تنفس و نوازندگی ترمبون
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده مهدی اردمه
- استاد راهنما شریف لطفی آریا باستانی نژاد
- سال انتشار 1392
چکیده
خلاصه مطالب پایان نامه: تنفس و تسط بر تکنیک های صحیح آن از مهمترین پارامترهای آموزش ساز ترمبون محسوب می شود. به اندازه لازم شنیده ایم یا خوانده ایم که چرا در رابطه با شیوه تنفس، در نوازندگی سازهای بادی، مشکلاتی وجود دارد. وقتی صحبت از این موضوع پیش می آید، بدون تردید باید گفت که تنفس، مورد خوبی است برای فکر کردن و لذت بردن از آن و اینکه تنفس چگونه نقش موثر و کلیدیی در عملکرد ذهن دارد. این موضوع در رابطه با نوازندگانی پیش می آید که با تنفس و عملکرد دستگاه تنفسی مشکل ندارند و دارای توانمندی تکنیک تنفسی بالایی هستند.(لارسن،1،2009) برخی نوازندگان ساز ترمبون ممکن است مشکلات زیادی در ارتباط با کنترل تنفس داشته باشند و دلایل آنها هم برای این مشکل واحد، متفاوت است. برخی اوقات مشکل، براساس وضعیت بدن در ارتباط با ساز است، و یا ممکن است بر اثر عدم تحرک این مشکل پیش آمده باشد. مثلاً وقتی که نوازنده در حالتی از نگرانی بسر می برد. در این حالت بدن به شکل خودکار عکس العمل های خاص دارد که عضلات تنفس دچار فشار شده و خوب عکس العمل نمی کنند. این شرایط سبب تنفس مقطعی و کوتاه مدت شده، که در نوازندگی نارسا و ناکارا می باشد. یعنی این عضلات در چنین شرایطی، ممکن است به سختی کار کنند. برای نواختن ساز ترمبون این معضل باید حل شود تا تنفس بتواند با شرایط بهتری عمل کند. در این نوشتار سعی شده است، روش درست دم و بازدم به هنگام نوازندگی ساز ترمبون بیان شود. کلید واژه های تحقیق : تنفس و پداگوژی ترمبون
منابع مشابه
بررسی عملکرد دستگاه تنفس در نوازندگی ساز نی و ارائه ی راهکارهایی جهت صداسازی
مهمترین تکنیک در نواختن سازهای بادی، تسلط به صدا و ایجاد صدایی درخشان از ساز است که از چگونگی دمیدن در آنها ناشی میشود. این امر در نی هفتبند که به جهت نوع دمیدن و صدادهی در گروه سازهای بادی، منحصر به فرد میباشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، ارائهی راهحل هایی جهت بهبود صدادهی ساز نی و ارتقای نوازندگی این ساز، با تمرکز بر نحوهی بهکارگیری صحیح اندام تنفسی و لبها در هنگام ...
متن کاملبررسی عملکرد دستگاه تنفس در نوازندگی ساز نی و ارائه ی راهکارهایی جهت صداسازی
مهم ترین تکنیک در نواختن ساز های بادی، تسلط به صدا و ایجاد صدایی درخشان از ساز است که از چگونگی دمیدن در آنها ناشی می شود. این امر در نی هفت بند که به جهت نوع دمیدن و صدادهی در گروه سازهای بادی، منحصر به فرد می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، ارائه ی راه حل هایی جهت بهبود صدادهی ساز نی و ارتقای نوازندگی این ساز، با تمرکز بر نحوه ی به کارگیری صحیح اندام تنفسی و لب ها در هنگام ...
متن کاملبررسی رابطه نوازندگی با میزان شنوایی
Background : Sound pollution has unwarranted effects on hearing loss. Despite numerous prior studies on sound pollution and its effects in industrial environments, scanty studies are available among musicians. The aim of the present study is to evaluate the association between musical instruments noise and hearing loss. Material and method : For this prospective study, 50 professional players o...
متن کاملپارامترهای سمعی در آموزش نوازندگی فلوت
سبک نوازندگى فلوت در دوران معاصر که معیارها و استانداردهاى جهانشمولى را دربرمىگیرد، تحت نفوذ مکتب فرانسه توسعه یافته و کنسرواتوار پاریس در پایهریزى رویکردهاى پداگوژیک در نوازندگى این ساز، نقش کلیدى داشته است. علیرغم تعداد زیاد کتب و تمرینات به جای مانده از معلمان این مؤسسه، هیچیک از آنها دستورالعملی مربوط به تکنیک صداسازی و سونوریته مطرح نکردهاند و هر آنچه باقی مانده است، موارد مربوط به مها...
متن کاملبررسی رابطه نوازندگی با میزان شنوایی
سابقه و هدف : سروصدای زیاد بر روی شنوایی اثر سوء دارد بطوری که مشخص شده هر صدائی بیش از 85 دسی بل می تواند برای شنوایی مضر باشد. علیرغم توجه به اثرات سوء سروصدا در صنعت، متاسفانه از امکان تاثیر سروصدای موسیقی بر روی شنوایی غفلت شده است. تحقیق حاضر جهت بررسی اثرات سروصدای آلات موسیقی بر روی گوش در سالهای 76-1373 بر روی نوازندگان حرفه ای شاغل در تالار وحدت شهرتهران انجام شد. روش بررسی :...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023