تصویرهای شهر در فیلم های سینمایی ایرانی و تحول آن (1390- 1309)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده حامد گوهری پور
- استاد راهنما حسین پرویز اجلالی غلامرضا لطیفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
به نظر می رسد از زمانی که شهر و شهرنشینی شکل گرفت، نقد نسبت به وضعیت آن و تلاش برای بهبود شرایط زندگی در آن نیز وجود داشته است. بزرگترین عالمان و فیلسوفان تاریخ در آثارشان توجه ویژه ای به مقول? شهر و شهرنشینی داشته و غالباً در مقام ناقد آن و معرفی آرمان شهر مورد نظر خود برآمده اند. هنرمندان نیز همواره پا به پای سایر اقشار دغدغه مند جامعه، به تفکر دربار? زندگی در شهرها پرداخته و در بسیاری از موارد، زوایای متفاوت آن را در آثار خود انعکاس داده اند. سینما نیز از ابتدای پیدایش تاکنون، همواره با شهر پیوند داشته است. شهرهای مهم اروپایی و امریکایی، هم به عنوان بستر و زمین? سینما و صنعت فیلم سازی، و هم بعضاً به عنوان موضوع داستان ها، دارای رابطه ای ناگسستنی با سینما بوده اند. بررسی تاریخ سینما نشان می دهد، بسیاری از هنرمندان این عرصه نیز به مانند بسیاری از متفکران و عالمان اجتماعی، سعی در نقد شهر و شهرنشینی، و چاره جویی برای حل مسائل آن داشته اند. سینما در ایران هم از ابتدای ورود آن تا امروز، همواره با شهر پیوند خورده و «شهر» را به عنوان بستر اصلی رشد خود شناخته است. در این میان، مطالعات میان-رشته ای بین این دو حوزه، و تحلیل دربار? تصویر شهر در فیلم های سینمایی کم تر به چشم می خورد. تحلیل ساختگرایان? تصویر شهر در فیلم های سینمایی ایرانی در این پژوهش نشان می دهد، سینما در قریب به اتفاق دوره ها تصویرگر معضلات، گرفتاری ها، تیره روزی ها و به طور کلی ابعاد منفی زندگی شهری بوده است. شهر فریب، شهر عصیانگری ها، شهر نابودگر، شهر سراب، شهر وحشت، شهر تضادهای طبقاتی، شهر حسرت و ... تنها بیان مختصری از تصویرهایی است که از شهر در سینمای ایران بازتاب داشته است. تصویرهایی که بازتاب نگاه طیف وسیعی از جامع? شهرنشین نسبت به شهر بوده، و شهرسازان تاکنون از آن غفلت کرده اند.
منابع مشابه
تصویرهــای شهر در فیلمهای سینمایی ایرانی: 1390- 1309- حسین پرویز اجلالی حامد گوهری پور
تصویرهــای شهر در فیلمهای سینمایی ایرانی: 1390-1309 پرویز اجلالی*حامد گوهری پور** تاریخ دریافت: 10/7/93 تاریخ پذیرش: 15/2/94 چکیدهاین مقاله بر آن است تا تصویرهای گوناگون عمدهای را که از شهر در طول تاریخ سینمای ایران در فیلمهای ایرانی بر پرده رفته است، در مرحله اول شناسایی وطبقه بندی و در مرحله دوم تبیین کند یعنی ارتباط آنها را...
متن کاملروایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر...
متن کاملبازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»
امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند.در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از...
متن کاملبازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»
امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند.در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از...
متن کاملبررسی روابط همسران در فیلم های سینمایی ایران (1378-1388)
سینما یا همان هنر هفتم، تنها هنری است که از تمام هنرهای دیگر استفاده میکند تا فیلم تولیدشده را به مخاطب عرضه کند. سینما از مؤثرترین هنرهای عصر حاضر بهشمار میرود؛ به اندازه ای است که آن را، همچون دیگر رسانههای همگانی، در تغییرات ایجادشده در گروههای اجتماعی چون خانواده مؤثر میدانند. از این رو، نگرشهای حاکم بر این ابزار تغییر اجتماعی، در نوع این تغییرات مؤثر خواهد بود. هدف تحقیق حاضر، برر...
متن کاملبازنمایی کالایی شدن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی
آثار هنری از جمله فیلمهای سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمانهای موجود در هر جامعهای بشمار میآید. فیلمهای سینمایی با ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردماناند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالاییشدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلمهای سینمایی در ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023