از قهرمانی شورشگر تا مشارکت در سازوکارهای قدرت غالب: مطالعه تاریخ گرایانه نو رمان جین ایر

پایان نامه
چکیده

منتقدان فراوانی در دهه های پایانی قرن بیستم، جین ایر (1847) اثر شارلوت برونته را رمانی فمنیستی و یا ضد مسیحیت دانسته اند. این رمان، بی تردید، در لایه های معنایی خاصی از بافت متنی متناقض خود بدین خوانش های فمنیستی و یا ضد مسیحی با آغوشی باز پاسخ می دهد. این لایه های معنایی ویژه در سطح متن قرار داشته و غالباً کاملاً آشکاراند. تز حاضر وجود این لایه های مفهومی آشکارتر را در رمان برونته صراحتاً می پذیرد. لیکن، با دنبال کردن ردیکرد تاریخ گرایی نو، این تحقیق لایه هایی از مفاهیم جین ایر را می شکافد که پنهان تر و تلویحی تراند. از این رهگذر تز حاضر در پی آن است تا نشان دهد که چگونه گفتمان قدرت غالب در انگلستان عصر ویکتوریا که همانا گفتمانی مردسالارانه، مذهبی، امپریالیستی، و نژادپرستانه است خود را، همسو و یا به رغم خواست برونته مولف اثر، در متن رمان جین ایر و در اشکالی تلویحی و پوشیده تر می نگارد و تثبیت می کند. این تحقیق در فصول میانی خود مفاهیم فرهنگی چون "جنسیت"، "مسیحیت" (فرقه انجیل گرایی)، و "نژاد" و بازنمایی آنها را در رمان برونته مورد مطالعه قرار داده و سرانجام پس از ارایه شواهد و عدله تاریخی- اجتماعی و متنی، با این فرضیه کار خود را به پایان می رساند که رمان جین ایر با دارا بودن ساختی متناقض، چندمعنایی، و دیالکتیک به ترتیب در لایه های پیدا و پنهان خود، همزمان متنی فمنیستی/ ضدفمنیستی، ضدمسیحی/ مسیحی، و ضدنژادپرستی/ نژادپرستانه می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد و بررسی کتاب از رمان تا ضد رمان: از مبادی رمان تا رمان نو

چکیده بررسی مبادی تحولات نوع ادبی رمان فرانسه، از قرن دوازدهم میلادی تا ایام ما، موضوع کتابی است که مؤلف در مقدمة آن اعلام داشته که مخاطبان آن دانشجویان و محققان‌اند. اما بررسی منابع، ارجاعات کتابشناسی، چکیده‌ها، و نقل قول‌های ظاهراً غیر مستقیم که بخش عمدة کتاب را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که مؤلف رعایت نکات لازم را برای تألیف کتاب به عمل نیاورده و در مواردی هم اشتباهات عدیده‌ای را مرتکب شده است...

متن کامل

هویت، قدرت و گفتمان در رمان کلیدر از دیدگاه تاریخ گرایی نو

هویت، قدرت و گفتمان در رمان کلیدر از دیدگاه تاریخ گرایی نو 1. محمد حسین محمدی 2. محمد پیشان 1. دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران 2. کارشناسی ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه تهران چکیده در این پژوهش با استفاده از نظریه تاریخ گرایی نو که یکی از جدیدترین رهیافت های نقد ادبی است، رمان کلیدر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در رویکرد تاریخ گرایی نو، تحت تاثیر نظرات میشل فوکو، به روابط قدرت که از طر...

متن کامل

نقد و بررسی کتاب از رمان تا ضد رمان: از مبادی رمان تا رمان نو

چکیده بررسی مبادی تحولات نوع ادبی رمان فرانسه، از قرن دوازدهم میلادی تا ایام ما، موضوع کتابی است که مؤلف در مقدمة آن اعلام داشته که مخاطبان آن دانشجویان و محققان اند. اما بررسی منابع، ارجاعات کتابشناسی، چکیده ها، و نقل قول های ظاهراً غیر مستقیم که بخش عمدة کتاب را شامل می شود، نشان می دهد که مؤلف رعایت نکات لازم را برای تألیف کتاب به عمل نیاورده و در مواردی هم اشتباهات عدیده ای را مرتکب شده است...

متن کامل

هویت، قدرت و گفتمان در رمان کلیدر از دیدگاه تاریخ‌گرایی نو

هویت، قدرت و گفتمان در رمان کلیدر از دیدگاه تاریخ‌گرایی نو 1. محمد حسین محمدی 2. محمد پیشان 1. دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران 2. کارشناسی ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه تهران چکیده در این پژوهش با استفاده از نظریه تاریخ‌گرایی‌نو که یکی از جدیدترین رهیافت‌های نقد ادبی است، رمان‌ کلیدر مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌ است. در رویکرد تاریخ گرایی نو، تحت تاثیر نظرات ...

متن کامل

«رمان نو» دیالوگ نو

دیالوگ (dialogue) و ایجاد ارتباط گفتاری با "دیگری" فلسفه وجودی زبان را بیان می کند. به عبارت دیگر چنانچه انسان نمی خواست با همنوع خویش ارتباط برقرار کند و خواسته های درونی خود را در بستر کلام و واژگان جاری نماید، از یکی از والاترین امتیازهای خود، یعنی زبان، بی بهره بود. وقتی که "من" در مقابل "دیگری" واقع می شود، پویایی او به شدت تحریک می گردد و در صدد بر می آید تا خود را بروز دهد و از چند و چون...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023