بررسی نشانه شناختی مولفه های مورد تاکید درآثار ممنوعه ی سینمای ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده سید عمادالدین ناجی
- استاد راهنما تژا میرفخرایی حسن مرزیان رستمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
سینما به لحاظ خصوصیات منحصر به فرد خود همواره به عنوان یکی از مهمترین رسانه ها،مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و در بسیاری از موارد به عنوان رهبر فکری مخاطبان خود عمل می نماید.در این میان به دلیل قدرت بسیار زیاد این رسانه و فراگیری گسترده ی آن،نظارت بر این رسانه نیز به طرق مختلف مورد توجه قرار گرفته است.در مسیر این نظارت،وضع خطوط قرمز به عنوان ابزاری نظارتی،مقوله ای است که همواره مد نظر متولیان امر نظارت قرار داشته و بدون شک تخطی اثر در تعیین مرز با این خطوط،عواقبی را به همراه خواهد داشت که ممانعت از اکران اثر به عنوان عملی تنبیهی،یکی از شدید ترین این عواقب است. به همین دلیل پژوهش پیش روی به مطالعه ی آثار ممنوعه ی سینمای ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخته است و به منظور دستیابی به اهداف پژوهشی خود که همانا بررسی مولفه های مورد تاکید این آثار و تعیین سطح قرابت این مولفه ها با علل ممنوعیت اکران این آثار است،با بهره گیری از نظریه ی بازنمایی به عنوان چارچوب نظری پژوهش و همچنین با استفاده از روش نشانه شناسی به عنوان روش پژوهشی خود،به تحلیل و تفسیر واحدهای اطلاعاتی پرداخته و پس از گذر از مراحل علمی پژوهش،دست به نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش زده است. بر اساس یافته های پژوهش،مشخص شده است که این«نحوه ی بازنمایی» مولفه هاست که باعث ایجاد حساسیت و بروز مشکل برای یک اثر می گردد و معمولاً مولفه به صورت خام،دلیل ممنوعه تلقی شدن یک اثر نمی گردد؛مگر در مورد مولفه هایی خاص،همچون "سکس" و "خشونت".از سوی دیگر یافته های پژوهش نشان داد که اسطوره شکنی اینگونه آثار به عنوان یکی دیگر از عوامل حساسیت برانگیز،می تواند عاملی برای توقیف اثر،تلقی گردد.
منابع مشابه
بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران
در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیتنگر، موضوعاتی همچون جامعهی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاستهای حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولتهای گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیمبندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونهای سی عددی از فیل...
متن کاملسنخشناسی گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران
پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزههایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن بهعنوان وسیلهای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش با مطالعه 44 نمونه از آثار سینمای دینی پس از انقلاب با روش تحلیلِ گفتمان و نشانهشناسی گفتمانی تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلا...
متن کاملبازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی
مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دیندار و دینداری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز بهعنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانهای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...
متن کاملبررسی قوانین و سیاستهای حمایت از خانواده در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان عرصه تلاقی اسلام و قوانین مدرن، خانواده را واحد بنیادین جامعه و نهادی مقدس میداند و به همین لحاظ میکوشد از آن حمایت کند. در اصل دهم قانون اساسی آمده است همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط به خانواده باید در جهت آسان کردن تشکیل آن، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایهحقوق و اخلاق اسلامی باشد. تعدد سیاستها، قوانین و لوایحی که در دوران پس ...
متن کاملتحلیل نشانه شناختی حضور کودک در سینمای پس از انقلاب ایران
در پژوهش حاضر که در پنج فصل ارائه شده است در فصل اول به بیان مسأله، هدف، ضرورت و پرسش ها و... پرداخته شده و در فصل دوم، پیشینه ای از مطالعات نشانه شناسی سینما و سینمای کودک گنجانده شده. فصل سوم به بیان چارچوب نظری و مفاهیم پژوهش که نشانه شناسی است اختصاص یافته و سپس در فصل چهارم تحلیل فیلم ها برمبنای نشانه شناسیِ فرهنگی ارائه شده بعد از آن نتایج بدست آمده از تحلیل فیلم ها و پیشنهاداتی در راستای ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023