بررسی تغییرات لایت موتیف زیگفرید در پرده ی دوم اپرای زیگفرید (پارت سوم اپرای حلقه اثر ریچارد واگنر)

پایان نامه
چکیده

با توجه به اهمیت موضوع بسط و گسترش و با توجه به ضعف اکثر دانشجویان آهنگسازی در این امر و همچنین با توجه به قدرت فوق العاده ی ریچارد واگنر در امر بسط و گسترش، بر آن شدم تا اثری از این آهنگساز برای آنالیز به عنوان موضوع پایان نامه ی بخش نظری انتخاب کنم. پس از بررسی های گوناگون و شنیدن چند باره ی بعضی آثار او، اپرای حلقه ی نیبلونگ که طولانی ترین اپرای واگنر و در واقع طولانی ترین اثر موسیقایی تاریخ نیز است، نظرم را جلب کرد. این اثر که واگنر تقریبا 30 سال روی آن کار کرده، تکنیک های بسط و گسترش در آن، تا حد کمال به منصه ی ظهور رسیده اند و المان لایت موتیف که خود او نیز ابداع گر آن بوده است به شکلی حساس و ریزبینانه ای که عمدتا مفاهیم فلسفی، روانشناسی و... را در بر می گیرد در هم تنیده شده و دچار تغییرات ظریف و هنرمندانه ای می شود. حلقه ی نیبلونگ، اثریست که می تواند تا سال های سال و از جنبه های متفاوتی آنالیز شده و هر بار نکات جدید دیگری از دل آن بیرون آید. با توجه به گستردگی و طولانی بودن اثر در ابتدا سعی کرده تا با ترجمه ی کتاب صوتی "مقدمه ای بر حلقه ی نیبلونگ" اثر دریک کوک آهنگساز و موزیکولوژیست انگلیسی قرن بیستم نگاهی کلی به موضوع لایت موتیف و ارتباط معنایی سیر داستان با نحوه ی انتخاب لایت موتیف ها و نحوه ی بسط و گسترش بعضی از آنها را در طول سیر حرکتی اثر مورد بررسی قرار داده و سپس به طور اخص با مطالعه ی پارتیتور اپرا به آنالیز لایت موتیف شخصیت زیگفرید در طول پرده ی دوم اپرای زیگفرید بپردازم. چرایی انتخاب لایت موتیف زیگفرید نیز به دلیل پیشبرد بهتر موضوع پایان نامه ی عملی (پوئم سمفونیک کاوه ی آهنگر)، بود. با این هدف که نحوه ی شخصیت پردازی که واگنر به وسیله ی آن، زیگفرید را به تصویر می کشد، راهی باشد تا شاید به وسیله ی آن کاوه بتواند نمود پیدا کند.

منابع مشابه

مایکل دوفران: یک نگاه پدیدارشناختی به اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر

چکیده ابژ هی زیبای یشناختی از جمله مباحث بحث برانگیز در حوز هی زیبای یشناسی جدید است. در این مقاله، دیدگاه ما کیل دوفران که از مهم ترین چهره های پدیدارشناسی کلاسیک هنر است، به اجمال توصیف می شود. نگارنده مقاله، ابتدا به طور مختصر آرا دوفران را دربار هی هنر مطرح م یکند. سپس، رابطه ی اثر هنری با ابژه ی زیبای یشناختی و تفاوت این دو را بیان می کند. و در پایان با یک نگاه پدیدارشناختی به بررسی ا...

متن کامل

مایکل دوفران: یک نگاه پدیدارشناختی به اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر

چکیده ابژ هی زیبای یشناختی از جمله مباحث بحث برانگیز در حوز هی زیبای یشناسی جدید است. در این مقاله، دیدگاه ما کیل دوفران که از مهم ترین چهره های پدیدارشناسی کلاسیک هنر است، به اجمال توصیف می شود. نگارنده مقاله، ابتدا به طور مختصر آرا دوفران را دربار هی هنر مطرح م یکند. سپس، رابطه ی اثر هنری با ابژه ی زیبای یشناختی و تفاوت این دو را بیان می کند. و در پایان با یک نگاه پدیدارشناختی به بررسی ا...

متن کامل

خوانشی انتقادی از نظریۀ فیلم زیگفرید کراکاور

زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریۀ فیلم (1960 م) خود یک نظریۀ نظام مند سینما به دست داده و علاوه بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل شود. مقالۀ حاضر درآمدی انتقادی بر نظریۀ فی...

متن کامل

خوانشی انتقادی از نظریۀ فیلم زیگفرید کراکاور

زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریۀ فیلم (1960 م) خود یک نظریۀ نظام مند سینما به دست داده و علاوه بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل شود. مقالۀ حاضر درآمدی انتقادی بر نظریۀ فیلم ...

متن کامل

تحلیل و بررسی اپرای دیونیزُس اثر ولفگانگ ریم؛ روایت داستانی و نمادگزینی

ولفگانگ ریم، آهنگساز معاصر آلمانی است که دیدگاه فیلسوفانه‌ی خود را به زبان موسیقی و به‌خصوص در قالب اُپرا ارائه می‌دهد. وی آخرین اُپرای خود یعنی اپرای دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برده است. سناریو و لیبرتوی این اپرا -یا به گفته‌ی خود ریم، این فانتزی اپرایی- همانند تمامی اپراهای دیگرش، توسط خود او تدوین شده است. سناریوی تخیلی و فراطبیعی این فانتزی، برگرفته از وقایع و رویدادهای زندگی پرماجرا ...

متن کامل

بررسی تصویرسازی پوسترهای موسیقی و اپرای لهستان

موضوع این پایان نامه بررسی تصویرسازی پوسترهای موسیقی و اپرای لهستان می باشد. فصل اول پژوهش اختصاص به کلیات طرح دارد. در فصل دوم به تاریخچه ای از تصویر سازی و طراحی گرافیک و پوستر در جهان و ایران اشاره شده است. سپس در فصل سوم بطور اختصاصی به تاریخچه ای از روند شکل گیری پوسترهای مکتب لهستان و اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن کشور و تأثیر آن بر شیوه های طراحی و اجرای پوسترهایشان اشاره شده و در ان...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023