بررسی موقعیت پست مدرن از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار در هنر( مطالعه موردی : مارسل دوشان )- پروژه عملی : "جناب حادثه ! اینجا امن است "

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده زهرا سلیمانی
  • استاد راهنما علی اصغر فهیمی فر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

چکیده: اصطلاح پست مدرن و تعاریف متعددی که از آن ارائه می شود، مباحث چالش برانگیزی را ایجاد کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع که پست مدرنیته جریانی است که در واقع برآمده از دل مدرنیته و تلاشی است برای یافتن پاسخ هایی جهت حل معضلات مدرنیته و خروج از بن بست مدرنیسم، بر این مبنا، در فصل نخست به بررسی اجمالیِ مدرنیسم و پست مدرنیسم توأمان پرداخته شده است. از دیدگاه لیوتار، پست مدرن یک اندیشه است، اندیشه ای که به معنای گسست از مدرنیسم و بحران های آن نیست بلکه بیانگرِ همان پرسش های اصلی مدرنیسم است، با تفاوت در پرسش آگاهانه. در زمینه ی هنر او به هنر آوانگارد توجه بسیاری دارد زیرا هنرمند را به مثابه فیلسوف می داند که قواعد تعیین شده را برهم می ریزد و بنا به اندیشه ی خود در پی واقعیت جدیدی است. بر این اساس مفاهیمی چون واقع گرایی، مدرنیسم و پست مدرنیسم را مطرح می کند که در فصل دوم به آن می پردازیم، و بر اساس توجه لیوتار به هنر آوانگارد، هنرمند مطرح شده مارسل دوشان است. لیوتار او را هنرمندی نوآور و آثار او را مطابق با هنر پست مدرن می داند که در فصل سوم به بررسی کلی آثار و اندیشه های دوشان می پردازیم. در فصول چهارم و پنجم، که ترجمه ی کتابی است با عنوان دگرگون کننده های دوشان (تغییر شکل دهنده های دوشان) نوشته ی لیوتار که برای نخستین بار در این پایان نامه به انجام رسیده و شرح کاملی است از بررسیِ ساختار و مفهومِ دو اثر معروف و مهم مارسل دوشان با عناوین شیشه ی بزرگ و اهداء شده، که در این فصل بررسی خواهند شد. واژگان کلیدی: مدرنیسم / پست مدرنیسم / ژان فرانسوا لیوتار / مارسل دوشان / شیشه بزرگ / اهداء شده

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی اندیشه های ژان فرانسوا لیوتار در حوزه هنرهای تجسمی

یکی از مباحثی که امروزه در حوزه ی فلسفه ی هنر شایان توجه است، کاوش در هویت و ماهیت هنرهای تجسمی و تفسیر و تحلیل آن ها از جمله هنر نقاشی است. ژان فرانسوا لیوتار از فیلسوفانی است که هنرهای تجسمی به خصوص جریان های هنری آوانگارد در اندیشه های او جایگاه ویژه ای دارد. وی آثار هنرمندانی چون مارسل دوشان و بارنت نیومن را نمونه هایی برای تبیین مفاهیم فلسفی خود قرار داده است. بزعم او برای تحلیل هنر آوانگا...

15 صفحه اول

هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار

مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونی‌ای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحت‌های هر جامعه‌ای، حرکت کرده است. این روند با دست‌کاری نشانه‌ها و استراتژی تهی‌سازی معنا و از همه مهم‌تر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و ا...

متن کامل

درس‌های فیلسوفِ هنرمند: دوشان، بورن، نیومن و فرانسیس به روایت لیوتار

مقاله حاضر به بررسی برخی دیدگاه‌های ژان فرانسوا لیوتار، اندیشمند نامدار فرانسوی نیمه دوم قرن بیستم، درباره هنر و برخی هنرمندان مورد علاقه‌اش می‌پردازد. لیوتار که به سبب نظریات جنجالی‌ا‌ش درباره افول روایت‌های کلان و پسامدرنیته شهرتی عالم‌گیر یافت با بهره‌گیری از کلیدواژگانی چون امر والا، غیر قابل نمایش، تخالف و اصوات خاموش به گمانه‌زنی انتقادی خود در قلمرو هنر می‌پردازد. او با کشف ناسازگاری...

متن کامل

بررسی نسبت امر والای پست مدرن در اندیشه لیوتار با مفهوم رخداد در آراء هایدگر

اکثر محققان حوزه آثار لیوتار رویکرد وی به امر والا را صرفا در حوزه تحریرات وی در خصوص امر والای مدرن و برپایه تاثیرپذیری آن از والای کانتی جستجو می‌کنند. این نوشتار درصدد آن است که بر پایه نوشتارهای پراکنده لیوتار در مورد آنچه که در برابر والای مدرن قرار می‌گیرد و آن را والای پس تمدرن می‌نامیم، به بررسی ابعاد آن بر اساس مفهوم رخداد بپردازد. به نظر نگارنده آنچه می‌توان در اندیشه لیوتار والای پست...

متن کامل

نقش زن در هنر پست مدرن آمریکا، موضوع پروژه عملی: گل انتظار

این تحقیق به بررسی نقش زن در هنر دوره پست مدرن آمریکا می پردازد. هدف و انگیزه ی اصلی از انتخاب این موضوع نشان دادن جایگاه زن در هنر این دوره است .اکثر هنرمندان تاریخ هنرغرب جسمانیت زن را مورد توجه قرار دادند و در آثارشان شیفته ی زیباییهای ظاهری و صوری زن بوده اند و مرکز توجه آنان به صورت ظاهری و نه باطنی زن بوده است تا آنجا که او را به عنوان یک کالا نیز معرفی کردند . باید دید که هنرمندان دوره پ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023