بررسی نقوش منبر مسجد جامع نائین و کاربرد آن در هنر چوب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده آیه نوحی
- استاد راهنما قباد کیانمهر بهاره تقوی نژاد
- سال انتشار 1391
چکیده
با نگاهی به خانه های ایرانی امروزی متوجه جای خالی صنایع دستی در فضای زندگی مردم عامه میشویم و از آنجایی که ادامه این خلاء منجر به فاصله گرفتن بیشتر مردم از هنرهای سنتی و رکود این گنجینه به ارث رسیده کشورمان می شود،توجه به عوامل رکود و اقدام جهت رفع آنها از جانب دانشجویان این رشته ضروری می نماید.مسجد جامع نائین یکی از مجموعه های شاخص معماری کشورمان است که در طی ادوار قبل از اسلام به عنوان نیایشگاه مورد توجه قرار داشته که بعد از اسلام با کاربرد جدیدی به عنوان مسجد به کار رفته که این مسجد مجموعه ای کم نظیر از هنر اعصار مختلف می باشد . در این مجموعه تزئینات معماری ارزشمندی از دوره های مختلف،به بنا روح خاصی می بخشد . این رساله با محوریت مطالعه و بررسی بخشی از این مجموعه مسجد که منبر مسجد نامیده میشود و نمایانگری از هنر مربوط به دوره ایلخانی است ، آغاز شد ،تا در راستای شناسایی طرح های سنتی این دوره ، ضمن ارائه پیشنهاداتی جهت کاربردی ساختن آنها و مناسب با سلیقه و اقتصاد مردم امروز،احیای نقوش اصیل منبت کاری ایرانی مورد توجه قرار گیرد،سپس نقوش بدست آمده به منظور کاربردی شدن در ساخت وسایل چوبی کاربردی مورداستفاده واقع شود پژوهش صورت گرفته از حیث هدف کاربردی است،از نظر نوع روش تاریخی،موردی و تجربی است و از نظر روش گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای و میدانی و روش تجزیه تحلیل آن کیفی است. لغات کلیدی : نقوش سنتی/تکنیک مشبک منبت/ مسجدجامع نائین(منبرمسجد نائین)/وسایل کاربردی چوبی
منابع مشابه
بررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشتهاند؛ از آثار منقوش بر سفالینههای تمدنهای کهن گرفته تا دستساختههای امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینهساز پژوهشهای دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرحها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ...
متن کاملبررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشته اند؛ از آثار منقوش بر سفالینه های تمدن های کهن گرفته تا دست ساخته های امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینه ساز پژوهش های دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرح ها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ـ...
متن کاملبررسی ابعاد شکلی و تزئینی منبر مسجد جامع نقوسان تفرش
منبرهای چوبی در زمره نفیسترین آثار دوره اسلامی هستند. خلاقیتها، نوآوریها و زیباییهای هنر چوب بهنحو بارزی در این آثار انعکاس یافته است. یکی از شاخصترین این آثار منبر چوبی مسجد جامع نقوسان است. این منبر با ماده تاریخ ۵۴۰ ق.، یکی از قدیمیترین منبرهای ایران در دوره اسلامی است. با توجه به جایگاه این منبر در مطالعات هنر چوب در دوره اسلامی هدف از تحقیق پیش رو معرفی منبر نقوسان، بررسی ویژگیهای ...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023