نمایش پرسشگر ومخاطب
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده علی رییسی
- استاد راهنما رحمت امینی فردوس حاجیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده : هدف پژوهش، بررسی رابطه نمایش پرسشگر و ابعاد رشد شخصیتی با تکیه بر قوای ادراک و ارزیابی و تشخیص مخاطب می باشد. روش تحقیق به شیوه کتابخانه ایی انجام شده.خلاصه و نتایج به دست آمده نیز به این شرح است. نمایش پرسشگر نمایشی است که یک شروع دارد. ولی بیش از یک پایان دارد و در حین اجرا در دو راهی های داستان برای ادامه مسیر از مخاطب نظر خواهی می شود. .این پژوهش بر یکی از شاخه های تئاتر با عنوان نمایش تعاملی بحث می کند. به همین دلیل آن وجه از نمایش تعاملی که پرسشگری از مخاطب است به عنوان نام این پروژه انتخاب شده است. در این نمایش مخاطب صرفا مسیر درام را از میان دو یاچند راه که می تواند از قبل پیشبینی شده باشد، انتخاب می کند و تمام تمرکزش بر تصمیم و قضاوت خود است و نقشی در اجرا ندارد. بسته به نوع نمایش و حدود امکان تعامل مخاطب، وی می تواند راه جدیدی را از جانب خود پیشنهاد دهد. این نمایش می تواند در سالن تئاتر،رادیو یا تلویزیون اجرا شود. مخاطب با ابزار های متفاوتی مانند علامت دست یا پیامک تلفن یا ایمیل، نظر خود را ابراز کند. بر اساس نظریه های روانشناسی، نمایش و رسانه این نمایش برای مخاطب می تواند کارکرد هایی داشته باشد، مانند: 1- تقویت تفکر : با پرسش هایی که نمایش از مخاطبش می کند، مخاطب باید دست به پردازش اطلاعات و تفکر بزند. تفکر منجر به کوشش شناختی خواهد شد2- ایجادکوشش شناختی: ذهن هنگام تفکر طی یک فعالیت خود انگیخته دست به تولید افکار شناختی جدیدی می زند که پیش از این وجود نداشته است و صاحب تفکر را به شناخت بالاتری می رساند.3- ایجاد کاتارسیس: اگر کاتارسیس را به معنی پاک کردن بدانیم. در یک نمایش پرسشگر کاتارسیس به معنای تخلیه تماشاگر از قفل ها، نباید ها،و بسیاری از باورهای نادرست است . با توجه به نظریه گشتالت، ذهن انسان پاسخ های عملیاتی مشابهی نسبت به تصاویر با مبدا واقعی یا خیالی می دهد. لذا هنگامی که مخاطب در دنیای نمایش می تواند خود را به جای شخصیت اصلی تصور کند و به جای او به تصمیم بگیرد. تجربه ایی از زندگی به دست خواهد آورد که به اندازه یک تجربه واقعی آموزنده است ولی به اندازه یک تجربه واقعی عواقب و عوارض ماندگار ندارد. این نمایش می تواند کاربرد هایی به این شرح داشته باشد:1- ارزیابی عقاید و ارزش ها2- بازخوانی روایت ها ، واسازی و به چالش کشیدن آن ها3- مطالعه اوضاع اجتماعی ، سیاسی روز 4- خلق دنیایی بی حد و مرز و تجربه ناممکن ها و نباید ها. در پایان تعدادی از تهدید ها و فرصت ها و پیشنهادات برای اجرای این نوع نمایش در ایران بر شمرده شده است.
منابع مشابه
براورد خطای پرسشگر در آمارگیریها
چکیده. اگر آمارگیری بهصورت رو در رو توسط پرسشگر اجرا شود، حضور پرسشگر تأثیر بهسزایی بر هزینههای آمارگیری و کیفیت دادهها خواهد داشت. خطای پرسشگر بهدلیل عدم دقت پرسشگرها به وجود میآید و باعث خطا در پاسخ میشود. در این مقاله ضمن مرور خطاهای غیرنمونهگیری با انجام یک شبیهسازی، واریانس میانگین برای دادههای شبیهسازی شده که تحت تأثیر خطای پرسشگر قرار گرفتهاند براورد میشوند. همچنین واریانس ب...
