تحلیل درون مایه ی آثار سیمین دانشور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرهاد میرزایی
- استاد راهنما محمدعلی محمودی مریم شعبانزاده
- سال انتشار 1391
چکیده
درون مایه فکر اصلی و مسلط هر اثر ادبی است که موقعیت های داستان را به هم پیوند می دهد. با خوانش عمیق داستان، می توان به درک عمیق درون مایه دست یافت. درون مایه با موضوع متفاوت است. موضوع همان است که اثر حول محور آن می چرخد؛ اما درون مایه نوعی تفسیر بر موضوع است. چه تفسیر صریح و آشکار باشد و چه به طور ضمنی بیان شده باشد. درون مایه ی داستان همان است که نویسنده از تمامی تجربه ی به دست آمده می سازد. در این پژوهش عمده ی تلاش بر آن بوده تا ضمن استخراج درون مایه ی آثار سیمین دانشور نظیر: آتش خاموش، شهری چون بهشت، سووشون، به کی سلام کنم؟، جزیره ی سرگردان، ساربان سرگردان و از پرنده های مهاجر بپرس به تحلیل درون مایه ی آن ها بپردازد و در گام بعدی شاخصه ی برجسته ی این آثار از منظر دیدگاه فمینیستی و اعتراض به نظام حاکم بر جامعه مورد توجه و مداقه قرار گیرد.
منابع مشابه
تحلیل نسبت میان درون مایه های آثار داستانی سیمین دانشور با پیشینه فرهنگی ایران
آفرینش متن بدون ارتباط با میراث ادبی و متون قبل از آن صورت نمی گیرد. رُمان و داستان کوتاه معاصر فارسی ژانری (نوع ادبی) نسبتاً نوپاست. ارتباط این ژانر نوپدید با میراث فرهنگی پُردیرینه ایران موضوعی درخور تأمّل است. در نقد ادبی به منظور بررسی ارتباط بین متون، رویکردی نو به نام بینامتنیّت مطرح است. این پژوهش بر پایه دیدگاه یکی از مؤثّرترین نظریّه پردازان حوزه بینامتنیّت یعنی ژِرار ژنِت، منتقد فرانسوی، شکل گر...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی آثار سیمین دانشور
این مقاله به روش تطبیقی به بررسی ویژگیهای اجتماعی، کنشهای معنادار فاعلان جمعی، درون مایههای اجتماعی تکرارشونده، شناخت جایگاه طبقاتی نویسنده و بازتاب آن بر پیرنگ و شخصیتهای رمان، ارتباط و تناظر میان ساختار ادبی و ساختار اجتماعی در رمان های دانشور پرداخته است. دانشور دو نوع زندگی را از دو طبقهی مختلف تجربهکردهاست، اما همواره با تحصیلکردگان، روشنفکران و بزرگان علم و ادب همنشین بوده است، ...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملتحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های آثار برگزیده سیمین دانشور
ساختار این پژوهش به یکی از اعضای خانواده ارتباطات جمعی یعنی رمان تعلق دارد و موضوع آن تحلیل محتوای ارتباطات غیرکلامی شخصیت های رمان های سیمین دانشور (سووشون - جزیره سرگردانی - ساربان سرگردان) از قبل تا بعد از انقلاب اسلامی است.
متن کاملسیمین دانشور: شهرزادی پسامدرن
به رغم جایگاه رفیعی که سیمین دانشور در ادبیات مدرن فارسی کسب کرده است، آثار او کمتر مورد بررسیهای نقادانۀ نظام مند قرار گرفته اند. مقالۀ حاضر کوششی است در اثبات این برنهاد که دو رمان اخیر دانشمند (جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان) مبیّن پویایی این نویسنده و توان چشمگیر او برای داستان نویسی به سبک و سیاق پسامد رنیستی است. از آنجا که "پسامد رنیسم" اصطلاحی چند معناست و نظریه های گوناگونی دربارۀ آن م...
متن کاملمقایسه ی زبان زنان در آثار سیمین دانشور و جلال آل احمد
زبان از عناصر بنیادی در داستاننویسی به شمار میرود. یکی از مباحث مهم در بررسی زبان توجه به جنسیّت و رابطهی آن با زبان اثر است. بسیاری از پژوهشگران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و مردان تفاوت وجود دارد. این مقاله به بررسی ویژگی های زبان زنان در آثار «سیمین دانشور» میپردازد و سپس آنها را با زبان زنان در آثار «جلال آلاحمد» مقایسه میکند و نشان میدهد که چگونه زنانگی در کلمات، جملات، نوع نگاه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023