تبارشناسی حجاب در سینمای پس از انقلاب ایران (1380-1360)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مجید لکی سهلوانی
- استاد راهنما محمد رضایی اسدلله زارعی
- سال انتشار 1391
چکیده
در این پایان نامه سینمای بعد از انقلاب ایران (1360-1380) در پرتو برخی از مفاهیم بنیادین میشل فوکو از قبیل "روابط قدرت"، "مقاومت"، "سلطه"، "سامانه"، "گفتمان" و "تبارشناسی" برای پاسخ گویی به چگونگی مساله شدن حجاب در سینما، مورد بررسی قرار گرفته است. زمینه اجتماعی به مثابه محیطی است که در آن "روابط قدرت" متفاوت به طور دائم در تقابل و تضاد هستند. چنین روابطی، شامل تحدید، فرسایش و سلطه بوده و هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید بلکه روابط قدرت یگ فرایند همیشه فعال و بی پایان است که به وسیله ی سلطه های جدیدتر جایگزین می شود و در اینجاست که مقاومت، بخش اجتناب ناپذیر روابط قدرت است. در این جستار دریافته ام که گفتمان های مسلط اجتماعی در سینمای ایران می کوشند تادال ها را بر پرده ی سینما، به همان معنایی که در بطن جامعه دارند، بازگرداند. بهعبارت دیگر، گفتمان مسلط اجتماعی، معناهای مورد پذیرش خود را در فیلم های سینماییبازتولید کرده و معانی دیگر را به شدت سرکوب می کند.
منابع مشابه
بررسی جامعهشناختی سبک زندگی در سینمای ایران پس از انقلاب (فیلمهای اجتماعی پرفروش دهۀ 1380)
هدف پژوهش حاضر بررسی تصویری است که سینما، بهمثابۀ رسانه، از فرهنگ، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، و بهطور کلی سبک زندگی به مخاطبان خود ارائه میدهد. به همین منظور تعداد سی فیلم سینمایی، از فیلمهای اکرانشده در دهۀ 1380، با درنظرگرفتن دو ملاک «ژانر اجتماعی ثبتشده در وزارت ارشاد» و «پرفروشبودن» (میزان استقبال مخاطبین) انتخاب و بررسی شدند. چهارچوب نظری «سبک زندگی» تلفیقی از نظریۀ شریعتی و رشاد ا...
متن کاملبررسی جامعه شناختی سبک زندگی در سینمای ایران پس از انقلاب (فیلمهای اجتماعی پرفروش دهۀ 1380)
هدف پژوهش حاضر بررسی تصویری است که سینما، به مثابۀ رسانه، از فرهنگ، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، و به طور کلی سبک زندگی به مخاطبان خود ارائه میدهد. به همین منظور تعداد سی فیلم سینمایی، از فیلمهای اکران شده در دهۀ 1380، با درنظرگرفتن دو ملاک «ژانر اجتماعی ثبت شده در وزارت ارشاد» و «پرفروش بودن» (میزان استقبال مخاطبین) انتخاب و بررسی شدند. چهارچوب نظری «سبک زندگی» تلفیقی از نظریۀ شریعتی و رشاد ا...
متن کاملتصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)
هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجیگری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...
متن کاملبررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران
در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیتنگر، موضوعاتی همچون جامعهی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاستهای حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولتهای گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیمبندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونهای سی عددی از فیل...
متن کاملسنخشناسی گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران
پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزههایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن بهعنوان وسیلهای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش با مطالعه 44 نمونه از آثار سینمای دینی پس از انقلاب با روش تحلیلِ گفتمان و نشانهشناسی گفتمانی تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلا...
متن کاملبررسی ریشه های ظهور سینمای آرمان گرا در ایران پس از انقلاب (1369-1360)
عنوان این پژوهش به خوبی محتوی و درون مایه آن را نشان می دهد ( بررسی ریشه های ظهور سینمای آرمان گرا در ایران پس از انقلاب1369-1360). پژوهش حاضر ظهور سینمای آرمان گرا در ایران پس از انقلاب را نمونه ای از «تولید فرهنگ» در ایران معاصر دانسته و کوشیده است به این دو پرسش پاسخ دهد: 1- چه عواملی (چه کسانی) منابع و فضای اجتماعی لازم برای تولید و رشد این جنبش سینمایی را فراهم آوردند؟؛ 2- چه عواملی محتوی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023