سوگ مورد مطالعه(فیلم گاو و فیلم بیست)
در فرهنگ سنتی ما همواره مراسم آئینی و اسطوره ای با مفاهیم متنوع برگزار شده اند. سوگواری از اعمالی است که دنباله رو آئین های کهن و بازتاب اساطیر کهن ایران است. در خصوص آئین ها و مراسم سوگواری در این سرزمین پهناور بایستی گفت که مردم برای ایجاد ارتباط و کنش متقابل همیشه نیازمند به یکدیگر بوده و هستند و این آئین ها به عنوان عاملی برای انسجام و وحدت و حفظ ارزش های موجود همواره دارای اهمیت بوده اند. ...
15 صفحه اولتحلیل مردم شناختی سینمای ایران مورد مطالعه فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین
چکیده هدف از این پژوهش تحلیل و تفسیر مردم شناختی سینمای ایران فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین است که 1) به بررسی نمایش واقعیت های اجتماعی در فیلم 2) برخورد میان سنت و مدرن در قالب چارچوب نظری می باشد . روش پژوهش براساس تحلیل محتوای کیفی و به روش پیمایشی صورت گرفته است که به جامعه مورد بررسی که فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین است می پردازد و بیان می کند که سیمین نمادی از جامعه مدرن است که خوا...
15 صفحه اولتحلیل گفتمان بازنمایی ایدز در سینمای ایران مطالعه موردی فیلم «پابرهنه در بهشت»
در این مقاله به تحلیل گفتمان بازنمایی ایدز در فیلم «پابرهنه در بهشت» ساخته بهرام توکلی در سال 1384 پرداختهایم. با استفاده از روش و نظریه «گفتمان» لاکلا و موفه دو گفتمان رقیب با دالهای مرکزی «بیمار به عنوان گناهکار» در رویکرد پزشکی زیستی و «بیمار به عنوان انسان» در رویکرد پزشکی زیستی- روانی- اجتماعی شناسایی شدند. همچنین با مفهوم «اختراع ایدز» ِ سیندی پاتون نفوذ قدرت بر حقوق مدنی این بیم...
متن کاملتحلیل بازنمایی گفتمانهای دینی در سینمای ایران (مطالعه موردی فیلم کتاب قانون)
هدف اصلی این مقاله تحلیل بازنمایی گفتمانهای دینی موجود در فیلم «کتاب قانون» است. بدین منظور از نظریه رمان چند آوای میخائیل باختین استفاده شده است که در آن باختین معتقد است رمانهای چندآوا دیدگاه یگانهای ندارند و دیدگاه اقشار گوناگون اجتماعی را بازتاب میدهند. برای تحلیل فیلم از روششناسی «لاکلاو و موفه» استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فیلم کتاب قانون نیز به نوعی دارای گفتمان چند ...
متن کاملبازنمایی «نگرش مردم به روحانیت» در سینمای ایران (مورد مطالعه: سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس)
هدف این پژوهش، سنخشناسی نگرشهای ابراز شده مردم نسبت به روحانیت در سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس میباشد. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه فیلم مورد نظر -که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. نتایج این تحلیل نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به روحانیت در فیلمهای مذکور را می توان به سه گونه ی نگرش مثبت (مانند نگرش مثبت آمیخته با تقدّس...
متن کاملمطالعه تطبیقی شرایط اجتماعی و بازنمایی سینمایی در سینمای دهه 80 ایران: مطالعه موردی فیلم نفس عمیق
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫش ﺑﻪ مطالعه شرایط اجتماعی اواخر دهه1370 و بازنمایی آن سینمایی فیلم نفس عمیق(شهبازی، 1380) ﻣﻲﭘﺮدازد. پرسش اصلی پژوهش، تبیین رابطهی میان گفتمان مسلط بر جامعه ایران در دوره مزبور و مضامین سینمایی فیلم نفس عمیق است. فرضیهی پژوهش این است که فیلم نفس عمیق، بازنمایی واقع-گرایانهای از بستر اجتماعیاش دارد. هدف پژوهش تمرکز بر مضامین این فیلم و شرایط اجتماعی دوره مورد نظر است، تا از این طریق ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023