مطالعه تطبیقی معماری کاروانسراهای صفوی آذربایجان با استان اصفهان(مطالعه موردی کاروانسرای قانلی بولاغ آذربایحان وکاروانسرای مادر شاه اصفهان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده هاشم همراهی
- استاد راهنما معظم خسروجردی بهروز برحسته دلفروز
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
ایران عصر صفوی نقش ارتباطی بسیار مهمی در تجارت های بین المللی داشته است. در این دوره مسیر شمالی جاده ابریشم که عمدتا یک مسیر ثابت بود، از چین شروع می شد و با عبور از ایران و از شهرهایی چون آذربایجان و اصفهان به سایر کشورها، از جمله اروپا می رسید. شاهان صفوی مخصوصا شاه عباس به دلایل نظامی و اقتصادی دستور ساخت شبکه متراکمی از جاده ها با کاروانسراهای متعدد را دادند. در این دوره بدلیل رونق اقتصادی و ارتباط با جوامع دیگر از جمله اروپا صادرات انواع کالا مانند ابریشم رونق فراوانی یافت. به همین خاطر در این دوره برای رفاه کاروانیان، کاروانسراهایی با جاده های متعدد مانند جاده ابریشم بازسازی و ساخته شدند. از جمله این ها، کاروانسراهایی هستند که در مناطق کوهستانی آذربایجان و مناطق مرکزی ایران مخصوصا اصفهان ساخته شده اند. هدف ما در این تحقیق این است که کاروانسراهای دو منطقه ذکرشده را از نظرپلان و مصالح با هم مقایسه و نقش اقلیم متفاوت این دو منطقه را در ساخت این بناها بررسی کنیم. بر اساس این پژوهش که با مطالعه ویژگی های کاروانسراهای اصفهان و آذربایجان و آوردن آنها در جداول و با مطالعه موردی کاروانسراهای قانلی بولاغ آذربایجان و کاروانسرای مادر شاه اصفهان بدست آمد. کاروانسراهای این دو منطقه به خاطر تاثیر اقلیم تفاوتهایی در پلان و مصالح ساختمانی دارند،کاروانسراها در مناطق کوهستانی به خاطر سرمای شدید عموما دارای حیاط مرکزی کوچک و بافتی متراکم هستند تا از ورود سرمای زیاد جلوگیری کند و مصالح ساختمانی عمدتا از سنگ و آجر می باشد. در حالی که کاروانسراهای مناطق مرکزی(ناحیه اصفهان ) به خاطر اقلیم نسبتا خشک، دارای آب انبار و حیاط مرکزی بزرگ می باشند و مصالح عمده خشت و آجر می باشند
منابع مشابه
تصوف و صوفیان آذربایجان مقارن حضور شاه اسماعیل صفوی
تصوف، با مجموعهای از افکار، آداب و اعمال ویژه خود، که نوعی واکنش مذهبی نسبت به اوضاع سیاسی اجتماعی محسوب میشد، در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام و ایران، از فرهنگ معنوی طبقات جامعۀ اسلامی تأثیر پذیرفت و در قرن دهم هجری، موفق به احراز قدرت دنیوی شد؛ که مصداق بارز آن، ظهور خاندان صوفی مسلک صفوی در سپهر سیاسی ایران بود. دردوره یاد شده، سیاست مبارزه با تسنن، رفتارهای غالیانۀ صوفیان مهاجم قزلباش،...
متن کاملمطالعه ی کاروانسراهای درون شهری دوره ی قاجار همدان نمونه ی موردی: کاروانسرای حاج صفرخانی
کاروانسراهای درون شهری، محل مبادلات کالاهای تجاری و نیز مکانی امن برای اقامت مسافران و تجار بوده است. این کاروانسراها، عمدتاً در جنب بازار و مرتبط با بازارها بوده اند. در میان بازارهای ایران، بازار همدان به لحاظ موقعیت شهر همدان، اهمیتی قابل توجه داشته است. این بازار محل دادوستد کالاهایی بوده که از شرق به غرب و از شمال به جنوب حمل می شده و همچون چهارراهی رفت وآمدهای تجاری کشور و حتی در سطح بین ا...
متن کاملمطالعه مقایسهای کاروانسراهای درون شهری و برون شهری اصفهان در گسترهی کالبد معماری
گسترهی کالبد معماری عرصهای است برای دستهبندی ویژگی کاروانسراهای درون شهری و برون شهری اصفهان که شباهت-ها و تفاوت های گوناگون آن را آشکار ساخته، به گونهای که در روند این تحلیلها بتواند ویژگیهای خاص و عام بناهای مذکور را مشخص نماید. به سبب آنکه این شیوه برای یک مطالعه مقایسهای جهت دسته بندی این قسم از بناها درکمتر پژوهشی به کار بسته شده است؛ لذا این پژوهش آن را بر پایهی مطالعات کتابخانها...
متن کاملتحلیل کالبدی فضایی کاروانسراهای هشت ضلعی دوره صفوی با نگاه ویژه به کاروانسرای امین آباد (ملک)
کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری در مسیر بازرگانی شرق به غرب، راه های تجاری فراوانی داشته است. بیشتر حکومت ها به اهمیت عبور و مرور کاروان ها، تجار و مسافران در این راه ها، توجه خاصی نشان داده اند و در احداث بناهایی در جهت اسکان آنان ، که کاروانسرا یا رباط نامیده می شدند، همت گماشته اند. این بناها عمدتاً به صورت چهار ایوانی ساخته می شدند و به دلایل امنیتی اغلب یک ورودی داشتند. د...
مطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیبهای قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی
Iranians and Armenians have lived together for a long time and have influenced on the language, culture and traditions of each other. In the wake of an Armenian group migration to Isfahan in Shah Abbas era at century 17th AD/ 11 AH and in consequent of church establishment in Jolfa of Isfahan, some copies of Armenian texts consisted of Gospel (Armenian scripture) and some prayer books have been...
متن کاملبررسی تطبیقی معماری دینی در مسیحیت و اسلام با نقد نظریات تیتوس بورکهارت (مطالعه موردی : اصفهان)
امروزه به دلیل تکثر در شیوه بیان سلایق مختلف در ادیان الهی، لزوم دستیابی به زبان مشترک، با رویکرد همپارچگی اقوام، احساس می گردد. واکاوی این مشترکات، بر همگرایی مذهبی - قومی این ادیان موثر خواهد بود و هنر، مستمسکی مناسب برای ایجاد این زبان مشترک است. ساختار کالبدی بناهای نیایشی بسیار متأثر از نوع آیین عبادیی است که در آن ها برگزار می گردد؛ بنابراین تنوع ادیان به تنوع معماریِ بناهای مقدس، منتهی می...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023