بررسی مردم شناختی فیلم های قیصر و طوقی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • نویسنده رضا نبی زاده
  • استاد راهنما محمد عارف محمد همایون سپهر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

سینما از یک بعد به مثابه آینه ای از رفتار و آرزوهای مردم و به طور کل فرهنگ است و از بعد دیگر سینما ایده و نظر مولف است که بر جامعه نیز تاثیر متقابل دارد. در دهه پنجاه تعداد 512 فیلم سینمایی در ایران ساخته شده و این پژوهش از بین تعداد معدودی از آثار چشمگیر و ارزشمند سینمایی آن دهه به فیلم سینمایی قیصر ساخته مسعود کیمیایی که به تعبیری نقطه عطف سینمای ایران محسوب می گردد و طوقی ساخته مرحوم علی حاتمی که یکی از آثار ارزشمند آن هنرمند فقید می باشد، می پردازد. به اعتقاد صاحب نظران، قیصر پنجره ای نو به سینمای آن دوران باز نمود و راه را برای فیلمهای دیگری از همین نوع از جمله طوقی باز نمود. نگارنده در این پژوهش سعی دارد زمینه های فرهنگی موثر بر شکل گیری شخصیتهای فیلم قیصر و طوقی را در ابعاد جسمانی، روحی- روانی، اعتقادی و اجتماعی تجزیه و تحلیل نماید. همچنین نگارنده قصد دارد ضمن بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، کارکردهای جوانمردی و لوطی گری و کبوتربازی در دهه پنجاه ایران را معین نماید. علاوه بر این نسبت به توصیف و تفسیر نمادها، نشانه ها، تمثیلات فیلم های قیصر و طوقی اقدام نموده و در نهایت علل اقدام انفرادی قیصر در انتقام از قاتلین خواهر و برادرش، و مرتضی در فیلم طوقی برای انتقام از قاتل همسرش را مشخص نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد قیصر و سایر شخصیتهای فیلم قیصر و مرتضی و سایر کاراکتر های فیلم طوقی نمایشی از خصوصیات فرهنگی غالب مردم شهرنشین آن دهه بوده و آشفتگی اوضاع اجتماعی و سیاسی فرهنگی آن دهه زمینه ساز ساخت و رواج این گونه فیلمها بوده است. روش مطالعه در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و کتابخانه ای، به علاوه مشاهده مستقیم فیلم قیصر و طوقی و توصیف و تفسیر نمادها، نشانه ها و تمثیلات این دو فیلم بوده است. واژگان کلیدی: مردم شناسی هنر، فیلم قیصر، فیلم طوقی، سینمای فارسی، جوانمردی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی مردم شناختی آیین های ازدواج در ایران و هند

سه مرحله اساسی در حیات زیست فرهنگی انسان وجود دارد که شامل تولد، ازدواج و مرگ است. این مراحل در همه جوامع و سرزمین­های مختلف آیین­های مخصوص به خود را دارد که نیازمند بررسی و پژوهش از جهت میراث و فرهنگ مشترک ملل مختلف است. با توجه به اینکه در خصوص بررسی مردم­شناختی و تطبیقی آیین­های ازدواج در دو سرزمین ایران و هند، تاکنون پژوهش مستقلی صورت نگرفته، این مقاله سعی در انجام آن دارد. سئوال اصلی تحقیق...

متن کامل

بررسی مردم شناختی آیین های سوگ مورد مطالعه(فیلم گاو و فیلم بیست)

در فرهنگ سنتی ما همواره مراسم آئینی و اسطوره ای با مفاهیم متنوع برگزار شده اند. سوگواری از اعمالی است که دنباله رو آئین های کهن و بازتاب اساطیر کهن ایران است. در خصوص آئین ها و مراسم سوگواری در این سرزمین پهناور بایستی گفت که مردم برای ایجاد ارتباط و کنش متقابل همیشه نیازمند به یکدیگر بوده و هستند و این آئین ها به عنوان عاملی برای انسجام و وحدت و حفظ ارزش های موجود همواره دارای اهمیت بوده اند. ...

15 صفحه اول

بررسی زیبا شناختی غزل" گلوی شوق" قیصر امین پور

از میان تعاریف و بحث‌های گوناگون در مورد زیبایی شناسی می­توان اصولی را استخراج و استنباط کرد و به ارزیابی یک اثر هنری پرداخت. این اصول عبارتند از: وحدت، تناسب، تعادل، نظم، حد معین و کمال. در مقاله‌ی حاضر، به هدف نقد عملی زیبایی شناسی، غزل " گلوی شوق" از قیصر امین پور، به عنوان یکی از نمونه های عالی غزل معاصر، موردتجزیه وتحلیل قرار گرفته‌است. این بررسی حاکی از آن است که شاعر، عناصر مختلف زیبایی ...

متن کامل

بررسی مردم شناختی ویژگی های فرهنگی و اقلیمی در ضرب المثل های شهر کرمان

این  مقاله با موضوع «بررسی مردم شناختی ویژگیهای فرهنگی و اقلیمی در ضرب المثل های شهر کرمان» بر آن است تا با الهام ازنظریه های مردم شناسی  همچون «تطور گرایی» ، «اشاعه گرایی»، «کارکرد گرایی»، «ساختارگرایی» و «زبانشناسی ساختاری»، «فرهنگ و شخصیت»، «اسطوره شناسی» به تدوین چارچوب نظری و تبیین مردم شناختی ضرب المثل ها در کرمان  پرداخته و کلیه اطلاعات گردآوری شده از طریق روش میدانی و تکنیک مشاهده مشارک...

متن کامل

سینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»

این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل داده­ها انتخاب شده است. روش نشانه­شناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سه­گانه منجر به نتایج زیر می­شود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی می­کند که با سنتی غیر ...

متن کامل

مطالعه مردم شناختی سینمای عبدالرضا کاهانی (مطالعه موردی فیلم بیست)

سینما دارای ماهیت اجتماعی است وپدیده ای خنثی نیست وبر تمامی ارکان جامعه موثر است.مطالعات سینمایی و نظریه فیلم، در این سالها شکل تازه ای به خود گرفته است ودیگر نمی توان سینما را به تنهایی، و یکه در حوزه هنرهای هفتگانه ،مورد تامل و بررسی قرار داد. این رساله می کوشد ، فیلم" بیست " به کارگردانی آقای عبدالرضا کاهانی را به لحاظ جنبه ی مردم شناختی، مورد بررسی قرار بدهد. همچنین زمینه های فرهنگی-اجتماع...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023