تحلیل طنز موقعیت در نمایش نامه های دوره طلایی نمایش نامه نویسی در ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده سولماز معینی
  • استاد راهنما احمد رضی رضا چراغی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

طنز یکی از گونه های ادبی با اهمیت در دوره معاصر است که به دو نوع کلامی و غیرکلامی قابل تقسیم است. طنز موقعیتیکی از انواع طنز غیرکلامی است که می تواندآمیزه ای از رفتار، موقعیت، صحنه و گفتار نیز باشد، اما محوریت در این گونه از طنز، بر موقعیتِ ایجاد کننده آن استوار است و بقیه عناصر برای تولید طنز در خدمت موقعیت قرار می گیرند. اگر طنز محصول نوعی بازی ادبی و بهره یابی از ایهامات زبانی یا صناعات بیانی باشد، آن را طنز عبارتی، و در صورتی که محصول نوع ساخت و پرداخت و برآمده از فضاسازی و نوع معماری اثر باشد، آن را طنز موقعیت می گویند. این نوع طنز بر کنایات نیش دار تکیه ندارد بلکه در اعماقمعماری اثر پنهان است. اصولاً جلوه این گونه طنز در نمایش نامه ها و فیلم نامه ها به دلیل حاکمیت منطق دراماتیک در آن ها بیشتر است. دو دهه چهل و پنجاه در اثر هجوم جریان های روشنفکری و برخی وقایع تاریخی سیاسی جزو مهم ترین و سرنوشت سازترین دوران اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران محسوب می شود که بستر پیشرفت بسیاری از آثار ادبی و نمایشی و... را فراهم کرد. همزمان با پیشرفت های فرهنگی در اوائل دهه چهل و پس از آن نمایش نامه هایی به نگارش درآمد که تئاتر کشور را متحول ساخت. برخی از این آثارساختاری آمیخته به طنز داشتند. سه نفر از بهترین نمایش نامه نویسان این دوره، بهرام بیضایی، اکبر رادی و غلامحسین ساعدی بودند و تحقیق در آثار ایشان نشان می دهد که شخصیت پردازی، طرح، صحنه، رفتار و دیالوگ های این آثار گنجایش های بالقوه ای برای ایجاد طنزموقعیت دارد. ادبیات این سه نویسنده، ادبیات اعتراض به جهل و اختناق دوره خودشان است که در قالب طنز نمود پیدا می کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تاثیر نمایش نامه نویسی برتولت برشت بر نمایش نامه نویسی غلامحسین ساعدی بر اساس روش فرانسوی

چکیده : در این پایان نامه که موضوع آن «بررسی تطبیقی تاثیر نمایش نامه نویسی برتولت برشت برنمایش نامه نویسی غلامحسین ساعدی براساس روش فرانسوی» است، تئاتر یکی ازهنر های بسیار مهم و موثّر در ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع مختلف شناخته شده است . با توجّه به این که رابطه ی بسیار نزدیکی میان تئاتر و ادبیّات وجود دارد ، برای بررسی تغییرات فرهنگی و میزان تأثیر و تأثّر متون نمایشی بریکدیگر از روش فرانسوی که...

15 صفحه اول

تحلیل الگوهای ساختاری نمایش نامه های حمید امجد

حمید امجد یکی از نمایش نامه نویسان معاصر و صاحب سبک است. او از ١٣٦٥ تاکنون با نوشتن نمایش نامه و به صحنه بردن نمایش ها، حضوری مستمر و ارزشمند در این عرصه داشته است. در این مقاله، پس از مقدمه ای کوتاه و معرفی اجمالی حمید امجد، به اختصار به مفهوم ساختار و ساختارگرایی و سپس تحلیل بخشی از آثار امجد (نمایش نامه های دهه های هفتاد و هشتاد) با تکیه بر ساختار روایت آن ها می پردازیم. هر نمایش نامه جداگان...

متن کامل

جایگاه زبان در دو نمایش نامه

تئاتر نمایش داستانی تخیلی به واسطه ی ژست و کلام است و دارای دو زبان کلامی و غیر کلامی یا صحنه ای است. هدف مطالعه ی حاضر بررسی زبان در دو نمایشنامه از دو فرهنگ متفاوت است : «آخر بازی» بکت و «افرا یا روز می گذرد» نوشته ی بهرام بیضایی. نمایش اول را نمونه ی تئاتر نو یا پوچی می دانند که نویسندگان آنها قصد داشته اند عناصر سنتی تئاتر غرب را به چالش کشیده و طرد کنند. ما بر این باوریم که نمایشنامه ی بیض...

متن کامل

صورت بندی میدان تولید نمایش نامه در ایران (1340 تا 1349)

در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ  دﻧﺒﺎل ﺑﻮده آن ﭘﻲ اﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺑﻪ روﻳﻜﺮد ﻧﻈﺮی  ﻳﺮ ﺑﻮردﻳﻮ درﺧﺼﻮص ﺗﻮﻟﻴﺪ ادﺑﻲ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﺻﻮرت ای ادﺑﻲ ﺑﭙﺮدازﻳﻢ و  ﺑﻨﺪی ﻣﻴﺪان ﺗﻮ اﻳﻦ ﻟﻴﺪ  اﻳﺮان ﮔﻮﻧﻪ ادﺑﻲ را در   دﻫﻪ ﭼﻬﻞ ﺷﻤﺴﻲ اراﺋﻪ دﻫﻴﻢ . ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪات و ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در دﻫﻪ ﻣﺬﻛﻮر و ﻛﺎرﺑﺴﺖ ﺑﻮ ﻧﻈﺮﻳﻪ  ردﻳﻮ درﺧﺼﻮص ﻗﺎﻋﺪه ﻣﻴﺪان و ﺟﺎیﮔﻴﺮی ﻣﻮاﺿﻊ ﻗﻄﺐ در ﺑﻨﺪی ﻣﻬﻢ ﺑﺮاﺳﺎس دوری و ﻧﺰدﻳﻜﻲ ﺑﻪ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023