نقاشی دیواری، هنر در دهه 80 تهران، آسیب شناسی

پایان نامه
چکیده

در چند دهه اخیر، نقاشی دیواری اهمیت فراوانی پیدا کرده است چرا که افزون بر زیبایی محیط شهری، بازگوکننده عقاید و مفاهیم بسیاری در راستای ارزش های ملی و دینی کشورمان بوده است. از این رو، در تحقیق حاضر، ضمن بررسی اجمالی نقاشی دیواری در دوران پیشین، به بررسی آسیب شناسانه آن در دهه 80 با هدف بازبینی و تحلیل معضلات این هنر پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی بدست آمده است نشان می دهد که مهم ترین مساله در خصوص این هنر،ضعف و عدم انسجام در بخش مدیریت هنری می باشد.نبود رشته نقاشی دیواری در دانشکده های هنری نیز یکی دیگر از دلایل مشکلات در زمینه این هنر است.بکارگیری هنرمندان غیر متخصص در این زمینه، عدم ارتباط آثار با مخاطب، نادیده گرفتن نوع مخاطب، یکنواختی در بیان موضوع ،کاربرد افراطی نوآوری ها، کاربرد رنگ های تیره و کدر، استفاده از مواد و مصالح نامرغوب، اجرای غیر حرفه ای و عدم توجه به مکان یابی مناسب این آثار از دیگر آسیب های نقاشی دیواری به شمار می آید.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

آسیب شناسی گرافیک تبلیغاتی دهه 80 در تهران

گرافیک تبلیغاتی امروز ایران فاقد نوآوری و قدرت خلاقانه است که بتواند موجب تحول و خلق کاربردی و در عین حال زیبا و جذاب و نو باشد. این آثار نه تنها خلاقانه نیستند ،بلکه هویتی ایرانی نیز ندارند و از میراث عظیم هنری ایران بهره ای نبرده اند. با نگاهی به گرافیک سنتی ایران که نمونه های آن می تواند نقوش خالی، کاشیکاری، خطاطی، نقوش روی ظروف، لباس ها، تصویرگری کتب و نظایر آن باشد، در می یابیم که گرافیک ا...

ساختار بصری نقاشی های دیواری تبریز (در سه دهه اخیر)

ضرورت سامان دهی نقاشی های دیواری به منظور رفع آلودگی های بصری شهر ها امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا بخش عمده ای از ناآرامی های روانی و مشکلات فرهنگی کلان شهرهای کنونی متأثر از ناهماهنگی های محیطی است. استفاده صحیح از هنر نقاشی دیواری می تواند در تلطیف نماهای شهری نقش مؤثری ایفا کند. این شاخه از هنر نقاشی، ضمن داشتن اصول و معیارهای ثابت، دارای قواعدی ویژه مناطق مختلف است؛ این اصول و ضوابط می توا...

متن کامل

آسیب شناسی نقاشی دیواری درفرآیند مرمت از حیث اصالت و هویت در کاخ چهلستون و عالی قاپوی اصفهان

یکی از میراث های ماندگار هر ملتی آثار نقاشی دیواری می باشد که در کشور ما نیز تعدادی از این آثار وجود دارد. عهده دار حفاظت از این آثار مردمان و دولت ها می باشد. در بعضی از دوره ها این وظیفه مورد غفلت قرار گرفته و باعث آسیب و از بین رفتن اصالت آن ها و در مواقعی سبب نابودی این آثار شده است. این مقاله که هدف آن بررسی آسیب ها به نقاشی های دیواری دوره صفوی در شهر اصفهان، از دیدگاه نقاشی و هنرهای تجسم...

متن کامل

آسیب شناسی نقاشی های دیواری تهران از سال 1380 تا 91

دیوار نگاری عام ترین، مردمیترین و صمیمیترین هنرها به شمار میرود که از نظر ایجاد تأثیرات قدرتمند بصری و آفرینش زیبایی و هماهنگی در فرم و ریتم جایگاه ارزشمندی در زیباسازی شهری برای خود دست و پا کرده است. دیوارنگاری به¬عنوان یکی از تأثیرگذارترین بخش¬های هنر همگانی، در سطح شهرهای امروزی با اهداف گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیباسازی، تقویت حس مکان و... به تلطیف آشفتگیهای بصری موجود در فضاهای...

کشف تاریخ جدید نقاشی دیواری در گاو

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023