خیار عیب در عقد بیع از دیدگاه فقه و قانون مدنی افغانستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده گل محمد امینی
- استاد راهنما محمد حسن زالی صدرا هاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
این رساله دارای یک مقدمه و سه فصل است. در مقدمه، تعریف مساله، سوالهای اصلی تحقیق، سابقه و ضرورت تحقیق، فرضیه ها، هدفها، جنبه های نوآوری تحقیق و قلمرو آن بیان شده است. فصل اول: در فصل اول واژه های کلیدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. واژه های کلیدی عبارتند از: خیار، عیب، عقد، بیع، ارش، امضاء و فسخ. فصل دوم دارای دو گفتار است. گفتار اول دارای دو عنوان است: عنوان اول اصلی اولی در مبیع سلامت است یا عیب؟ عنوان دوم: نزاع در معیوب بودن و نبودن مبیع. گفتار دوم دارای سه عنوان است: عنوان اول: آیا خیار حق است یا حکم. عنوان دوم: اصل در بیع لزوم است. عنوان سوم: خیار تنافی با اصالت لزوم ندارد. فصل سوم این رساله از قانون مدنی افغانستان بحث نموده است. قانون مدنی افغانستان دارای موادی کلی است. در این تحقیق سعی شده که نظرات فقه حنفی که منبع این قانون است مورد بررسی قرار گیرد. و تفاوت ها و اشتراکات بین فقه امامیه و قانون مدنی افغانستان در مورد خیار عیب وجود دارد آشکار گردد.
منابع مشابه
احکام خاصه خیار عیب در عقد بیع از منظر فقه امامیه و انطباق آن با حقوق موضوعه ایران
یکی از ویژگیهای عقد بیع داشتن خیار عیب است این بدان معنی است : هر عیبی که در مثمن یا مبیع وجود داشته باشد باعث ایجاد خیار می شود ( فسخ ارادی توسط خیار از موجبات قانونی انحلال عقد است که فقها آنرا ملک فسخ عقد نامیده اند . ) که در این صورت مشتری می تواند معامله را فسخ کرده یا ارش را دریافت کند . تشخیص این امر عده ای داوری عرف را ملاک دانسته و بعضی هم کم و زیاد را ناظر به امر عینی تلقی کرده اند . ...
متن کاملمقایسه مقررات مربوط به خیار عیب در فقه، قانون مدنی، حقوق اروپایی و حقوق فرانسه
این تحقیق ناظر به شناخت حقوق اروپا و فرانسه و آمریکا به طور جزئی در مورد سه موضوع مربوط به خیار عیب یعنی معنای عیب، ضمانت اجرای وجود عیب و شرط تبرّی از عیوب و تطبیق آنها با حقوق اسلام و قانون مدنی است. خیار عیب قانون مدنی پاسخگوی نیازهای زمان ما نیست و باید سه اصلاح کلی با هدف حمایت از مصرفکننده در آن صورت گیرد. اولاً عیوب کالاهای جدید بر مبنای «تخلّف از وصف مورد توافق» تعریف شود. ثانیاً ضمانت اجر...
متن کاملمسقطات خیار عیب از منظر فقه امامیه و قانون مدنی
خیارات ،یکی از اسباب فسخ در عقود لازم، می باشد و نتیجه اعمال خیار، فسخ معامله است . در خصوص خیار عیب اختیار دوگانه حق فسخ یاامضای معامله با گرفتن ارش این نهاد را از سایر خیارات متمایز می سازد ولی مبانی فقهی خیار عیب قاصر از اثبات حق فسخ و ارش در عرض یکدیگر می باشد. ارش یک نوع غرامت شرعیه است که برای جبران ضرر خریدار و ایجاد تعادل قراردادی تشریع شده است. مشهور فقها در تعریف عیب خروج از خلقت اصلی...
15 صفحه اولنقد و تحلیل دیدگاه تخییر بین ردْ و ارش در خیار عیب (مادهٔ 422 قانون مدنی)
مشهور فقهای امامیه در خیار عیب، معتقدند که مشتری پس از ظهور عیب، حق فسخ و ارش را در عرض هم دارد. ماده 422 قانون مدنی نیز مبتنی بر این دیدگاه، مقرر میدارد «اگر بعد از معامله، ظاهر شود که مبیع، معیوب بوده مشتری، مختار است در قبول مبیع معیوب با اخذ ارش یا فسخ معامله»، اما این پژوهش که به روش توصیفی۔تحلیلی انجام شده نشان میدهد که ادلهٔ این نظریه قابل خدشه بوده و از اینرو، مستفاد از ...
متن کاملمبانی فقهی و حقوقی خیار عیب در عقد بیع و اجاره
خیار عیب یکی از خیارات مشترک در عقد بیع و اجاره است ولی در هر یک از این عقود، شرایط و احکام خاص دارد. در عقد بیع، وجود هر عیبی در مبیع یا ثمن موجب ایجاد خیار است ولی در عقد اجاره، عیبی که باعث نقصان منفعت یا صعوبت در انتفاع شود موجب تحقق خیار خواهد بود. در عقد بیع، در صورت وجود خیار عیب، مشتری می تواند معامله را فسخ کرده یا ارش دریافت کند؛ ولی در عقد اجاره، در مورد خیار عیب بحثی از ارش مطرح نی...
متن کامل«خیار مایفسد لیوم» در فقه امامیه و قانون مدنی ایران
در عقد بیع، در صورتی که مشتری از حین معامله تا سه روز ثمن را به بایع پرداخت نکند با اجتماع شرایطی، برای بایع خیار تأخیر ثمن به وجود میآید و میتواند بیع را فسخ کند. اما در موردی که مبیع از اموالی باشد که در خلال سه روز اوّل معامله فاسد یا کسر قیمت میشود باید برای بایع قبل از انقضای سه روز، خیار قایل شد تا بتواند با اعمال آن از خود دفع ضرر کند. این حق فسخ در فقه به «خیار مایفسد لیومه» مشهور است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023