بررسی تربیت عواطف از منظر امام علی (ع)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
- نویسنده فرحنار سارجالونی
- استاد راهنما گل بابا سعیدی امیرحسین محمودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
با توجه به اینکه یکی از ابعاد وجودی انسان بعد عاطفی اوست که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است وارزش بعدعاطفی در انسان به آن است که او را به فعالیتهای مثبت ومنفی تحریک وتهییج می کند وبه زندگی انسان جهت می بخشد. لذا پژوهش حاضر در صدد است با کمک دیدگاه امام علی (ع)ابعاد تربیت عواطف را شناسایی کرده وبه مقایسه بیان مفاهیم و حقیقت عاطفه و جایگاه آن از دید اسلام و روانشناسان بپردازد.به منظور دستیابی به این اهداف و با توجه به اینکه موضوع پژوهش امری نظری است از روش توصیفی-تحلیلی استفاده کرده و از آیات قرآن و نهج البلاغه و کتب روایی واحادیث وسیره عملی آن حضرت در رابطه با تربیت عواطف بهره برده و نتایج زیر بدست آمده است.به عواطف در دو جنبه مثبت و منفی در قرآن و روایات اشاره شده است و مرکز کانون آنها قلب«دل»انسانی می باشد ،در همه افراد به صورت فطری و بالقوه وجود دارد و زمینه رشد می طلبد.هدف اسلام از تربیت عاطفی هدایت و راهنمایی عواطف انسان به منظور رساندن او به کمال است وکمال انسان قرب به خداست.لذا تربیت عاطفی قصد دارد تحت اداره و هدایت مربی انسان را به حدی از رشد عاطفی برساند که همه عواطف خود راجهت رضای خدا وتقرب به او بکار گیرد بدین منظور کلیه عواطف باید به گونه ای پرورش یابند وکنترل شوند که تحت فرمان عقل و شرع قرار گیرند تا موجبات رساندن او به ثبات عاطفی یا تعادل عاطفی فراهم آید.امام علی(ع)خودبه عنوان الگوی کامل عواطف سخنانی رادرباره پرورش متعادل عواطف،استفاده صحیح از آنها و پیشگیری از فقر عاطفی و نقش و تاثیرعواطف در هر یک از ابعاد فردی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،فرهنگی ومعنوی متذکر شده است.به عنوان نمونه ثمره تربیت عاطفی از دیدگاه امام علی (ع)این است که فرد تربیت شده ازنظرعاطفی، لطیف الغریزه، عواطفش جهت دار و تعدیل شده،خشم خود را کنترل کرده و در زندگی خود اعتدال داشته و اهل محبت ودوستی و... می باشد.در پایان به بیان پیشنهادات پرداختیم. پیشنهاداتی برای، مسئولین نظام تعلیم و تربیت برای برگزاری کلاسهای آموزشخانواده به منظورآگاهی بیشتر خانواده ها درجهت تربیت عاطفی فرزندان با تأکید بهدیدگاه های امام علی(ع) و ائمه معصومین وهمچنین تشکیلکلاسهای ضمن خدمت جهت آگاهی و آموزش مربیان و معلمین درمورد تربیت عاطفی و سایر ابعاد تربیتی و پیشنهاد بعدی برای تحقیق بیشتر در زمینهتربیت عاطفی و دیگر موارد تربیت که نهج البلاغه امام علی(ع) می تواند منبعی مهم وارزشمند برای تحقیقات متعدد باشد و اینکه در مقاطع مختلف تحصیلی تهیه و تدوین وتنظیم کتابچه هایی ازصحنه های زندگی امام علی(ع) با کارشناسی دقیق جهت دوره های ابتدائی، راهنماییو دبیرستان.
منابع مشابه
فلسفه شر از منظر امام علی (ع)
مسئله شر و راز افرینش آن از گذشته دور، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. این مسئله در تمام ادیان و مکاتب فلسفی به طریقی مطرح شده است و هر یک بر اساس جهان بینی خاص خود درصدد پاسخ بر امده اند. این مسئله، پس از ورود به عالم اسلام به شکل جدی تری به آن پرداخته شده است و فلاسفه اسلامی در سایه معارف قرانی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، بهترین تفسیر را برای معضل دیرینه بشر ارائه داده اند. پژوهش ...
متن کاملبررسی تحلیلی مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) در نهجالبلاغه
This is an analytical and descriptive study of Imam Ali's views about the basic methods and principles of political education in Nahjolbalaghe. The nine basics are as followings: devotion to God, moderation, civilization, environment influences, contemplation, benevolence, freedom and free will, weakness, and, last but not least, the attraction of benefaction.With regard to the first basic met...
متن کاملنقش خانواده در تربیت تفکر فلسفی در آموزه های اسلامی از منظر امام علی (ع)
تفکر فلسفی،رویکردی کل گرایانه و وحدت خواهانه برای پیداکردن پاسخ حقیقی برای رسیدن به اشباع حس هستی شناسی (ارتباط با خدا ، باخویشتن ، با جهان هستی و با همنوع خود) را می باشد.نهاد خانواه به عنوان نخستین واصلی ترین رکن جامعه که هویت فرد در آن شکل گرفته وتقریبا وابسته است. اشتغال ، ازدواج ، مهاجرت، قهر، طلاق و حتی مرگ نمی تواند ریشه های فرد را از خانواده بگسلد و هویت مستقل افراد هرگز به معنای انزوا ...
متن کاملبررسی تربیت مدنی از منظر امام علی(ع)
هدف از این پژوهش بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی(ع) (بیان مفاهیم تربیت مدنی،تربیت مدنی درغرب و در اسلام،و مصادیق و نمونه های آن در نهج البلاغه)بوده است.روش پژوهش،توصیفی تحلیلی است با استفاده از نهج البلاغه که شامل تمامی موارد خطبه ها،نامه ها و حکمت ها میگردد. پژوهش شامل بررسی جلوه های مدنیت امام علی(ع)در امور سیاسی که شامل سه مولفه:آزادی بیان،حکومت،امنیت(مرز ها،قضایی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگ...
15 صفحه اولاصول تربیت از دیدگاه امام علی(ع)
اساساً در منابع تربیت دینی نباید اولویت را به پیگیری شیوه های جزیی داد، بلکه نیل به اصول و قواعد جامع که دربرگیرنده چارچوب تربیتی از منظر دین است، یگانه انتظار صحیح و مناسبی است که در مواجهه با این منابع باید مدّنظر قرار گیرد. سلوک و گفتار امام علی(ع) به عنوان نمونه ای غنی از منابع مزبور با این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است. برخی از این اصول عبارتند از: آخرت گرایی ـ دنیاگریزی، عمل گرایی ـ آرزوگ...
متن کاملفلسفه شر از منظر امام علی (ع)
مسئله شر و راز افرینش آن از گذشته دور، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. این مسئله در تمام ادیان و مکاتب فلسفی به طریقی مطرح شده است و هر یک بر اساس جهان بینی خاص خود درصدد پاسخ بر امده اند. این مسئله، پس از ورود به عالم اسلام به شکل جدی تری به آن پرداخته شده است و فلاسفه اسلامی در سایه معارف قرانی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، بهترین تفسیر را برای معضل دیرینه بشر ارائه داده اند. پژوهش ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023