بررسی تکوین ساختار تولید سینمایی در ایران از ابتدا تا 1357 با استفاده از تئوری میدان پیر بوردیو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شادی نیک رفعت
- استاد راهنما سید محسن هاشمی
- سال انتشار 1391
چکیده
پایان نامه ی پیش رو با عنوان بررسی تکونی ساختار تولید سینمایی در ایران از ابتدا تا 1357 در ایران با استفاده از تئوریِ میدان پیر بوردیو برآمده از کوششی ست در راستای تبیین وضعیت سینما با ترسیمِ شرایط اجتماعی و فردی مختلفی که در جهت گیری های آن موثر بوده اند. این شرایط موثر و چگونگیِ تاثیرِ آنها در چارچوب نظریِ میدان های اجتماعی پیر بوردیو صورت بندی شده است. مبانیِ این تئوری با توسل به سرچشمه های آن در نظریه میدان های فیزیکی و روانی به دست داده می شود و این بازجستنِ سرمنشا ها زمینه ی نظری، فهم منسجم و تشریح مبسوط آن را در قالب نظریه کنش و رابطه ی دیالکتیکی میان مفاهیم تازه ایی مانند منش و میدان را ممکن می سازد. در سایه ی این تبیینِ مبانی، نگرش راهبردیِ پایان نامه ی حاضر با تدقیق در مفاهیم منش زیبایی شناسانه و میدان تولید فرهنگی شکل گرفته اند و در بخش روش شناسی نیز ساختارگرایی تکوینی شیوه ی کار را فرادید میاورد. این چارچوب ترتیب داده شده، زمینه ی لازم را برای بازبینی شرایط میدان تولید سینمایی در ایران پیش رو می نهد: با پی گرفتنِ فرایند طولانیِ تمایز در ایران و نوسازی ثانویه در دهه سی و چهل می توان شاهد شکل گیریِ نخستین حضورهای میدان تولید سینمایی در ایران بود. نقد سینمایی به منزله شاخص زبان میدان با حضور کسانی مانند طغرل افشار، هوشنگ کاووسی و فرخ غفاری نخستین طلیعه های شکل گیریِ میدان را نشان می دهد. پی آیند مدرنیته در دوران پهلوی نخست، با استقرار دوباره ی تمایز در میدان قدرت در اوائل دهه سی، ساختار تولید سینمایی در ایران، ابتدا با اقبال عمومی به قطب وابسته و بعد از آن با رشد تدریجیِ قطب ناب شکل می گیرد. قطب تولید وابسته را می توان در قامتِ فیلم فارسی های متداول آنزمان دید. از سینماگرانِ قطب وابسته می توان به اسماعیل کوشان، سیامک یاسمی و مسعود کیمیایی اشاره نمود. در مقابل، قطب تولید مستقل نیز با وفاداری به قواعد سینمای ناب متجلی می شود و در آثار کسانی مانند ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی و سهراب شهید ثالث پدیدار است. البته بایست در شروع این حرکت از کسانی مانند فریدون رهنما و فرخ غفاری که در جایی میان این دو قطب قرار گرفتند، نام برد. در این پایان نامه بیشترین تاکید بر مسیر زندگی و منش زیبایی شناسانه ابراهیم گلستان صورت گرفته است. سیرِ تحولاتِ فردی و منش زیبایی شناسانه ی گلستان در میدانِ تولید سینمایی با این طرحِ نظری قابل فهم است. این سیر را می توان در دیالکتیک با میدانِ قدرت و تولید فرهنگی به دو دوره تقسیم کرد، حاصل دوره ی نخست که به سال 1346 ختم می شود خشت و آینه است، سال هایی که شاهد تمایز و استقلال نسبی میدان سینمایی هستیم. و حاصل دوره ی دوم که پس از بازگشت وی به ایران آغاز و به سال 1356 ختم می شود، فیلم اسرار گنج دره جنی است که میدانِ سینمایی تحت سیطره ی میدان قدرت درآمده است. آخرین بخش این پایان نامه، تحلیل تفسیریِ فیلم خشت و آینه در پرتوی این نظریه است. در این بخش مسیر زندگیِ شخصیت تاجی در فیلم خشت و آینه با مسیر زندگی گلستان در میدان تولید سینمایی تطبیق داده می شود تا تطابق ساختاریِ این دو در میدان های محاط بر آنها روشن شود.
منابع مشابه
جهان اجتماعی و نقش مجسمه های شهری آنیش کاپور در میدان هنر از منظر پیر بوردیو
آنیش کاپور معاصر هنرمند مشهور هندی/ بریتانیایی، هنر را با مهندسی، زیباییشناسی را با زندگی، هویت را با جهانیشدن پیوند داد. بوردیو می گوید هر میدانی "بینشی و برشی" از جهان به مشارکت کنندگان بازارهای آن، تحمیل می شود. نقش تحمیلی نظام سرمایهداری بر هنر معاصر روشن است. تفاوت های صوری آثار هنر معاصر همراه با همگنی وسیع و پیروی اصل تنوع است. این پژوهش در قلمروی جامعهشناسی هنر، دربارهی چگونگی را...
متن کاملتکوین تکثر تمایز در میدان، عادتواره و سرمایه: صورتبندی نظریه توسعه از دیدگاه بوردیو
با توجه به این که بوردیو در آثار تجربی و نظری خویش ایدهی مدرنیته، تحول، توسعه و تکامل جوامع را بهطور غیر مستقیم مطرح نموده است، مسألهی اصلی تحقیق حاضر حول این موضوع متمرکز است که توسعه در آثار بوردیو چگونه نمود یافته است؟ و چه ویژگیهایی دارد؟ نتایج مرور نظاممند آرای بوردیو نشان میدهد توسعه از دیدگاه بوردیو عبارت است از تغییر ...
متن کاملتولید کتاب (از ابتدا تا انتها)
پس از نقدی مختصر بر مطالعات و کتاب های منتشر شده در حوزۀ نشر کتاب در ایران، کتاب تولید کتاب (از ابتدا تا انتها) نقد شده است. در این نقد سعی شد ویژگی های برجستۀ اثر (از جمله مدیریت پروژۀ نشر کتاب و مهندسی ارزش) نیز معرفی شود.
متن کاملاپیدمیولوژی ایدز در ایران از ابتدا تا حال
The problem of AIDS had not been recognized up to 1981 and in 1984 it was found that HIV virus is factor of this disease. For the time beings AIDS/HIV infection has chanched to a pandemic and cases affected to it are now reported from all over the world. In our country the first case was reported in 1987. Regarding the importance of disease and recognition of its prevention and transmission rou...
متن کاملتمبرهای بلوک یادگاری در ایران از ابتدا تا دوره معاصر
تمبر بهمنزله سفیری کوچک، وظیفه انتقال فرهنگ کشورها را به اقصا نقاط جهان بهعهده دارد. در همه جای دنیا تمبرهای بسیاری با مقاصد گوناگون چاپ و منتشر میشود. تمبرهای بلوک یادگاری گروهی از تمبرهای پستی هستند که در یک ورق قرار گرفته، از زمان چاپ متصل میباشند. این تمبرها جزء گونهای ویژهاند که وظیفه یادمان کردن یادبودها را برعهده دارند. از سوی دیگر، انتشار مجدد و رو به گسترش این تمبرها، بخشی از هنر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023