بررسی وقوع رنگ در پرتو روانشناسی پدیدار شناختی خوانش مقایسه ای اشعار دبلیو.بی. ییتس و نیما یوشیج
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده معصومه فتحی گوهردانی
- استاد راهنما کامران احمد گلی فاضل اسدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
این مقاله خوانشی مقایسه ای پیرامون چهار رنگ اصلی از دیدگاه روانشناسی در اشعار دابلیو. بی. ییتس (w. b. yeats) و نیما یوشیج می باشد.اهمیت رنگ ها از دید گاه روانشناسی و دنیای درونی افراد کانون توجه این مقاله است. روانشناسی رنگ جدولی از رنگ ها و معانی نمادین و ضمنی آنها فراهم آورده و روانشناسی پدیدار شناختی راهی برای ورود به دنیای درونی شعرا و معانی رنگ ها در این دنیا ایجاد کرده است. از طریق یکی از روش های روانشناسی پدیدار شناختی محقق معانی شخصی و حالاتی را که هر یک از این شعرا با این رنگ ها پیوند می دهند را بررسی می نماید. سه رنگ از چهار رنگ اصلی در اشعار نیما دنیای درونی او را منعکس می کنند و هر یک هویتی مستقل دارند. این رنگ ها برای القای معانی خود به موصوفات خود وابسته نیستند. ارتباط میان معانی رنگ ها و آنچه آنها وصف می کنند از طریق نظامی شخصی بوجود آمده که نیما خود آن را بنیان نهاده است. اشعار ییتس مملو از چهار رنگ اصلی است. در مقایسه با نیما او قیاس های منطقی تری در استعارات بکار می برد و بدین طریق معانی و رنگ ها را به شکلی نظام مند تر با یکدیگر ترکیب می کند. در اشعار او رنگ ها و معانی مرتبط با آنها راحت تر قابل تقسیم بندی هستند. او رنگ ها را از موصوفات جدا نمی . بلکه در اشعار ییتس رنگ ها جلوه ای جدید به موصوفات خود می دهند و مطلبی جدید درباره آنها بیان می دارند.
منابع مشابه
بررسی وجه شبه در اشعار نیما یوشیج
وجه شبه از آن جهت که قدرت تخیل شاعر را نشان میدهد یکی از مهمترین ارکان تشبیه بشمار میآید. در کتب بلاغت سنتی، وجه شبه را به صورتهایی مختلف دستهبندی کردهاند. مانند وجه شبه حسی و عقلی، وجه شبه حقیقی و خیالی، وجه شبه تمثیلی و غیرتمثیلی. اما در این آثار نحوة ارتباط میان وجه شبه خیالی و دو سوی اصلی تشبیه کمتر مورد توجه بوده است. نیما در بسیاری از تشبیهات خود از وجه شبههای خیالی بهره برده است....
متن کاملنقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج
عاطفه یا احساس، زمینه ی درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر متن ادبی ضروری می نماید. هدف این مقاله تحلیل عنصر عاطفه در شعر نیمایوشیج از زوایای مختلف آن است.در این مقاله ابتدا همه ی رویکردهای عاطفی به دو دسته دریافت و انتقال عاطفه تقسیم شده و بعد از نگاهی گذرا به نوع عاطفه در شعر نیما به تشریح حوزه دوم پرداخته و مسائلی مانند تنا...
متن کاملکانونی سازی در اشعار روایی نیما یوشیج
نیما یوشیج یکی از شاعران معاصر است که در میان اشعار دیوان او صد و هفتاد و یک شعر از تکنیک کانونی پردازی روایت به طور کامل بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش کشف و شناخت انواع کانونیسازی در این اشعار بر اساس موقعیّت کانونیساز و میزان تداوم کانونیسازی است. بدین منظور اشعار روایی نیما یوشیج با روش توصیفی - تحلیلی بررسی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از منظر موقعیّت کانونیساز در اغلب شعرهای روا...
متن کاملبررسی وجه شبه در اشعار نیما یوشیج
وجه شبه از آن جهت که قدرت تخیل شاعر را نشان می دهد یکی از مهم ترین ارکان تشبیه بشمار می آید. در کتب بلاغت سنتی، وجه شبه را به صورت هایی مختلف دسته بندی کرده اند. مانند وجه شبه حسی و عقلی، وجه شبه حقیقی و خیالی، وجه شبه تمثیلی و غیرتمثیلی. اما در این آثار نحوه ارتباط میان وجه شبه خیالی و دو سوی اصلی تشبیه کمتر مورد توجه بوده است. نیما در بسیاری از تشبیهات خود از وجه شبه های خیالی بهره برده است. ...
متن کاملبررسى تطبیقى اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج
نیما یوشیج و بدر شاکرالسیّاب، دو شاعر نوگرا و متجددند که در عین بُعد مکانى و زمانى، روحیات مشابه و زبان شعرى یکسان دارند؛ هر دو در روستا و دامان طبیعت بزرگ شده اند و براى ادامه تحصیل، وطن و دیار خود را ترک کرده اند. بیان تنهایى و غربت و طبیعت گرایى مشخصه بارز در اشعارشان است. همچنین نوعى رمزگرایى اجتماعى در اشعارشان به چشم م ىخورد، چنان که با الفاظى نمادگونه، دردهاى اجتماعى و سکوت و خفقان دوران ...
متن کاملنقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج
عاطفه یا احساس، زمینه ی درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر متن ادبی ضروری می نماید. هدف این مقاله تحلیل عنصر عاطفه در شعر نیمایوشیج از زوایای مختلف آن است.در این مقاله ابتدا همه ی رویکردهای عاطفی به دو دسته دریافت و انتقال عاطفه تقسیم شده و بعد از نگاهی گذرا به نوع عاطفه در شعر نیما به تشریح حوزه دوم پرداخته و مسائلی مانند تنا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023