جرح و تعدیل شاهد در حقوق کیفری ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده عادله برزگر
- استاد راهنما ابوالحسن شاکری
- سال انتشار 1391
چکیده
هنگامی که هر یک از مدعی یا مدعی علیه به عنوان دلیل، به شهادت شهود استناد نمودند و به موقع اسامی شهود را تسلیم دادگاه کردند، طرف مقابل ممکن است ایرداتی به این دلیل ابراز شده (شهادت) وارد سازد، مثل این که بگوید شهود به سن بلوغ نرسیده یا سابقه ی خصومت با وی را دارند و نظایر آن که در اصطلاح به آن جرح شاهد می گویند. شرایطی که برای شاهد مقرر شده در قوانین آمده است. بنابراین، جرح شاهد علاوه بر اینکه از حقوق طرفین دعواست، از تکالیف دادگاه نیز می باشد که اگر شاهدی را فاقد شرایط قانونی تشخیص دهد، شهادتش را رد نماید. در مقابل جرح، طرفی که شهودش مورد ایراد واقع شده است می تواند برای اثبات صلاحیت شهود خود، اقامه دلیل نماید که به آن تعدیل می گویند. تعدیل در متون فقهی به معنای اثبات و احراز عدالت در شاهد است. اما در آیین دادرسی کیفری اصطلاحی است که در مقابل جرح قرار گرفته و در خصوص کلیه شرایط شاهد به کار می رود.
منابع مشابه
جایگاه عدالت شاهد و راههای احراز آن در دعاوی با تاکید بر جرح و تعدیل
"شهادت"، از جمله مهمترین دلایلی است که قانونگذار برای اثبات دعوا برشمرده و از جایگاه ویژهای برخوردار است. شاهد مهمترین رکن شهادت است. از آنجا که شهادت در موارد زیادی برای اثبات یا رد دعاوی استفاده میشود، لازم است شاهد دارای شرایطی باشد که یکی از اساسیترین شرایط شاهد عدالت اوست. "عدالت" عبارت است از: حالتی درونی و ملکهای که باعث خودداری فرد از ارتکاب. گناهان کبیره و عدم اصرار بر گناهان صغی...
متن کاملنقض حیثیت معنوی در قلمرو شهادت شهود و جرح شاهد
ممکن است حیثیت معنوی اشخاص، در مقام «تحمل شهادت»، «ادای شهادت» و «جرح شهود» در جایی که مفاد شهادت یا جرح به حیثیت معنوی «مشهود علیه» یا «شاهد» یا «مشهود له» مربوط باشد، در معرض نقض قرار گیرد. از یکسو، حیثت معنوی اشخاص محترم است و انتظار میرود از تعرض مصون و نقض آن ضمانآور باشد. از سوی دیگر، اجرای پارهای احکام دستکم در برخی مواقع، با نقض حیثیت معنوی اشخاص دیگر همراه است و عدم امکان ورود در...
متن کاملجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت کامل اشیا را وابسته به شناخت ذات آنها میداند. او ضمن اعتراف به دشواری مطلق تعریف، بر اساس مشرب ذاتگرایانۀ خود چنین اظهار میکند که حد و تعریف حقیقی باید بر ماهیت، حقیقت و کمال وجود ذاتی شیء محد...
متن کاملروش آیتالله خویی در تعارض جرح و تعدیل
بحث دربارة قواعد تعارض جرح و تعدیل، همواره از مباحث مهم و درخور توجه درحوزة دانش رجال بوده است؛ زیرا دربارة برخی راویان مهم و برجستة شیعه، آرای رجالیای متعارض در دست است. تعیین وضعیت این دسته از راویان، به کاربرد این قواعد برای حل تعارض و رسیدن به نتیجة درست، وابسته است. آیتالله خویی آرای رجالیان را ازباب حجیت خبر واحد، معتبر دانسته است؛ از این روی، در اندیشة او، تعارض جرح و تعدیل در آر...
متن کاملمبنای ملاکهای ترجیح اقوال رجالیون در تعارض جرح و تعدیل
The masters of major biographical sources and other great scholars have not had the same viewpoint about many cases indiscrediting and accrediting some scholars of hadith rather, they have had serious disagreements.To solve these discrepancies, we need to set criteria for preferring the dignitaries’ speeches upon their disagreements. This article discusses these criteria and analyzes them. Som...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023