فضاپردازی زنانه در برگزیده آثار نمایشی کریستوفر مارلو: متن به مثابه کالبد
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده تینا تکاپویی
- استاد راهنما جلال سخنور کیان سهیل شیده احمدزاده
- سال انتشار 1391
چکیده
جولیا کریستیوا? زبانشناس و نظریه پرداز فمینیست فرانسوی? همچنین? روانکاوی برجسته است که روند تحول ?فردیت? را در مراحلی قبل از مرحله اودیپی بررسی می کند. وی ?چوره? (کورا) مادر و فرزند را به گونه ای می یابد? که در آن تفکیک ?خود? از ?دیگری? ناممکن می نماید. این عرصه پیشتر از حضور مطلق گرای ?پدر نمادین? شکل گرفته است? و اشتیاق بازگشت فرزند به گستره ?مادر نشانه ای? را? به صورت ضربآهنگ? آهنگ? و زبان شعری نمایان می سازد. هنر و ادبیات گفتمان های ?نمادینی? هستند? که بواسطه نفوذ ?مادر نشانه ای? و قدرت ناخواسته اش (ابژه) ? آمیزه ?خود? و ?دیگری? را? در منازعه با دیگر گفتمان های انعطاف ناپذیر نمادین اعم از گفتمان های علمی و قانونی? نمایش می دهند. آثار نمایشی کریستوفر مارلو نیز از چنین ماهیت ?چوره ای? برخوردار می باشند. تیمور لنگ? یهودی مالتا? و دکتر فاستوس فضایی را مجسم می سازند که آکنده از اشتیاق سوق دوباره به سمت ?یگانگی چوره ای? مادر و فرزند می باشد? اشتیاقی که در برابر دغدغه های مردسالارانه عصر الیزابت اول برخاسته بود. ملکه الیزابت اول? مادر باکره انگستان? درازدواج مجازی خود با مردمش پیمان مبهمی را بسته بود? که به موجب آن فرزندانی ناخلف همچون مارلو و شخصیت های نمایشی اش پا به عرصه وجود نهادند. آثار نمایشی این نمایشنامه نویس رنسانس انگلیسی بر پس زمینه حضور الیزابت? ?مادر قضیبی? انگلستان? نقش بسته اند. نمایشنامه های وی نشانگر دغدغه هایی? اساساً مردسالارانه? نسبت به قدرت زنانه ملکه می باشند? قدرتی که نفوذ ?دیگری? به حیطه ?خود نمادین? جامعه کاتولیک اروپا را متجلی می ساخت. مارلو? فرزند ?نمادین? الیزابت اول? نمودی برجسته از تهدید ?مادر و فرزند چوره ای?? برای قلمرو پدر مذهبی اروپا می باشد. الیزابت یا همان ?مادر چوره ای? انگلستان? ?قدرت قضیبی? خود را زمانی در دست گرفت که با پیدایش اصلاحات دینی? قوای کلیسای کاتولیک روم روندی تحلیلی را آغاز کرده بودند. به این ترتیب? کریستوفر مارلو حضور اجتناب ناپذیر آن ?دیگری? را در عرصه ?پدر نمادین?? با خلق شخصیت هایی ?خود?-زدا? به تصویر می کشد? که فروپاشی دیکتاتوری ?پدر نمادین? را آهنگ کرده اند.
منابع مشابه
متن ادبی به مثابه واسطه فرهنگی
متن ادبی به مثابه واسطه فرهنگیتیفور، تا موراستادیار دانشگاه عمار تلقی لاقنات، الجزایر[email protected]/11/ تاریخ پذیرش: 03 1391 /08/ تاریخ دریافت: 24آموزش یک زبان خارجی در قالب برنامههای آموزش زبان فرانسه در مقطع متوسطه، فقط زمانی صورت واقعی به خود میگیرد کهمجموعه عوامل پیچیده در فرآیند آموزش زبان خارجی شامل هنجارهای اجتماعی، باورها و غیره را مد نظر قرار داده و نگرش نهادآموزشی را نسبت ...
متن کاملکتیبه قالیها به مثابه یک متن
Iranian carpets with decorative elements are one of the elements taken from the lines of Kufi inscriptions, forms the third and Submit. Inscriptions can be divided into several different types are. They are the kind of writing verses, poems and birth certificates have been inserted in your carpet and other types of decorative only and free of any form and shape of the article itself, the inscri...
متن کاملمؤلف به مثابه مهمان متن نه روح متن (بر اساس رویکرد رولان بارت به مفهوم مؤلف)
رولانبارت در سال 1968 در مقالهای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شدهای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ بر مؤلف؟! آیا مؤلف بعد از خلق متن خود برای همیشه میمیرد یا در نقشهای تازه و تناسخگونه به متنش بازمیگردد؟ به نظر میرسد بارت میان مفهوم مؤلف و مخاطب مانند دو مفهوم خلق و خوانش، ارتباطی دو س...
متن کاملبازی رایانهای در مقام متن هنری بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای به مثابه آثار هنری
این مقاله به بررسی علمی بازیهای رایانهای و حضور این بازیها در فضای روزمره کنونی میپردازد و قصد دارد علاوه بر معرفی این رسانه سمعیبصری، پیامدها و اثرات ورود آن را به حیطه حیات ذهنی و عملی مخاطب انسانی تحلیل کند. از طرف دیگر، مقاله پیش رو، ریشهشناسی را در دستور کار خود قرار میدهد، و میکوشد از رهگذر بررسیهای تاریخی فشرده در مقوله بازیها و علوم رایانه، درکی همهگستر را در اختیار خواننده ...
متن کاملسوءتفاهم به مثابه عنصری دراماتیک در آثار نمایشی "سوء تفاهم" آلبر کامو و "اتللو" ویلیام شکسپیر
سوء تفاهم به مثابه یک عنصر نمایشی در بسیاری از نمایشنامه های جهان همچنان « بادبزن خانم ویندرمیرا»، « اهمیت ارنست بودن»، « بالماسکه دزدان»، «عروسی خون»، « چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟» « فرزند»، «عید پاک»، «جان گابریل بورکمن» و به ویژه در « سوء تفاهم» اثر آلبر کامو و «اتللو» اثر شکسپیر مطرح است. از این رو، این پژوهش در پی آن است که با تحلیل محتوای آثار یاد شده، فرآیند شکل گیری سوء تفاهم و عو...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023