متن کاملبراورد خطای پرسشگر در آمارگیری ها
چکیده. اگر آمارگیری به صورت رو در رو توسط پرسشگر اجرا شود، حضور پرسشگر تأثیر به سزایی بر هزینه های آمارگیری و کیفیت داده ها خواهد داشت. خطای پرسشگر به دلیل عدم دقت پرسشگرها به وجود می آید و باعث خطا در پاسخ می شود. در این مقاله ضمن مرور خطاهای غیرنمونه گیری با انجام یک شبیه سازی، واریانس میانگین برای داده های شبیه سازی شده که تحت تأثیر خطای پرسشگر قرار گرفته اند براورد می شوند. همچنین واریانس ب...
متن کاملوقت کشی: نمایش احساسات/ بازداری از نمایش احساسات
موضوع مطالعه در نمایشگاه ساموئل بکت، خود را مینمایاند. در این نمایشگاه، اثر بکت به نام ”فیلم“ نمایش داده میشود. ”ویدئو“ و ”محاکمه“ در کنار ”فیلم“، زنجیره روایی این مقاله را شکل میدهند. ویژگی مشترک این ژانرها، ابهام در کیستی ابژه و چیستی ذهنیت است: موارد تاثیر گذار بر خودآگاهی به عاملیت سیاسی و احساس مسئولیت سیاسی. بکت در فیلم خود به دیدگاه تصاویر سه گانه دلوز نزدیک میشود؛ دلوز معتقد است که...
متن کاملفضاسازی در نمایش رادیویی؛ «تحلیل نشانهشناختی فضا در نمایش رادیویی»
نمایش رادیویی گونۀ شناختهشده و معتبری از درام است که از استقلال و یگانگی نمایشی برخوردار است. در این میان، توجه به فضاسازی دراماتیک در نحوۀ تأثیرگذاری و معنارسانی نمایش رادیویی مقولهای مهم و حیاتی به شمار میرود. این پژوهش تلاش میکند تا با تکیه بر روشها و ابزارهایی که علم نشانهشناسی در اختیارمان گذاشته است، ابعاد فضاسازی در نمایش رادیویی را تجزیه و تحلیل کند و نشان دهد که چگونه و در اثر ت...
متن کاملنمایش دیگری:
در سالهای اخیر مطالعۀ «دیگری» و «نمایش دیگری» به صورت مستقل در سنت مطالعات فرهنگی بهخصوص نزد محققانِ «مرکز مطالعات فرهنگی بیرمنگام» همچون استوارت هال اهمیت یافته و از آن به عنوان دریچهای برای شناخت خود، جامعه و فرهنگ خودی استفاده میشود. شرقشناسی ادوارد سعید و غرب و بقیه استوارت هال دو نمونۀ درخشان چنین مطالعهای را نشان میدهند. صنایع فرهنگی و ارتباطات انسانی از مهمترین مسائل ﻣﺆثر در شکلگ...
متن کاملمارتین لینگز و هنر نمایش: بهسوی بوطیقای نمایش عرفانی
چکیده مارتین لینگز بهعنوان یکی از نمایندگان برجسته سنتگرایی متأخر، ادامهدهنده و تکمیلکننده کار اسلاف خود بوده و برخی از زمینههای ناکاویده سنت را مورد تحقیق و تحلیل قرار داده است؛ یکی از مهمترین این زمینهها، ادبیات نمایشی و نمایش است.پیش از لینگز، توجهی جدی از سوی محققان هنر قدسی به نمایش دیده نمیشد و پس از او نیز چندان مورد اعتنا واقع نشد؛ و او تا حد زیادی در کار خود درون جر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023