بررسی دو گونه alyssum longistylum l و aegilops columnaris zhuk به عنوان گیاه پالا برای پساب اراک

پایان نامه
چکیده

با توجه به محدود بودن منابع آب، رشد بی رویه جمعیت و گسترش صنایع و کشاورزی، استفاده از آب های بازیافتی امری ضروری است. اعضای جنس aegilops گیاهانی علوفه ایی هستند که به دلیل شباهت به گندم خوراکی و مقاوم بودن به تنش های زیستی و غیر زیستی در به نژادی گندم اهمیت و کاربرد دارند. برخی اعضای جنسalyssum نیز از جمله گیاهان دارویی هستند. این پژوهش به بررسی قابلیت گونه های aegilops columnaris zhuk و alyssum longistylum l. در پالایش پساب شهر اراک به منظور استفاده از پساب در کشت گیاهان دارویی و زراعی می پردازد. نگهداری و آبیاری نمونه های هم سن برداشت شده از مزرعه از گونه های مورد مطالعه با سه تیمار آب مقطر، آب شُرب و پساب خروجی شهر اراک، در ده تکرار و در شرایط یکسان به مدت دو هفته انجام شد. پارامترهای رشد و فیتوشیمیایی در همه نمونه های شاهد و تحت تیمار هر دو گونه اندازه گیری و بررسی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss آنالیز گردیدند. نتایج نشان داد آبیاری با پساب به دلیل داشتن املاح زیاد سبب افزایش بیوماس و حاصلخیزی خاک می شود. اما کاهش درصد محتوای آب بخش هوایی و ریشه و همچنین کاهش کلروفیل ها و کاروتنوئیدهای گیاهان تحت تیمار پساب در مقایسه با شاهد مشاهده گردید که به کلروز، نکروز و ریزش برگ ها می انجامد. مقایسه فلاونوئیدهای برگ تغییر در تعداد و نوع فلاونوئیدهای برگ گیاهان تحت تیمار نسبت به شاهد را نشان داد. افزایش عناصر سدیم، پتاسیم، کلر و کلسیم بخش هوایی و ریشه در نمونه های تحت تیمار پساب از هر دو گونه نسبت به شاهد نشان دهنده جذب آنها از محیط است. تصور می شود ایجاد تغییرات فیتوشیمیایی، واکنش دفاعی گیاه در برابر استرس فیزیولوژیک ناشی از ترکیبات پساب باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه .Crucianella angustifolia L به عنوان گونه جدید برای ایران

گونه Crucianella angustifolia که از آذربایجان (کلیبر) جمع‌آوری گردیده بعنوان گونه‌ای جدید برای فلور ایران گزارش می‌گردد.

متن کامل

گونه .crucianella angustifolia l به عنوان گونه جدید برای ایران

گونه crucianella angustifolia که از آذربایجان (کلیبر) جمع آوری گردیده بعنوان گونه ای جدید برای فلور ایران گزارش می گردد.

متن کامل

تأثیر قطعه قطعه شدن جنگل بر ترکیب و پراکنش گونه های گیاهی در دامنه های شمالی جنگل های کرمانشاه

این بررسی با هدف بررسی تأثیر قطعه‌قطعه شدن جنگل­ها بر روی ترکیب و پراکنش گونه­ های گیاهی، در دامنه­ های شمالی جنگل‌های بلوط استان کرمانشاه انجام شد. سه قطعه جنگلی با جهت شمالی و با شرایط مشابه فیزیوگرافی انتخاب و در هر قطعه، در فواصل صفر، 25، 50، 100 و 150 متری، با استفاده از سه ترانسکت که در فواصل 200 متری از هم قرار گرفتند، اقدام به نمونه ­برداری از پوشش گیاهی شد. برای گروه­ بندی از روش­های آ...

متن کامل

گزارش گونه Scorzonera koelpinioides به عنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Scorzonera koelpinioides که از جنوب شرقی ایران بزمان جمع‌آوری گردیده، برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شود.  

متن کامل

گونه Sida rhombifolia به عنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Sida rhombifolia که ا ز شمال ایران (مناطق جلگه‌ای بین نور تا غرب چالوس و ذخیره‌گاه زیستکره میانکاله) جمع‌آوری گردیده برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود.

متن کامل

گزارش Leptaleum hamatum به عنوان گونه ای مستقل از L. filifolium و جدید برای ایران

گونه Leptaleum hamatum درفلور ایرانیکا از پاکستان گزارش گردیده ولی در فلور پاکستان مترادف گونه L. filifolium  قرار گرفته است. گونه L. hamatum  دارای خورجین باریک و بلند، نوک خورجین قلاب مانند و طول گلبرگها کمتر از دو برابر طول کاسبرگها می باشد. گونه L. filifolium  دارای خورجین کوتاه و پهن ، نوک خورجین راست و یا تا حدودی خمیده، همچنین طول گلبرگها بیش از دو برابرطول کاسبرگ می باشد. مطالعات نشان د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023