باستان مردم شناسی کوچ ایل کولیوند
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرهاد تقی پور اصلانی
- استاد راهنما کامیار عبدی رضا نوری شادمانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
کوچ و کوچندگی از دیدگاه باستان شناسی نه تنها در لرستان بلکه در ایران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و تا به حال در مورد کوچ در لرستان کار چندانی صورت نگرفته است. استان لرستان به علت دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و چهار فصل بودن برای دامداری و کوچندگی شرایط مناسبی را دارا می باشد چرا که شمال استان منطقه ییلاقی و جنوب استان منطقه قشلاقی بیشتر عشایر استان می باشد با این حال بسیاری از عشایر این استان در منطقه ییلاقی تا شمالی ترین قسمت استان که دامنه های شمالی رشته کوه گرین می باشد پیش می روند و در قشلاق نیز از مرزهای استان لرستان فرا تر رفته و وارد استان های ایلام و خوزستان می شود تا زمستان را در این مناطق گرمسیری سپری کنند.
منابع مشابه
قوم باستان شناسی کوچ نشینی و ایل راه های غرب زاگرس مرکزی
نگارندگان در این مقاله با تکیه بر پژوهش های باستان شناسی و انسان شناسی از دوران نوسنگی تا اسلامی، و عواملی که در شدت و ضعف آن تأثیر داشتند، به بررسی پیشینۀ اهلی کردن حیوانات، چگونگی شکل گیری جوامع کوچ نشینی و سابقۀ آن در زاگرس مرکزی پرداخته اند. همچنین، ایل های کوچ روی زاگرس غربی به ویژه ایل های شهرستان اسلام آباد، شیروان چرداول، ایوان و دیگر ایل های ساکن نواحی جنوبی تر استان ایلام را که در فصو...
متن کاملمردم شناسی سُوگ (پِرس) در ایل کاکاوند
سُوگ جایگاه رفیعی در ایل کاکاوند دارد. این مقاله تلاش میکند دلایل اهمیت و گستردگی آن را بکاود. روش مطالعه اتنوگرافی و فنون گردآوری داده مشاهده مشارکتی و مصاحبه است. یافتهها نشان میدهند: سازمان اجتماعی کاکاوندیها مبتنی بر تمایز طوایف است که در درون هر ایل سلسله مراتب ایل، طایفه، تیره، هوز و مال قرار دارد. سوگ در میان ایل کاکاوند سه کارکرد مهم و اساسی دارد: حل منازعه، برساخت تمایزات اجتماعی و...
متن کاملبررسی عوامل شکل گیری زندگی کوچ نشینی در ایل بختیاری
ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از سه جامعه شهری، روستایی و صحرانشینی است؛ صحرانشینان بر اساس شیوه زندگی و معیشتشان به دو جامعه عشایری و ایلی تقسیم میشوند. در واقع جامعه عشایری همان شیوه اولیه زندگی و معیشت ایلی است که به مرور زمان با گرایش و وابستگی به زمین، به جامعه ایلی نیمه صحرانشین و یکجانشین تبدیل شده است. جامعه عشایری زندگی کوچی دارند، اسکان یافته نیستند و همیشه زیر چادر زندگی میکنند. ...
متن کاملمردم شناسی و باستان شناسی نمادهای نوسنگی در کردستان
از دورۀ نوسنگی تا به امروز نماد مار، الهه ی مادر و کشاورزی سه نماد اصلی در فرهنگ کردها هستند. در مرکز ساختار این سه نماد، مفهوم کشاورزی و باروری است و در رأس آن نماد مار قرار دارد که محفاظت کننده ی الهه ی مادر و بخشندۀ نمادین دانش کشاورزی به او است. مار خدای-دانشی است که دانش و راه و روش یکجانشینی و کشاورزی را در نظام نمادین به انسان می بخشد. معنای هریک از این نمادها و نیز ساختاری که بین آنها ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023