بینامتنیت در نقاشی ایرانی مکتب اصفهان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ازاده وزیری
- استاد راهنما محمدرضا فیروزه ای
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
واژه مینیاتور در واقع به جای اصطلاح نقاشی ایرانی یا همان نگارگری، به کار برده می شود، این واژه به هنر تصویرگری ظریف با ابعاد کوچک از دیرباز به شیوه های مختلف در مشرق زمین متداول بوده گفته می شود ولی بر خلاف تصور کلمه ی مینیاتور به خاطر ریز نقشی و کوچک بودن اثر به آن گفته نمی شده و در کتاب نگاهی به نقاشی ایران در این باره اکبر تجویدی مطلبی آورده که به شرح زیر می باشد: «کلمه مینیاتور نه آن چنانکه معمولاً پنداشته اند از واژه «می نیموم» به معنی خرد و ریز مشتق است بلکه این اصطلاح از کلمه «می نیوم» که معنی آن رنگ قرمز خاصی را معرفی می نماید گرفته شده است زیرا در آغاز کتاب ها را نزد ملل مغرب زمین با رنگی که آمیخته از شنگرف و می نیوم بود زینت می کردند. سپس کلمه مینیاتور به طور کلی برای همه انواع نقاشی کتاب ها متداول گردید و به وسیله علاقه مندان به کتاب های مصور شرقی که در صدد یافتن این گونه نقاشی ها بودند در سرزمین های ما مصطلح گردید و جای کلمه نقاشی را گرفت. (تجویدی، 1375، 53) در مقایسه نمونه های تصویری بازمانده از ادوار قبل و بعد از ظهور اسلام به شباهت های آشکار بر می خوریم. به عنوان مثال، تشابه مجالس شکار در سه دوره مختلف اشکانی و اموی و صفوی شگفت انگیز است. به نظر می رسد که این نقاشی ها بر طبق یک الگوی معین شکل گرفته اند، هر چند سلیقه ها و خواست های بسیار متفاوتی را منعکس می کنند. در واقع، همانندی آن ها به سبب استمرار طولانی سنت های هنری در ایران است. (پاکباز، 1380، 8) در اواخر دوره صفوی (مکتب اصفهان) با توجه به مضامین جدید شیوه ی مبتنی بر فضا، رعایت اصول و قرارداد های گذشته در نگارگری دچار تغییر و تحول گردید نقاشی و نگارگری ایران در روند اقتباس از طبیعت گرایی اروپایی به قالب های تازه ای دست یافت، که با توجه به تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی آن روزگار، این تجربه های جدید در ابزار های بیان تصویری ضروری می نمود. شایان ذکر است در تحقیق حاضر به جنبه های بینامتنیت در نقاشی ایرانی مکتب اصفهان (رضا عباسی و شاگردانش) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. اکنون با انجام این تحقیق به این باور رسیده ام که برای ارائه روابط بینامتنی در آثار رضا عباسی و پیروانش پژوهش های بسیار دامنه دارتری لازم است صورت گیرد و این را در برنامه های آتی خودمقرر نموده ام. در قسمت مربوط به تصاویر به علت عدم کیفیت رنگی و کامل نبودن کلیه آثار قطعاً بدون نقص نمی باشند. این رساله شامل 4 فصل می باشد که در فصل اول به کلیات تحقیق و روند آن پرداخته می شود، در فصل دوم که شامل سه زیر مجموعه می باشد مقوله بینامتنیت مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم که فصل اصلی و در واقع مبحث کلیدی این رساله است و به بررسی روابط بینامتنی در آثار رضا عباسی و شاگردانش مورد بررسی قرار گرفته و هر کدام از تصاویر جداگانه تحلیل و بررسی شده و در پایان و در فصل چهارم به نتیجه گیری کلی از تمام مباحث یاد شده می پردازیم که شامل چند زیرمجموعه به همراه شرح آثار عملی می باشد.
منابع مشابه
معماری در نقاشی مکتب هرات
Due to its special respect to human being and his living environment, the Herat School has used plethora of architectural elements. Architecture in the Herat School is an element, spread in the space of miniature, in order to arrange the structure and create an appropriate position for the characters of miniature. What is revealed in the present study is the development of architectural element...
متن کاملدرآمدی بر تحلیل ساختاری روابط بینامتنیت در نقاشی باروک (بر اساس بینامتنیت صریح و ضمنی در نظریهی ژرار ژنت )
بر اساس نظریه ی بینامتنیت، هیچ متنی به خودی خود و در انزوا شکل نمی گیرد و نمی توان آن را بدون ارتباط با متون دیگر، درک و دریافت نمود. در واقع بر اساس این دیدگاه، تمام دانش ها به صورت زنجیروار وابسته به متون قبل از خود هستند. علاوه بر متون نوشتاری، نوعی ارتباط بینامتنی در نقاشی و به ویژه در دوره ی کلاسیک وجود دارد که در طول تاریخ هنر به تناوب در آثار بسیاری از هنرمندان به گونه ایی واضح و ...
متن کاملنگاه به انسان در نقاشی مکتب اصفهان صفوی و قاجار
تغییرات و تحولاتی که از سده یازدهم به بعد در اوضاع سیاسی و اجتماعی حکومت صفوی و قاجار بوجود می آید،تحولی در نگاه به انسان در نقاشی ایرانی را سبب می شود که از جهاتی با ارزشهای پیکرنگاری ایرانی فاصله پیدا می کند.تفاوتهای میان تصویر انسان در مکتب اصفهان و قاجار، چگونگی رابطه پیکر نگاری با عواملی نظیر دربار ،شرایط اجتماعی و سیاسی و چگونگی روند غلبه انسان بر طبیعت در نقاشی های ایرانی سوالات مطرح شده...
15 صفحه اولمطالعۀ تطبیقی دو نقاشی از زنان در دورۀ قاجار با رویکرد بینامتنیت
نقاشی در انتهای دورة قاجار تحت تأثیر ارتباط با اروپا و ظهور تکنولوژی دچار تغییرات شد. این مقاله با رویکرد بینامتنیت به مطالعۀ دو اثر نقاشی از زنان قاجار میپردازد که یکی از آنها کار هنرمندی گمنام و دیگری اثر اسماعیل جلایر دانشآموختۀ مدرسۀ دارالفنون است. مسئلۀ مورد پژوهش در این مقاله، مطالعۀ نشانهها و تحلیل آنها در نقاشی از زنان و تطبیق معنای نشانهها به صورت بینامتنی و لایهای است. نشانهها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023