معرفی و مقایسه نسخه خطی شاهنامه مورخ 1044 ه.ق و ویژگیهای 15 نگاره از 140نگاره ی آن با شاهنامه چاپ مسکو موجود در آرشیو ملی کابل افغانستان- پروژه عملی: نقش جلد شاهنامه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده میراحمدنوید مشعوف
- استاد راهنما پرویز اسکندر پور خرمی محمود طاووسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
شاهنامه حکیم فردوسی از جمله کتابهای تاریخی، ادبی و هنری است که در بزرگترین کارگاههای هنری که از پشتیبانی شاه و شاهزادهگان برخوردار بود فراهم میآمد. که این خود نشاندهنده توجه و نگاه عمیق بزرگان به تاریخ و فرهنگ این پهناورسرزمین است. سرزمینی که روزگاری همچون نگین برانگشتری هنر جهان میدرخشید که امروز ما بدان افتخار میکنیم. نسخ خطی شعر پارسی بجای مانده از دورههای متمادی پیشین که با خود دنیایی از ادب و هنر را حمل میکند امروز تزییندهنده بزرگترین و مشهورترین موزههای جهانند؛ که کشور رنجدیده افغانستان هم با سپری کردن چند دهه جنگ و خونریزی از این دسته مستثنی نیست و در آرشیو خویش تعدادی از نسخ و اسناد تاریخی گرانبها را با همه ناهنجاریهای اجتماعی محفوظ داشته است. این آرشیو که بنای آن هم از جمله بناهای تاریخی در افغاستان به شمار میآید در زمان امیر عبدالرحمن خان بنا گردیده، که تا سال 1352 خورشیدی محل کار امیر حبیب الله پسر امیر عبدالرحمن بود و بعداز این زمان (1352) در هنگام پادشاهی سردار داوود خان از آن به عنوان کتابخانه دولتی استفاده شده که سرانجام در سال 1356 خورشیدی رسماً تحت نام آرشیو ملی افغانستان نام گذاری گردید. این آرشیو دارای هشت هزار جلد نسخه خطی و یکصد و شصت هزار اسناد تاریخی است که میتوان آنرا از جمله آرشیوهای پر بار و غنی در بین کشورهای شرقی به حساب آورد، که از آن جمله شاهنامه فردوسی مورخ 1044 ه ق با هفتصد برگ با کتابت بسیار پاکیزه عبدالرزاق ابن عطأ الله و یکصد و چهل نگاره با تصویرگری محمد سمیع محمد شفیع است که در این پایاننامه به معرفی و بررسی گرفته شده است. روش تحقیق در این پایاننامه توصیفی_تحلیلی، تاریخی است.
منابع مشابه
شناسایی و معرفی نگارگران و حامیان نسخه خطی شاهنامه فردوسی کتابخانه ملی فرانسه به شماره 490
شاهنامه فردوسی محفوظ در کتابخانه ملی فرانسه به شماره 490 متعلق به عصر صفویه است. با توجه به امضا و کاتب آن در تاریخ ذی قعده 1012 ه.ق (30 آوریل 1604 میلادی) به دست محمد جان الکرمانی کتابت آن به پایان رسیده است. این نسخه دارای 55 نگاره بدون امضا و رقم است. هدف از این پژوهش شناسایی و معرفی حامی، کارگاه و نگارگران آن است. به این منظور از طریق بررسی ویژگیهای این نسخه همچون تذهیب، شیوه اجرایی نگاره...
متن کاملنقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره های شاهنامه رشیدا
جمال و جلال دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است . اما نقش آنها درساحت هنر سنتی ، به ویژه نگارگری ، آن چنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان،تبیین نگارگری چندان ممکن نیست . در نگارگری ایرانی ، به ویژه نگاره های شاه نامه رشید ا،شخصیت های گوناگونی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. اینویژگی را می توان با عناوین ارزشی؛ موجودات خیر و شر، خیالی؛ موجودات اسطوره ای ...
متن کاملشاهنامه عصر صفوی کابل و بازنمایی درون مایههای آن
هنوز با وجود اینکه صدها دستنویس شاهنامة حکیم توس مورد بررسی و تحقیق صاحبنظران قرار گرفته است، باز گه گاه و از روی اتفاق پرده از رخسار حجلهنشینانی تنها مانده و فراموش شده برداشته میشود و مشتاقان هنر و دوستداران و ادیبان یا هنرمندانی را که انتظار ندارند چنین اتفاقی رخ دهد، در حیرت فرو میبرد. یکی از این دست آثار، شاهنامهای کامل، مصور و مذهّب با خوشنویسی بسیار زیباست که در سال 1044 هجری قمر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023