خوانش لیوتاردی از امر برین در تونی موریسون

پایان نامه
چکیده

دوست داشته پنجمین رمان تونی موریسون، نویسنده معاصر آمریکایی، است که توانست جایزه پولیتزر را برای او به ارمغان آورد. موریسون در این اثراز مفهوم "امربرین" در ارائه ی تصویری شبه تاریخی از برده داری و عواقب آن استفاده کرده است.امربرین تعاریف متعددی را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است، اما آن چه در اثر موریسون وجود دارد در هماهنگی با خوانش لیوتار از امر برین است. امر برین از دیدگاه لیوتار "نمایش آن چه که غیرقابل نمایش است" می باشد، و آن چه بر وجود این عنصر "غیرقابل نمایش" صحه می گذارد "تفاوط" است. برده داری مسئله ای غیرقابل نمایش چه در ادبیات و چه در تاریخ نگاشته شده توسط برده داران سفیدپوست است. موریسون می کوشد تا با تکنیک هایی این "غیرقابل نمایش" را به نمایش درآورده و آن چه را که در پس پرده ی تاریخ جای مانده به رخ همگان بکشد. موریسون از عناصری خاص برای رسیدن به امربرین استفاده می کند. او از عناصر "غیبت" و "زبان" به طور آشکاری برای ارائه ی تصویرِ امربرین گونه ی وحشتِ برده داری استفاده می کند. آن چه از آن به عنوان غیبت نام برده می شود نمودهای متفاوتی در متن پیدا می کند. خواننده از ابتدا با عدم حضور و غیبت شخصیت هایی چون هیل و پسران سیث مواجه می شود، همچنین متن داستان پر از جاهای خالی (هم در روایت هم در نوشتار) است که به نوعی بیان گر تاریخ غایب سیاه پوستان است، تاریخی که برده داران غیبتش را بر حضورش ترجیح می دادند. زبان به کار رفته در این اثر نیز در راستای به تصویر کشیدن برده داری است: استفاده از زبان نوشتار و زبان محاوره به طور همزمان، تغییر راوی سوم شخص مفرد به دانای کل به تک گویی درونی، و تکرار کلمات و جملات نقش بسزایی در نمایش آن چه که غیرقابل نمایش است دارند. همچنین لیوتار لحظه ی امر برین و مفاهیم پست مدرن را به نحوی یکسان منجر به بیگانگی، چندپارگی، و ویرانی فرد و اجتماع دانسته و تاثیر نفی کننده ی آن ها را بر اشکال اجتماعی معاصر نشان می دهد. امر برین لیوتاری منجر به نابودی فرد و جدایی او از اجتماع می شود. امر زیبا، بر خلاف امر برین، فرد را وارد ساختارهای اجتماعی کرده و در نتیجه عامل نجات او می شود. در دوست داشته امر برین از ابتدا تا انتها حضوری پررنگ دارد، اما داستان در مسیری برخلاف جریان ویرانگر امر برین پایان می یابد. موریسون در پایان بندی داستان فرد را به آغوش اجتماع باز می گرداند، یعنی راه برون رفت از ویرانگریِ امربرین لیوتاری را به سمت امر زیبا و اثرات مثبت آن بر فرد و جامعه می نمایاند.

منابع مشابه

گفتمان سازی و منازعات گفتمانی در رمان دلبند از تونی موریسون

رمان دلبند از تونی موریسون روایت برهنه‌ایست از تاریخ شصت میلیون برده‌ی سیاه که به واسطه‌ی استیلای فراروایت سفیدپوستان آمریکا از بین رفتند و همچنین تلاش نویسنده برای برساختن گفتمانی خاص سیاهان. شخصیت‌های رمان هر کدام با توجه به تصویری که از گذشته در ذهن دارند، آن را به یاد می‌آورند و دوباره آن را برمی‌سازند. شخصیت‌های سیاه در فضای چندآوایی رمان آزادانه آنچه را که به واسطه‌ی استیلای فراروایت سفید...

متن کامل

بازنمایی زنان دز آثار تونی موریسون

نظام معنایی جنسیت در طول تاریخ درسیطره مردان بوده و در نتیجه زنان "دیگری" تعریف شده اند. منتقدان فمینیست بر این باورند که آثار ادبی نوشته شده توسط مردان، نظام جنسیتی مردسالارانه را بازتولید کرده است. فمنیسم پساساختارگرایانه شاخه ای از فمینیسم است که ریشه تبعیض جنسیتی را در دوگانه اندیشی فرهنگ غرب می داند که مفاهیم را در قطب های مخالف قرار میدهد درحالیکه همواره یکی را بر دیگری برتری می دهد. آنان...

15 صفحه اول

خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی در ایران

عرصة سیاست‏گذاریِ امر جنسی در ایران محل مناقشة نظری دو رویکرد عمده است. مقالة حاضر درصدد ارائة یک صورت‏بندی گفتمانی از مناقشات نظری این دو رویکرد در جامعة ایرانی است. در این پژوهش، از روش تحلیل گفتمانی فرکلاف و لاکلا و موف به صورت ترکیبی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که رویکرد اول با ابتنا بر مبانی دینی، ایدة تربیت جنسی با محوریت اخلاق جنسی را پیگیری می‏کند و مفاهیمی چون هویت جن...

متن کامل

خرد دولت و گرایش به از میان برداشتن دیگری: خوانش فوکویی پردیس و بخشایش اثر تونی موریسون

پژوهش حاضر بر آن است که دو رمان پردیس و یک بخشایش نوشته ی تونی موریسون، را بر اساس نظریات میشل فوکو در رابطه با قدرت، روند پلیسه کردن، و نیز مفاهیمی همچون نظم و امنیت، که بر پایه ی نیازهای «خویشتن» از سوی ساختار قدرت به کار گرفته می شوند، مورد کنکاش قرار دهد. همچنین، پژوهنده کوشیده است تسلط خِرد دولت در روند شکل گیری دو نوع متفاوت از نظام های حکومتی، نظام حکومتی مرکزگرا و نظام حکومتی مرکزگریز، چ...

خوانش عکس، به مثابه هرمنوتیکِ امر خصوصی

آن چه در فلسفه ی هرمنوتیک مدرن آموخته ایم، به تاویلی با افق های باز و گسترده میانِ مخاطب و متن، دلالت دارد. آن متن – چه اثر ادبی و یا اثر هنری – که مورد تاویلِ مخاطب خویش واقع می شود، در برابر وی هستی می یابد؛ و متقابلا، متن، به مخاطب خویش هستی می بخشد. تاویل عکس، به جایگاهِ متمایز و ویژه ی عکس در میان سایر متون هنری، بستگی می یابد. از یک سو، عکس، به سانِ اثری هنری، به دنبال قواعد هرمنوتیکیِ روشمند ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده زبان و ادبیات فارسی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023