طراحی و ساخت ویترین هوشمند با استفاده از واقعیت افزوده
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده مهندسی مکانیک
- نویسنده سید نوید حیدری صبی
- استاد راهنما علی نحوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
واقعیت افزوده با ادغام کردن دنیای واقعی با اطلاعات رایانه ای، ادراک کاربر را نسبت به دنیای واقعی بالامی برد. در واقعیت افزوده، المانهای فیزیکی دنیای واقعی با تصاویر شبیه سازی شده رایانه ای ترکیب می شوند تا کاربر اطلاعات بیشتری از محیط اطراف خود کسب کند. کاربردهای متنوع آن در تلفن های همراه پنجره ی جدیدی را پیش چشم ما می گشاید. با این وجود، نیاز به حمل دائمی ابزارهایی چون ردیاب و نمایشگر، هنوز هم اصلیترین مانع در مقابل فراگیر شدن واقعیت افزوده است. پایان نامه ی پیش رو باپیشنهاد روشی برای رفع این محدودیت در مواردی مشخص، امکان استفادهی گسترده از واقعیت افزوده در زندگی روزمره را ممکن میسازد. روش پیاده شده، با استفاده از یک حسگر تشخیص سه بعد ی، موقعیت کاربر را حدس زده و تصویر ساخته شده توسط رایانه را به کمک یک ویدئوپروژکتور بر روی شیشه ی پیش روی او می تاباند. بدین ترتیب با استفاده از حسگر سه بعدی ثابت به جای ردیاب و ویدئوپروژکتور به جای نمایشگر روی سر،کاربر نیازی به حمل وسیلهای خاص ندارد . استفاده از این روش کاملا جدید ، کاربردواقعیت افزوده در زندگی روزمره را، توسعه ی قابل ملاحظهای می بخشد. از جمله ی این پیشرفتها استفاده از آن در امر بازاریابی و آموزش است. با وجود کاربردهای مختلف این رهیافت، تمرکز اصلی این پایان نامه، پیاده سازی این فناوری بر روی ویترین فروشگاه هاست. طراحی ویترین هوشمند به گونه ای انجام شده است که با کوچکترین تغییرات در اکثر ویترینها قابل پیاده سازی باشد. روش کار ویترین به این صورت است که وقتی عابری در محدوده ی ویترین قرار می گیرد، سیستم موقعیت او را تشخیص می دهد. ابتدا اطلاعات همه ی محصولات در کنار هر کدام از آنها بر روی شیشه نمایش داده می شوند. در صورتی که کاربر محصول خاصی را انتخاب کند، اطلاعات دیگر محصولات پاک شده، نور ویترین کم می شود. سپس به کمک یک ربات دو درجه آزادی در داخل ویترین، نوری متمرکز به جسمی که کاربر انتخاب کرده تابانده شده، و در ادامه اطلاعات کاملتری از آن محصول بر روی شیشه نمایش داده میشود. در تمام مدتی که کاربر در محدوده ی ویترین قرار دارد اگر موقعیت کاربر در فضای مقابل ویترین تغییر کند، تصویر نشان داده شده بر روی شیشه نیز به گونهای جابجا میشود که کاربر همیشه اطلاعات ساخته شده توسط رایانه را در کنار تصویر محصول واقعی ببیند. کاربر با لمس آن قسمت از شیشه که جسم را در آن مشاهده میکند، امکان انتخاب اجناس مختلف داخل ویترین را دارد. در طول مدتی که کاربری در روبروی ویترین قرار نداشته باشد، سیستم وارد موقعیت پیش نمایش شده و با تاباندن نور متمرکز به هر کدام از اقلام فروشگاه، اطلاعات مربوط به آن جسم خاص را نمایش می دهد.یک الگوریتم ویژه راست دست یا چپ دست بودن کاربر را تشخیص می دهد تا با کمک آن بتوان منوها را با کمک یک الگوریتم فازی در بهترین موقعیت ممکن نسبت به کاربر قرار داد.
منابع مشابه
بررسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیستشناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای شهر جدید اندیشه که در سال تحص...
متن کاملطراحی و پیاده سازی یک سیستم بافت آگاه واقعیت افزوده
واقعیتافزوده ترکیبی از دید واقعی با محتوای مجازی در زمان آنی است که رابطی جهت بهبود درک کاربر با دنیای واقعی و تعامل با آن است. استفاده گسترده از دستگاههای تلفن هوشمند مجهز به حسگرهای مختلف مانند GPS، ژیروسکوپ، دوربین و همچنین دسترسی گوناگون به شبکهه...
متن کاملبهبود دقت واقعیت افزوده با استفاده از تارگت ها - مطالعه موردی: بصری سازی زیرساخت های زیرزمینی
زیرساخت های زیرزمینی شامل برق، گاز، مخابرات، آب و فاضلاب توسط سازمان های مرتبط مدیریت و کنترل می شوند. در پروژه های همراه با حفاری امکان تشخیص اشتباه مکان تأسیسات وجود دارد. بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب به زیرساخت ها و بروز خسارت های مالی و جانی فراوان، بررسی آنها ضروری است. امروزه GIS فراگستر و فناوری های جدید نظیر واقعیت افزوده می توانند به عنوان...
متن کاملتبیین هنر واقعیت افزوده و نسبت آن با جهان واقعی
ظهور تکنولوژی و رسانۀ دیجیتال در هنر پدیدهای معاصر است. در تکنولوژی واقعیت افزوده، نمایی سهبعدی و تعاملی از جهان واقعی برای مخاطب ایجاد میشود که ترکیبی از واقعیت و مجاز میباشد. هنر واقعیت افزوده از این تکنولوژی به مثابۀ رسانه استفاده میکند. هدف از این مقاله تبیین هنر واقعیت افزوده و واکاوی این مطلب است که واقعیت ساخته شده در این هنر چه نسبتی با واقعیت جهان واقعی دارد. این پژوهش با روش تحلی...
متن کاملمعرفی شیوهای نوین در ساخت و ساز دیجیتال فرمهای آزاد در معماری براساس فنآوری واقعیت افزوده
By introducing new digital fabrication techniques and robotic fabrication in the 20th century, architects were encouraged to use innovative materials and novel tools to solve problems not only in design, but also in construction. Robots allow architects to design a more complex machining process for on-site fabricating work, but they were very costly and complicated as well. Because of rapid d...
متن کاملطراحی پرتفوی هوشمند با استفاده از مدلهای سرمایه گذاری کمی
در چند دهه گذشته شناسایی متغیرهای حالت و پارامترهای یک مدل از روی داده های اندازه گیری شده، افزایش چشمگیری داشته است این رشد گسترده نیاز فزاینده به مدلهای فراگیر و یکپارچه ایجاد کرده است. دستیابی به رشد مداوم و بلندمدت اقتصادی نیازمند تخصیص بهینه منابع می باشد و این مهم بدون استفاده از بازارهای مالی، به ویژه بازار سرمایه کارآمد امکان پذیر نیست لذا بهینهسازی پرتفوی و تخصیص ثروت بین داراییهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده مهندسی مکانیک
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023