دریافت بینامتنی نقاشان معاصر از ادبیات کلاسیک(نقاشان نقاشی های کتاب شمس فرهنگستان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده افسانه اسمعیلی
- استاد راهنما بهمن نامور مطلق بهار مختاریان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
بررسی بینامتنی نقاشی های هنرمندان معاصر از غزلیات مولانا بر اساس آثار موجود در کتاب شمس فرهنگستان که برای اولین بار مصور سازی شده است و چگونگی دریافت و تصویر این چنین مضامین کلاسیک توسط نقاشان معاصر هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد. جهت نیل به این هدف از روش ترامتنیت ژنت استفاده شد. همچنین تلاش شد تا کل ساختار پژوهش بر اساس نظریه او قرار گیرد. ژنت بررسی روابط میان متن های مختلف را ترامتنیت می نامد و آن را به پنج دسته تقسیم می کند. سه دسته پیرامتنیت و فرامتنیت و سرمتنیت به بررسی رابطه میان یک متن و شبه متن های مرتبط با آن و غیر هنری می پردازد که در این پژوهش به تعاریف آن بسنده شد و دو دسته بینامتنیت و بیش متنیت رابطه میان متن های هنری را بررسی می کند که موضوع اصلی پژوهش است که تلاش شد تا با کمک این روش روابط میان تصویر و شعر موجود در نسخه شمس فرهنگستان ، اثر دوره معاصر نقش بینامتنیت در شکل گیری نقاشی ها آشکار گردد. ویژگی این تحقیق در تحلیل آثار هنرمندان این مجموعه می باشد. نتایج به دست آمده از انتخاب ده نمونه ازآثار موجود در این کتاب و تحلیل و بررسی آنها نشان دادند که هنرمندان معاصر در خلق اثرخود که غزلیات مولانا را پیش متن خود برای اجرای اثر قرار داده اند آثار متفاوت و متنوعی را همچون خود غزلیات شمس به وجود آورده اند و رابطه بینامتنی میان آنها با رویکرد ترامتنیت ایجاد شده است . البته نقاشی هایی هم وجود داشت که هنرمند در استفاده از پیش متن موفق عمل نکرده ویک نمونه به عنوان مثال تحلیل گردیده است. در بررسی این آثار مشاهده گردید که بر خلاف نقاشی سنتی که با وجود تفاوت های موضوعی، در فضاهای تصویریشان شباهت های کلی دیده می شود در فضای معاصر هنرمندان به شکلی کاملا آزاد دارای سبک مخصوص خود هستند وهیچ سبکی غالب نیست و تنوع گفتاری از ویژگیهای نقاشیهای این کتاب می باشد.
منابع مشابه
نقد کتاب "مکتب های ادبی" به یاد استاد گافیک و نقاشی شمس حسین شمیسا
آثار سید حسینی،مترجم و مؤلف فرانسه زبان ایرانی، به اندازه کافی شناخته شده اند و نیازی نیست که ما در اینجا به معرفی آنها بپردازیم. اما اخیراً انتشار اثر استادانهی او،"مکتب های ادبی" (1376)، امکان آن را برای ما فراهم کرده است تا این بار او را از خلال این تألیف بزرگ و ارزشمند بشناسیم. وسعت تحقیقاتش،که ابعاد بی حصر و حدی یافته اند،او را وادار نموده اند تا عملاً اذعان بکند که اثرش به صورت نوعی تاریخ...
متن کاملمطالع? بینامتنی غزلیات شمس از منظرنقاشی مدرن ایران (با تاکید بر10 اثر از آثارشمس فرهنگستان)
بینامتنیت درده? 1960 توسط ژولیا کریستوا در ترجم? تعبیر میخائیل باختین از منطق کفتگویی مطرح گردید و پس از آن ژرارژنت کامل تر از دیگران با تکیه بر نظریات میخائیل باختین و کریستوا رابط? بینامتنیت را طرح نمود. وی برای هر نوع رابطه میان یک متن با متن دیگر، ترامتنیت را به کار برد، و آن را به پنج گون? بینامتنیت، فرامتنیت، پیرامتنیت،بیش متنیت و سرمتنیت تقسیم می?نماید. هدف از این تحقیق، تبیین رابط? ب...
15 صفحه اولبررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس
بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان میدهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژهها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...
متن کاملمشارکت نقاشان در فعالیتهای جمعی جامعه هنر نقاشی ایران
هنرمندان نوآور نیاز به نهادهایی دارند که آفرینشهای نوآورانه آنها را حمایت کند؛ آنها با فعالیتهای جمعی، جهت تأسیس اجتماعات، گروهها و انجمنهای هنری به این تأیید، تثبیت و حمایت دست مییابند. اما فعالیتهای جمعی در هنر مدرن با موانعی مواجه است؛ موانعی همچون انزواگزینی رومانتیک هنرمندان و حاشیهنشینی آنان در ساختار جامعه که از مشارکت آنها در فعالیتهای جمعی میکاهد. از این رو در مقاله حاضر به...
متن کاملنقش نقاشان زن، در احیا و حفظ سنت نگارگری در نقاشی معاصر ایران (در دهه 50 تا 80)
علیرغم گسترش همهجانبۀ مبانی هنرهای تجسمی مدرن، و انبوه سبک ها و تکنیکهای مختلفی که به سرعت در دنیا منتشر میشوند، نگارگری ایرانی، چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه کارکردهای بصری و بیانی فراوانی یافته است. با حضور پر شمار زنان به عنوان نقاش در تاریخ هنر ایران در دوران معاصر، نقاشان زن ایرانی، علاوه بر کاربست روشها و تکنیکهای غربی، در به کارگیری برخی شگردهای تصویری این گنجینه بصری در ن...
متن کاملتحلیل و نقد کتاب ادبیات معاصر ایران (نثر)
چکیده پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهة اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، کتابهای متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسیاند و نیز دارای ویژگیهای خاص خود هستند که در جای خود استفاده میشوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمدرضا روزبه، تاحدودی با سایر آثار منتشرشدة دیگری که در این دوره به بازار ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023