بررسی تحوّل ساختار و زبان رباعی بعد از انقلاب اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده عباس ملایی
- استاد راهنما مجید پویان مهدی ملک ثابت
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده رباعی یکی از قالب های شعر فارسی است که گذشته از فراز و فرودهای آن، همواره مورد استفاده شاعران قرار گرفته است. با بروز انقلاب اسلامی و درک صحیح سرایندگان از این قالب، همچنین تأثیرپذیری رباعی سرایان از تحوّلات زبانی و مضمونی شعر نو، روح تازه ای در این قالب دمیده شد. بعد از اتمام جنگ تحمیلی، رباعی دوران افولی را سپری کرد و دوباره از اواسط ده? هفتاد با چهره هایی جدید به مسیر تازه ای رهنمون شد که این بار، اقبال و شکوفایی دوچندانی را برای این قالب رقم زد و این توجه و بالندگی تا به امروز ادامه داشته است. بالطبع وقتی قالبی مورد بررسی موشکافانه قرار می گیرد، لحاظ کردن و شناخت تمام ریزعناصرهای سازند? آن، الزامی به نظر می رسد، زیرا اظهار نظر کردن در مورد تحوّل یک قالب بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن امکان پذیر نخواهد بود. پرسش بنیادین در این پایان نامه کیفیت تحوّل قالب رباعی در شعر پس از انقلاب اسلامی است؛ از این رو مولفه های ساختاری آن از جمله: زبان، محتوا، صورخیال و فرم در فصولی جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از یک چشم انداز کلّی می توان گفت که این قالب دیرپای و پرکاربرد شعر فارسی، در شعر پس از انقلاب اسلامی جانی دوباره یافته است، چنانکه می توان لغات و ترکیبات جدید، تصویرها و ایماژهای شاعران? نو، اندیشه ها و درونمایه های بکر و حتی دگرگونی های ساختاری را - علی-رغم ساختار محدود رباعی - در آثار رباعی سرایان پس از انقلاب اسلامی بازجُست. وقوع انقلاب اسلامی و پیدایش فرهنگ پیرامونی و ادبیات ویژه آن، وقوع جنگ تحمیلی، گرایش شاعران به عناصر و صورت های زبانی جدید به اقتضای محتوا و اندیش? نو از علل کیفیت و دگرگونی رباعی در شعر پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود.
منابع مشابه
بررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی
غزل در عهد مشروطه مانند سایر قالبهای شعری دستمایة بیان تغزلِ آمیخته با آرمانهای ملی و میهنی شد. برخی از شاعران که مبارزان راه آزادی و مشروطهخواه بودند، این قالب را با شعارهای ادبیات کارگری و مسائل اجتماعی درآمیختند تا بدین وسیله تغییراتی در «وحدت موضوعی» غزل به وجود آمد؛ برای نمونه غزل فرخی یزدی به همین دلیل، گاه ساختی گسیخته دارد. غزل پس از «افسانه» نیمایوشیج، در جریانهای «غزل میانه» و «غ...
متن کاملتحول زبان سیاسی در ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی
این مقاله به تاریخ معاصر ایران میپردازد و با توصیف شرایط اجتماعی و سیاسی ایران از دوران قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی، توضیح میدهد چگونه زبانی که در سیاست به کار میرفت دچار تغییرات اساسی و تحولات بنیادی شد و این تغییرات چه تأثیر عمیقی بر زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان بر جای گذاشت. به طوری که با تغییر زبان سیاسی، تحولات ژرفی در نگاه مردم به زندگی، شیوه زیست آنها، الگوی اندیشیدن آنها و در ی...
متن کاملبررسی وضعیت فرزندخواندگی بعد از انقلاب اسلامی
فرزندخواندگی، نهادی قانونی است که به موجب آن رابطة خاصی بین فرزندخوانده و پدرخوانده و مادرخوانده بهوجود میآید. این امر در طول تاریخ حقوق، به عنوان یکی از روشهای حمایت ازکودکان بیسرپرست وجود داشته است. در نظام حقوقی اسلام نسب منحصراً از طریق ولادت مشروع ایجاد میشود، بنابراین فرزندخواندگی باعث ایجاد نسب قراردادی نمیشود. به موجب قانون حمایت از کودکان بیسرپرست، خانواد...
متن کاملبررسی رابطه ایران و لبنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
روابط ایران و لبنان از قدیم الایام رابطهای مناسب بوده و پیوندهای تنگاتنگی بین آنها وجود داشته است و این موضوع به علت رابطه روحانیت شیعه در دو کشور ایران و لبنان به عنوان یک رکن تأثیرگذار میباشد. پس از انقلاب اسلامی در ایران و به لحاظ موقعیت استراتژیک لبنان، اکثریت شیعیان در آن کشور و به دلیل روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه بین دو کشور، لبنان از جمله کشورهایی بود که بیشترین تأثیر را از انقلاب اسل...
متن کاملبررسی امنیت ملی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی
امنیت ملی مجموعه توانمندیهای طبیعی، راهبردی و بهرهبرداری یک نظام برای دستیابی به منافع ملی را شامل میشود که نبود تهدید، صرفا مقدمه آن است. روحیه نیروهای نظامی، تعداد و هوشمندی دانشمندان، تکنولوژی، ویژگیهای رهبران و شخصیتهای سیاسی و نظامی، موقعیت ژئوپولیتیکی و قدرت اقتصادی کشور، از جمله عوامل مؤثر در امنیت ملی است. مطالعه و بررسی مبانی و بنیانهای امنیت و نیز چگونگی و شیوههای تامین آن در د...
متن کاملبررسی سیر تحول تئاتر کمدی ایران بعد از انقلاب اسلامی
کمدی نویسی در ایران، با اقتباس از آثار کلاسیک غربی مانند خسیس و دیگر آثار مولیر، آغاز شد. پس از آن، آثار نمایشی کمیک اولین نمایشنامه نویسان ایران مبتنی بر مضامین انتقادی، سیاسی، اجتماعی به صحنه رفتند. البته در نمایش های سنتی کمیک ایران، نظیر روحوضی و سیاه بازی نیز نقد مسایل روز وجود داشت.در سال های بعد از کودتای 1332 نمایش های کمیک شکلی ناپسند یافته و به تأتر لاله زاری مشهور شدند که در واقع سقو...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023