خوانش بینامتنی اشعارمنتخب تی. اس. الیوت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سیما شعرباف حمیدی
- استاد راهنما ابوالفضل رمضانی احد مهروند
- سال انتشار 1391
چکیده
تی. اس. الیوت در نگاه بسیاری از منتقدان به عنوان شاعری "سخت فهم" یا "مشکل گو" و بحث بر انگیز شناخته شده است، که اشعارش را به سختی می توان در قالب تفسیر مشخصی جای داد. با این وجود، منتقدان در تلاش برای حل کردن ماهیت معما گونه ی اشعار الیوت و برای بنا نهادن شالوده ای به منظور ارزیابی منتقدانه ی اشعار وی، تفاسیر بسیار مختلفی از آنها ارائه نموده اند، که با وجود راه گشا بودن، کار هماهنگ ساختن دیدگاه ها و نقطه نظرات مغایر را برای خواننده مشکل می گرداند. این پایان نامه بر آن است تا با گشودن بافت پیچیده ی اشعار متقدم الیوت، تفسیری متفاوت و جدیدتری از آنها عرضه کند. بر این اساس، هدف از نگارش این پایان نامه بررسی اشعار متقدم الیوت به خصوص "سرود عاشقانه ی جی. آلفرد پروفراک،" "تصویر یک بانو،" سرزمین بی حاصل، "مردان پوشالی" و "پیرمرد" بر اساس نظریه ی بینامتنیت است. این نظریه بر این اصل تاکید دارد که برای روشن کردن معنا در یک اثر ادبی دشوار و پیچیده، آن اثر را باید در ارتباط با آثار ادبی گذشته مورد مطالعه قرار داد و روابط بین آنها را جستجو کرد. برای رسیدن به این منظوردر اشعار الیوت، نظریات منتقدان برجسته ی بینامتنیت به ویژه نظر جولیا کریستوا در خصوص "پیوند های متنی،" دیدگاه رولان بارت در مورد "چند آوایی و مرگ نویسنده" و نظریه ی میخا ئیل باختین در رابطه با "تعامل متنی" به کار گرفته شده اند. نتایج به دست آمده از این تحقیق، بر این نکته تاکید می کند که: اولا، اشعار "سرود عاشقانه ی جی. آلفرد پروفراک" و "تصویر یک بانو" در ارتباط با آثار ادبی گذشته می باشند؛ ثانیا، شعر سرزمین بی حاصل صداهای گوناگونی را در بافت خود به تصویر می کشد که منجر به مرگ نویسنده و تولد خواننده می شود؛ ثالثا، "مردان پوشالی" و "پیرمرد" درتعامل و مکالمه با متن های پیشین هستند. مهم ترین نتیجه ی به دست آمده از این پایان نامه این است که اشعار الیوت ماهیت بینامتنی دارند و مفهوم خود را از آثار ادبی گذشته استنتاج می کنند.
منابع مشابه
برداشت تی. اس. الیوت از شعر آزاد
از نظر الیوت بسیاری از شاعران مفهوم آزادی در شعر آزاد را به درستی درک نکرده اند؟ به این معنا که در نظر این دسته از شاعران، تنها و مهم ترین ویژگی شعر آزاد، نبود قافیه، وزن، و یا دیگر عناصر انسجام بخش شعر سنتی است. این در حالی است که در نظر الیوت هیچ شعری نمی تواند آزاد باشد، زیرا گرچه شعر آزاد از ادات متعارف شعر سنتی بی بهره است، اما، برای اجتناب از هم گسیختکی ناگزیر باید از تکنیک هایی جایگز...
متن کاملبرداشت تی. اس. الیوت از شعر آزاد
از نظر الیوت بسیاری از شاعران مفهوم آزادی در شعر آزاد را به درستی درک نکرده اند؟ به این معنا که در نظر این دسته از شاعران، تنها و مهم ترین ویژگی شعر آزاد، نبود قافیه، وزن، و یا دیگر عناصر انسجام بخش شعر سنتی است. این در حالی است که در نظر الیوت هیچ شعری نمی تواند آزاد باشد، زیرا گرچه شعر آزاد از ادات متعارف شعر سنتی بی بهره است، اما، برای اجتناب از هم گسیختکی ناگزیر باید از تکنیک هایی جایگز...
متن کاملراپسودی شبی پر باد اثر تی اس الیوت : تحلیل سبک شناسی
در این مقاله سعی بران است تا نقطعه ی شبی پر باد سروده ی تی اس الیوت از منظر سبک شناسی لایه های سه گانه ی زبان خواهد بود و کوشش دارد شکلی منسجم از نگرش سبک شناسی زبان شناختی به دست دهد .
متن کاملامکانات زبانی در نگاه تازه تی. اس. الیوت به مفهوم کهن «کلاسیک»
الیوت، پدر نقد نو، در خلال مباحث و دیدگاههای ادبیاش به موضوعی مهم پرداخته که کمتر موردتوجه قرار گرفته است؛ آنچه که میتواند در ارزشیابی آثار برتر ادبی، معیارهایی مهم بهشمار رود و حتی در آفرینش آثار ادبی فاخر نیز راهنمای عمل قرار گیرد. وی با رویکردی تازه به معرفی آثاری پرداخته که به تعبیر خاص او «کلاسیک»اند؛ نه کلاسیک بهمعنی اثری کهن و مقبول و نه کلاسیک بهمعنی اثری مطابق با اصول مکتب کلاسی...
متن کاملاشعار تی اس الیوت در زبان فارسی: بررسی موردی ترجمة تلمیحات
مقالة حاضر با بهکارگیری نظریة «بینامتنی» کریستوا (1969) و مدل لپیهالم (1997) برای دستهبندی انواع تلمیح و راهکارهای ترجمة آنها، بررسی موردی 4 شعر پرتلمیح تی اس الیوت «ترانة عاشقانة جی آلفرد پروفراک»، «سرزمین بیحاصل»، «مردان پوچ» و «چهارشنبة خاکستر» به همراه 16 ترجمة فارسی از آنها از دهة 1340 مطمح نظر دارد. هدف این بررسی، راهکارهای مترجمان ایرانی برای انتقال تلمیحات بینامتنی در اشعار الیوت به ...
متن کاملابهامات مدرنیسم تی. اس. الیوت در "سرزمین بی حاصل"
مدرنیسم در بر گیرنده تئوری ها و جنبش های بسیار متفاوتی است، اما مهمترین ویژگی مشترک همه این گرایش ها و جنبش ها کنار گذاشتن و حذف همه قواعد هنری سنتی و کهنه می باشد. بدین ترتیب، مدرنیسم را می توان انفصال کامل با گذشته قلمداد کرد. در میان طیف گسترده آثار ادبی مدرن در قرن بیستم، "سرزمین بی حاصل"(1922) اثر تی. اس. الیوت به عنوان یکی از بهترین مظاهر ادبیات مدرن شناخته می شود. اما دیدگاه های الیوت پی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023