تحلیل ساختارگرایانه نقشمایه های ترکیبی- تخیلی بر روی آثار مکشوفه در فلات ایران از هزاره پنجم قبل ازمیلاد تا حمله اسکندر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده بیتا مصباح
- استاد راهنما علیرضا هژبری نوبری ابوالقاسم اسماعیل پور محمود طاووسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
نقوش تخیلی– ترکیبی در فلات ایران از هزاره پنجم قبل از میلاد به طورگسترده ای و بر روی انواع آثار و اشیا به جامانده به کاررفته اند. مطالعه نقوش تخیلی – ترکیبی از دیدگاه سازمان تشکیل دهنده نقوش و نیز مفاهیم مرتبط با این نقوش مهم ترین موارد مورد بررسی در پژوهش حاضر هستند. این پژوهش ضمن استفاده ازعلم نشانه شناسی مبتنی برروش شمایل شناسی اروین پانوفسکی به مطالعه سازمان تشکیل دهنده نقوش در ساختار ترکیب ها و نیز الگو شناسی آنها پرداخته است. این روش مطالعه منجر به شناسایی ساختار بیش از 219 نقشمایه تخیلی و طبقه بندی آنها در 8 گروه اصلی ترکیبات انسانی، شیر و عقاب، بز، اسب، گاو، شیر، موجودات چندگانه و دیوها شده است. طبقه بندی نقوش در 8 گروه اصلی در نهایت منجر به تشخیص و کشف ساختار اصلی دخیل در شکل گیری نقوش تخیلی در ایران گردید. بر این اساس ، چهار موجود انسان ، عقاب ، شیر و گاو موجودات اصلی در شکل گیری نقوش تخیلی به شمار می روند. علاوه بر این مطالعه مکانی نقوش تخیلی نشان می دهد که سرچشمه های ابداع نقوش در داخل فلات و نزد ساکنان بومی سرزمین ایران وجود داشته است. تاثیر اقوام همسایه ویا مهاجر تنها در شکل کلی نقشمایه موثر بوده و در برخی موارد بعضی از ترکیبات را به این مجموعه افزوده است. واژگان کلیدی: تخیلی ، شمایل شناسی، ساختارگرایی، ترکیب پایه ، ترکیب فرعی ، الگوشناسی
منابع مشابه
بررسی نقشمایه های مردانه در تمدن ایلام (از اوایل هزاره سوم تا اواسط هزاره اول ق م)
چکیده استفاده از نقشمایههای انسانی از کهنترین زمان در آثار هنری به جامانده از تمدنهای مختلف و در دورههای تاریخی متفاوت مرسوم بوده است. پیکرههای کوچک و بزرگ انسانی از مواد مختلف و همچنین نقوش انسانی بر روی ظروف و لوازم دیگر در تمدن ایلام، نشاندهنده اهمیتی است که انسان ایلامی برای خود قائل بوده است. در حقیقت همین نقشمایههای انسانی، مهمترین منابع تصویری در جهت شناخت فرهنگ ایلامی م...
متن کاملمطالعه، تحلیل، تفسیر نقوش پرندگان بر روی سفال های منقوش هزاره پنجم تا هزراه اول قبل از میلاد بدست آمده از محوطه باستانی فلات مرکزی
چکیده: با بررسی نقش پرندگان بر روی سفال های یک منطقه؛ همچون نقش حیوانات؛ می توان به موقعیت اقلیمی آن منطقه پی برد و از سوی دیگر نتیجه گرفت که چه پرندگانی در مراسم و سنت هایی آیینی نقش داشته اند و کدام نقوش تحت تأثیر تقابلات فرهنگی منطقه ای و فرا منطقه ای بوده است. از بررسی 78 اثر نقوش پرندگان به 5 گروه ؛ 1. شترمرغ ؛ 2. مرغ ماهی خوار؛ 3. مرغابی؛ 4. غاز و 5. قرقی، بوقلمون، گنجشک، و مرغ می باش...
15 صفحه اولبررسی موجودات ترکیبی در هنر هزاره های چهارم تا دوم پیش از میلاد ایران باستان(دامنه های جنوبی فلات ایران)
نمونه های متعددی از موجودات ترکیبی در آثار مکشوفه متعلق به نواحی جنوب غرب و جنوب شرق ایران در هزاره های چهارم تا دوم قبل از میلاد وجود دارند. بدون تردید چنین مخلوقاتی زاییده ی اعتقادات و باورهای انسان های آن دوره هستند. (دفع شر و بدی و حفاظت و نگاهبانی از جمله کارکردهایی می باشند که برای این موجودات قایل بودند.) می توان گفت؛ اقوام باستانی در تقابل با دنیای پُر مخاطره ای که پیش رو داشتند، به مدد ...
15 صفحه اولاز اسکندر گجستک تا اسکندر ذوالقرنین
بخشیاز دوران تاریخی ایران را از لحاظ فرهنگی، عصر یونانیمآبی در بر میگیرد. این عصربا یورش ویرانگر اسکندر، سردار مقدونی شکل میگیرد. منابع تاریخی اسکندر، ما را بامجموعهای از روایتهای افسانهای و تاریخی روبرو میسازد که تصویری مبهم و مشوشاز اسکندر حقیقی را در ذهن ما متصور میسازد. ارزیابی دقیق متون تاریخی غربی وشرقی در دوران قبل از اسلام نشانگر نوع نگاه تعارضآمیز این منابع نسبت به همدیگراست. ...
متن کاملاز اسکندر گجستک تا اسکندر ذوالقرنین (ارزیابی و تحلیل آشفتگی منابع تاریخی اسکندر مقدونی) بخش دوّم
بخشی از دوران تاریخی ایران را از لحاظ فرهنگی، عصر یونانی مآبی در بر می گیرد. این عصر با یورش ویرانگر اسکندرـ سردار مقدونی ـ شکل می گیرد. اسکندر در سیر تفسیرهای تاریخی تبدیل به یک شخصیت جهانی می شود که در تاریخ و ادبیات ملل گوناگون به گونه های مختلف در قالب شخصیت های حقیقی و افسانه ای مطرح شده است. منابع تاریخی اسکندر ما را با مجموعه ای از مشخصات افسانه ای و تاریخی روبرو می سازد که تصویری مبهم و...
متن کاملبررسی نقشمایه های مردانه در تمدن ایلام (از اوایل هزاره سوم تا اواسط هزاره اول ق م)
چکیده استفاده از نقشمایه های انسانی از کهن ترین زمان در آثار هنری به جامانده از تمدن های مختلف و در دوره های تاریخی متفاوت مرسوم بوده است. پیکره های کوچک و بزرگ انسانی از مواد مختلف و همچنین نقوش انسانی بر روی ظروف و لوازم دیگر در تمدن ایلام، نشان دهنده اهمیتی است که انسان ایلامی برای خود قائل بوده است. در حقیقت همین نقشمایه های انسانی، مهمترین منابع تصویری در جهت شناخت فرهنگ ایلامی محسوب م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023